Förbjuda Bent kurser

Man kan ju prova att lägga in en annons på Annons Direkt och se om någon nappar på "Ridanläggning önskas hyra för Weekendkurs".
Det kan ju vara så enkelt som att någon bara svarar och så är det problemet löst.

Ibland funderar man på att flytta söderut. Vilken lyx med ridhus på nära håll..

Fast söderut kan jag tänka mig att det är ett måste ibland, rätta mig om jag har fel men kan det inte bli väldigt isigt på vintrarna?

Här har vi fint underlag med undantag på några dagar per vinter. Enda gången man vill ha ridhus är när det är iskallt ute, men då ska det vara ett varmbonat ridhus.

Mitt närmsta ligger 30 minuter med bil härifrån. 20x40 med dåligt underlag och iskallt.
Näst närmsta 1 timme bort. :(

Att bygga vore toppen om man hade råd. Vi bor så långt ifrån varandra här uppe. Inom 1-2 mil kan jag komma på 5 st som kan vara intresserade. Det blir med andra ord för dyrt.
Kanske enklare om man bor nära en stad? Jag har ju 8 mil till närmsta.

Det finns förresten en privat anläggning i närheten av sundsvall. Näset, systrarna bäckström äger det. Men det är ju långt ifrån Umeå.

Mitt närmsta ligger 30 minuter med bil härifrån. 20x40 med dåligt underlag och iskallt.
Näst närmsta 1 timme bort.
Ja det är ju litet olika förutsättningar. Mitt närmaste är ett privat lyxridhus 20x60 3,5km fin ridväg bort.
20 min att rida och 5 att köra.

Men jag rider inte där ändå utan på min egen upplysta ridbana med icke väderbeständigt underlag.
Jättebra på vintern med snö på eller på sommaren.
Men går inte att använda i höst-slasket eller tjäl-lossningen.
Men inte åker jag till ridhus för det.
Mina medryttare åker till ett annat ridhus 15min bort med bil då de vill hoppa. (Brantshammar)

Lånar knapp

Jag tror inte jag insett hur bra vi har det. Vi har ett 20x40 ihopbyggt med stallet. Och ca 5 min till ett mkt större.
Men så läser man här om er som har många, många mil till ridhus som kanske inte ens är ngt bra. Jag ska sluta gnälla. Hoppas det löser sig för er!

Lånar också knapp.
Är det fortfarande ingen som har någon aning om vad som egentligen har sagts i ärendet?mvh/T_B

"Jga vet ett privat ridhus i Ö-vik som förra ägarna hyrde ut emellanåt."
De nuvarande ägarna har oxå gjort det men bara visas vintrar eftersom de tjänar mer på att ställa upp husvagnar oah annat där över vintern. Tyvärr.

" Teorilokal och uppstallningsmöjligheter fanns dock inte där."
Precis, och det är ett stort problem dessvärre. Speciellt mitt i vintern.

"Sedan finns det nog ett i Skule som inte används för ridskola längre som kanske går att hyra också. Där finns teorilokal och många boxar... "
Jo, det vet jag alltför väl. Men det är ingen som bor där. Ägarna bor i Stockholm (!) hagarna håller på att rivas och ridhuset förfalla (har inte sett invändigt men sista åren på ridskolan var det inte bra där, och nu har det stått några år till).

Men tanken finns att så småningom kanske få hyra det till kurser. Sen om det håller för en Bent kurs är tveksamt.

Jag håller på att undersöka det från flera håll men inte fått nåt svar ännu dessvärre.

Re: Hot!

Varför gör man detta? Är det stötande att man inte tävlar?

Jag tror att det bland annat är stötande att man inte tävlar. Men jag tror att det är mer bakom. Money, money, money!

Jag har högst egna spekulationer om att man upplever ett annat "hot" inom den traditionella ridsporten. I och med dessa nya trender som växer lavinartat bl. a den akademiska ridningen (tillsammans med Western, NH, island och annat) riskerar det svenska halvblodet att förlora marknadsandelar och sin tidigare "status".
Inte nog alltså med att man inte tävlar....

Plötsligt ökar efterfrågan på nordsvenskar och andra raser. Den akademiska ridningen diskvalificerar inte ens varmblodet, här kan alla var med.....
För att hålla på med detta duger vilken gatukorsning som helst eftersom det inte handlar om att bli "bäst" och vinna tävlingar.
Usch, vilket hot? Eller? Dessutom förlorar etablerade traditionella tränare marknadsandelar och "status".

Hot?!

Jag tycker att det var ett korkat coh kortsiktigt beslut i Umeå och det skulle vara intressant att veta mer om personerna bakom det fattade beslutet.

Den som gräver en grop.......

Skall följa debatten med intresse.

Frid Kokopelli Mana - barockinspirerad westernryttare.

PS Ska förresten på en första "mini"-clinic imorgon i AR på min korsning. Just nu är jag mycket glad för det. Vi ska vara i en privat paddock. DS

Kokkopelli!

Jag tror dessvärre att du har mycket, mycket rätt...

Det fanns en gång en man som sade om Isladshästar att:
"Dessa fula ponnyer som inte ens kan gå rent, är inget som vi behöver i det här landet."

Det har han fått äta upp.

Ja, du Inte_Ung! Det kom jag ihåg! Inte när han sa det men vad jag läst efteråt.
Tack Göran Häggberg som räddade islandshästen i Sverige :bow: :bow:

Ursäkta moderator. åter till ämnet; Förbjuda Bent kurser :mad:

Bor de i Sthlm nu? Det var ju bra, då behöver jag inte leta om jag vill rida för en bra "vanlig" dressyrtränare då! :)

Men jag tror att det är samma mekanismer som påverkar i båda fallen.
Så "tillbaka" är nog fel uttryck, vidare i diskussionen är nog mera exakt.

Det handlar om ovana att tänka om och rädsla för det okända.
Nya saker gör människor otrygga.

Hmm en liten fundering bara? Är han känslig av sig den här Bent? Kan inte han stå utomhus och undervisa eller? Någon islandshästmänniska kan väl låna honom en rejäl overall vintertid! :confused: :angel:

Vem som nu sa det om dom, hade rätt. Dom ponnyna behövs inte.

Hört talas om mångfald?

Hästar behövs inte överhuvudtaget i det svenska samhället idag, men jag anser inte det vara en anledning att skjuta allihop.
Men som vanligt har du väl motsatt åsikt mot de flesta andra.

/
Susanne

Innan någon tar dig på allvar kanske du ska lära dig stava lite bättre? :devil:

Bent känslig? Det är nog värre för de 70 personer som ska sitta ute i, kanske 20 graders kyla och frysa. Huvva!
Jag vill minnas att det var nog kallt i januari i Umeå vid senaste Bent kursen.

Koka kaffe, använd värmefläkt, ta fram fleecetäckena och se till att publiken vet att de ska vara ute så de klär på sig ordentligt! Det verkar faktiskt mycket enklare än att i panik leta ridhus...

Kan komma en dag alla hästar ändå måste bort pga. dessa djuraktivister.
Men till dess så har vi inte mycket användning för packhästar. Ta dom dit dom ska vara, island.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka