Förbjuda Bent kurser

Det är inte ovanligt att föreningar inte vill låta tränare som inte är med i föreningen hålla clinics på anläggningen. Det är bara att hitta en annan! (Anläggning, inte tränare...)

Den springande punkten kan väl ses vara ordet "sport"...

Föreningar med ambition utanför själva sportridningen, var kan de vända sig? Hur många ridanläggningar finns det som inte är anslutna till Svenska Ridsportförbundet?

Kommunala anläggningar ägs av kommunen (= kommunens innevånare), ska då ett förbund styra över vilka tränare FÖRENINGEN som hur anläggningen får ta in?

Det behövs mer fakta om just det här ärendet för att uttala sig om vad som är fel (är det fel?), så mina tankar ovan är mer allmänna, icke desto mindre viktiga!

"Kommunala anläggningar ägs av kommunen (= kommunens innevånare), ska då ett förbund styra över vilka tränare FÖRENINGEN som hur anläggningen får ta in?"
Svar ja, om dom är med.
Sen måste man börja fundera på hur långt man ska gå i den allmäna friheten. Många drar en gräns tex. vid nationalistiska partier.
Man får vara försicktig när man ropar efter friheter, för det ska då gälla annat också.

Där tror jag vi har lite olika syn på hur en kommunalägd anläggning ska disponeras, och jag kan inte direkt se kopplingen mellan detta och nationalistiska partier faktiskt.

Kräver nej du det gör vi inte. Vi kontaktade båda för att fråga hur det låg till men fick en backutspark av båda på en gång sen har vi stuntat i dem.
Upenbarligen vet du inte hur förenigar och bidrag fungerar men jag kan upplysa dig.
Man får endast bidrag av komunen om man är ansluten till ett riksförbund. Sen får man bara bidrag för de personer som är under en viss ålder. tror det är 18 men kan minas fel. För att man skall få bidrag för de olika aktiviteterna så måste antalet personer i den åldern överstiga 25 st inskrivna medlemar.Det är altså juniorer man får bidrag för. Resten av våra medlemar kommer vi aldrig att få en krona för.

Att starta ett rikstäkandeförbund för för fritidsrytare ja det finns sådna som inte tränar AR som är fritidsryttare och ta vara på fritidsrytarnas intressen kan va en bra ide. Men det behöver inte bli värklighet men diskutionen måste föras. Då vi inte är välkomna i SvRF.

Ja vilken bröt vi i mott? Ingen av dem som jag kunde läsa mig till i våra stadgar. Men nu var det inte jag som kontaktade SvRF själv. Vad jag vet är att vi inte var välkomna i allafall.

Om du vill hyra en kommunal anläggning så ska du kontakta kommunen. Är den redan disponerad av annan så får du kontakta dom. Men du kan svårligen hävda att du har rätt att använda den som du vill bara för att den är kommunal.
Likheten är lika inför lagen och andra bestämmelser. Alltså är det inte den enskildas tyckande som avgör om det är en berättigad verksamhet eller ej.
Var det inte samma insändare som ojade sig över standarden på klubbarna. Och nu över att hon inte får komma in och bedriva kommersiell verksamhet :)
De involverade i rörelsen kallar OS medaljörer för kossor. Klankar ner på i stor sett det mesta i den delen av ridningen som RS står för. Och sen klagar man över att man inte får rida i deras anläggning :)
Rätt kul faktiskt.

Fast å andra sidan, är fritidsrytteri en idrott? Ska all fritidsverksamhet vara betald av samhället?

Vad jag vet så fick vi bidrag för t.ex. rykttävlingar, spökjakter, "fångarna i stallet" m.m. Vet inte om det är mer sport över det :confused:

Det trista med denna historien är väl att de förbjuder honom att komma till en plats han varit på tidigare och där han uppenbarligen är omtyckt och uppskattad. Hade det varit förstå gången man frågade och de sa nej, tycket jag inte det hade varit lika allvarligt. Nu känns det mer som panik "han tar folk ifrån oss, måste stoppas". Trist. Men jag vet ju inget mer om ärendet än vad som stod i insändaren.

Mvh/Marie

Och skulle få bidrag för maskeradridning också om det arrangerades av den anslutna klubben.

Det känns som lite hårklyveri, men jag vill ändå påpeka att det inte alls är alla som påstår att OS-ryttarna rider som kossor (har nog inte hört någon säga just så över huvud taget). Det finns de inom genren som är kritiska, också onödigt kritiska, men det är faktiskt inte alla...

Jag är också medborgare i Sverige, även om jag inte är ansluten till SvRF (som de ju ska förtkortas egentligen såg jag) så har jag ju varit med och betalt anläggningen, men jag ser vad du menar. Det är en klubb som idag disponerar den, däremot har inte skribenten uttalat sig om kvaliteten på ridklubbens egen ridning i det här inlägget, om det förkommit tidigare kan jag inte svara på.

Visst är det också som man säger, det är ju "bara" att vända sig till en annan anläggning. Bekymret är att SvRF har så stor dominans idag, hur många anläggningar finns det som klarar dessa krav:
1. Inte är anslutna till SvRF?
2. Finns tillgängliga för uthyrning?
3. Har plats för ett 70-tal sittande?
4. Har teorilokal tillgänglig?
5. Kan stalla upp åtta hästar över en helg?

Jag är ordförande i en förening som inte är medlem i SvRf, vi får bidrag för våra medlemmar (under 18) av kommunen trots det, men det har de själva valt. Vi har inte sökt. Vi hyr ridskolans ridhus (ägs av kommunen) under vinterhalvåret och på de timmarna får vi ta in vilken tränare vi vill, bara tränaren är godkänd av VÅR förening. Vi ansvarar och befogar över ridhuset under våra timmar, dvs försäkringar osv gäller inte för ekipagen. Vi som rider behöver inte vara medlemmar i deras förening som ju är medlemmar i SvRf.

Här i Växjö finns det nog fler privatridhus än kommunala. Andra ortet får andra svara för.
En förening blir vad den blir beroende på vilka som har röstats in i styrelsen. Så det är upp till Umeå medlemar att byta ut styrelsen så att BB får komma in. Tror inte RS lägger sig i det. De behöver inte "godkänna" vilka som får komma. Däremot kan de, vilket har hänt tidigare, ha synpunkter på vilka som får komma in. Men det kan man köra över om man vill. Större än så är inte RS.

"Kossan" du tog ju själv bort det inlägget :)

Gjorde jag? Tänka sig, jag är imponerad över ditt minne... Nåja, även den bäste kan ju ha fel... ;-)

Andelen privata ridhus finns, men det är inte så vanligt att de har den kapacitet som krävs. Och ju längre norröver man kommer desto svårare verkar det vara att hitta privata anläggningar.

Av det jag känner till om denna fråga så har SvRF haft ett ord med i laget också, men på vilket sätt vågar jag inte uttala mig om, det kan vara så att jag misstolkat det hela.

"Vårt" ridhus hyrs tex ut till hundträning ibland - ganska långt från RFs riktlinjer. Men ingen konflikt...
Vi har liknande i ridhuset där jag bott tidigare - att brukshundsklubben har tillgång till ridhuset i princip så mycket de (vi) vill (kan boka in). Men jag undrar om inte Brukshundsklubben har nåt sorts samarbete med kommunen och därför får nyttja ridhuset? Dvs hundträningarna anordnas inte genom SvRF utan genom just brukshundsklubben.

I frågan om förbjudandet av Bents kurs på Hippologum vet jag dock inte alls någonting. Jag har HÖRT en massa, men som vanligt är det ju mest bara snack i andra, tredje, fjärde-hand...

Märkligt så förknippar jag orten med några av dom högljudaste speciallisterna, kan det finnas någor samband?

Är det ingen som VET vad Umeå RF och RF sagt egentligen?

Det här är vad vi kan göra:

* Kontakta någon ledande AR ryttare i Umeåtrakten. Eva J?
Ge ditt stöd mot SVRF:s översitteri på ett eller annat sätt.

* Blås på, starta mailinglistor där ni ber var och en att maila ett mail där de protesterar mot att de inte kan få gå på kurs med Bent Branderup alt att SVRF ska få avgöra vem som kommuninnevånarna vill gå på kurs för.

* Maila med mailadress till kommunen minst två lokala dagstidningar och ev radio och kanske också Hippologum så att de vet vad folket tycker.

Vi kan inte bara låta detta ske från RF:s håll

håller helt med,dom e nog bara avundsjuka för att bent e så grymt duktig :D

vi startar listor!!!!! jag e med

1. kamilla fredriksson, munkedal

nu får ni fortsätta

Men Ridskolor och komunala ridskolor ägs och drivs inte av svenska ridsportsförbundet. Utan de är företag av något slag. och om de vill hura ut sin lokal till att ha maskinvisning, mässa, Marknad, hundutställning, brukshundsträning eller AR så är det upp till företagaren. Att de har SvRF utbildningunderlag gör att de ska få utbildningvederlag av SvRF. Om ex att man har en vagnsrenoverings kurs över en helg i ett naturbruksgymnasium gör inte att skolan blir uteslutna från skolverket. Utan det är vad ägaren till ridskolan tycker är lämpligt att hyra ut sin lokal. Företagsmässigt så kan de inte röra skolorna på övrig tid. Att utpeka en viss grupp som AR får de inte göra... Det är ett Rasistiskt hot mot skolorna. Att verka på detta rasistiska sätt är inte lagligt! Man får inte utpeka folkgrupper.

:crazy:En fundering jag har :confused:

Fingall78

Mycket bra funderingar du har! Tänkvärt! Kanske borde Umeå RF och RF få veta din fundering?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka