Förbereda Butta för flera dagar?

pinky

Trådstartare
Kan man göra det?
Alltså blanda ut pulvret med vatten i sprutor och låta ligga i ett par dagar.

Jag ska resa bort i helgen, och för att underlätta så mycket som möjligt funderar jag på att lägga fram färdiga sprutor att bara skaka om och ge morgon och kväll. Men självklart inte om medicinen blir dålig av det...

Sv: Förbereda Butta för flera dagar?

Den medicinen jag tar till mig själv varje dag får inte vara upplöst i vatten mer än i 30 minuter innan man tar den för då tappar den i verkan. Den är också antiinflammatorisk och smärtstillande så det är inte långsökt att tänka sig att det är samma med butta.

Hm, det är ju det svaret jag var rädd för, men tack för input. :)

Jag ska se om jag får tag i vet imorgon bitti för att fråga henne, för jag vill ju vara säker.

Det bästa är att ringa direkt till Astra Zeneca eller vem det nu är som står som ansvarig för preparatet, då får man garanterat rätt svar :)

Men det var väl det allra bästa svaret, såklart! :idea:

Att jag inte tänkte på det själv... :D

TACK!

redovisa gärna svaret här!
Jag har samma övertygelse som Kryddan, att lägga i vatten flera dagar i förväg är no-no och förstör effekten.

Fantastiskt trevlig service från Dechra! :banana:

Den jag pratade med kände inte till några studier som visade att själva substansen förstörs och medicinen blir verkningslös, så på så sätt skulle det vara lugnt.

Däremot så tyckte hon att det kanske var onödigt att ha vattnet i sprutan i två dygn, att det blir sunkigt och ofräscht iom att det faktiskt ska ätas. Hon föreslog en extra julklapp till den som ska fixa medicinen istället för att låta den ligga färdigblandad... ;)

Så nu vet vi! :)

Ett litet tips lite OT blanda med proviva nypon istället, verkar helt ta bort smaken och hästarna tycker det är gott dessutom bra för kistan vilket buttan ju inte är. Blandade alltid med vatten innan och det var inte precis poppis att ge men sen jag gick över till proviva nypon så verkar de tom tycka det är gott.

Ett litet tips lite OT blanda med proviva nypon istället, verkar helt ta bort smaken och hästarna tycker det är gott dessutom bra för kistan vilket buttan ju inte är. Blandade alltid med vatten innan och det var inte precis poppis att ge men sen jag gick över till proviva nypon så verkar de tom tycka det är gott.

Kapar lite av tråden, hoppas okej... Men kom på att jag har ju en fråga om mage och butta ;)

Min pålle har precis gått på butta-kur och veterinären sa innan att "håll koll på avföringen".

Om en häst reagerar på butta, blir den då lös eller hård i magen?

Lös dock finns även risken för magsår och då märks det ju inte på avföringen utan mer på hästens uppförande. Har även haft en (mkt känslig häst) som fick värme och puls i hovarna av butta trots att det då sattes ut bums så hade hon tydliga "foderränder" på hovarna efter det, något jag faktiskt funderat en del på när man hör att fånghästar sätts på höga doser butta som är rävgift för magen.

min häst märktes ingenting på förutom att jag noterade att hans bajs var något hårdare än vanligt just under buttakuren.
Inte så han verkade må dåligt eller hade problem. Men lite hårdare än vad han brukar ha av hösilaget

Men allt smärtstillande och antiinflammatoriskt kan ge biverkningar i magen, inte bara butta. Tål hästen inte det får man testa något annat. Så att ge fånghästar butta är inte konstigare än att ge dem något annat, men slås magen ut ska man såklart kontakta veterinär och avbryta kuren.

Det är samma för människor som äter mycket smärtstillande, magen kan klappa ihop. Man får prova annat och funkar det inte får man testa injektioner eller plåster istället.

Senast ändrad:

Men allt smärtstillande och antiinflammatoriskt kan ge biverkningar i magen, inte bara butta. Tål hästen inte det får man testa något annat. Så att ge fånghästar butta är inte konstigare än att ge dem något annat, men slås magen ut ska man såklart kontakta veterinär och avbryta kuren.

Det är samma för människor som äter mycket smärtstillande, magen kan klappa ihop. Man får prova annat och funkar det inte får man testa injektioner eller plåster istället.

Jovist kan allt smärtstillande påverka magen men precis som på humanpreparat så finns det olika sorter som är olika vanligt att magen reagerar på. Butta har i alla tider varit känt för att vara rävgift och betänker man då att fång just är en störning i mag/tarm så kan man ju undra om det verkligen är rätt preparat att använda till det dock är det ju också ett känt faktum att det är det smärtstillande som har mest effekt på smärta om man jämför de vanliga sorterna så vist det är lite pest eller kolera.
När jag var yngre (hmmm ganska många år sedan nu) så användes faktiskt av någon anledning oftast human magnecyl till fånghästar (jo butta fanns redan då) det ansågs som det absolut bästa medlet iom att det förutom smärtstillande även hade sin blodförtunnande effekt, dock är ju magnecyl inte något som anses som snällt för magen precis så det är kanske lite hugget som stucket där också. Har inte hört någon på evigheter som blivit rekommenderad magnecyl till fånghäst förutom någon där det fanns hemma och butta skulle ta tid att få fram då rekommenderade vet att ge den magnecyl så länge.

Har jag också hört och om inte annat kanske det kan va värt att byta med om magen krånglar.

Man kan även ge vanliga värktabletter med paracetamol till hästar.

Jag kanske blandar med för lite vatten men om jag blandar och låter blandningen stå en stund så blir den väldigt hård så det kan ju också vara ett argument.

Tycker rådgivaren gav ett mycket bra förslag :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 433
Senast: malumbub
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 381
Senast: Kraxa
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 774
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 517
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka