Förbättra traven

S

Sorba_

Min ponny har ingen stor trav direkt, han har jättesvårt att länga :( Min tränare säjer att han är byggd helt fel och att det är därför han har svårt att länga i trav... Han är typ överbyggd och har korta ben :angel: Men nu tänkte jag typ att alla bukare ska få ge sina förslag så man får en luftigare trav :bump: Galopp och skritt-tips vore bra också! :d Min ponny är konstigt nog väldigt mjuk i skolorna, alltså han sitter inte fast i bogen eller så... han har svårt att samla också :( Han har svårt att trava vid tömkörning och longering också, och han är likadan när tränaren rider...

Ahja tips! :bow:

Sv: Förbättra traven

Justja, glömde! Hur mycket kan man påverka hästens rörelser egentligen? och vad är det som gör att vissa hästar inte kan länga, är det skelettet eller musklerna? Han har inga spänningar! (kollad av massör;))

Min ponny har också svårt att länga traven, tror att det beror på rörelsemönstet hon har. Självklart kan hon ju fysiskt sett ta lång steg och sträcka fram benen långt, men hon förstår inte att det är det ryttaren vill eftersom hon inte är byggd så. Jag tror att det är lite så i alla fall :) min tränare säger att vi ska lära henne att länga, självklart kommer hon aldrig få någon supertrav, men vi ska jobba på det så den blir bättre. Har läst att det är traven som kan påverkas och utvecklas mest av gångarterna.

Vissa hästar har en flashig trav med mkt "häng" naturligt. Dock tenderar dessa hästar att öka med mkt framben men dålig bakkärra.. Bländande men kanske inte alltid så korrekt egentligen.

Men man kan rida i en rätt flashig trav i alla hästar, även de som inte har det naturligt. För det krävs att hästen är stark i samlingen. Hemligheten är att träna på samling istället för längning. En riktigt bra ökad trav kan nästan beskrivas som en ökad passage. Då förstår du kanske vilken styrka det krävs ;)
SÄTT hästen i traven, rid samlad trav med mkt tryck i bakkärran, trampa den och sen ut i en samlad trav osv. "Bolla" med traven osv.
När framdelen blir lätt och trycket och styrkan finns i bakkärran kommer hästen att öka med "häng" oavsett grundkvaliten i traven.

Sen får man vara realistisk och inse att alla hästar inte kan bli superflashiga men flashighet har egentligen inte så mkt att göra med en korrekt ökning att göra.

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Du verkar veta det där :banana:

När bakbenen kommer, kommer alltså mer ökning att kunna komma?
Hur mycket kan man få fram?

När min tränare går bakom med långt spö och "petar" på bakbenen kan kan sätta sig ganska bra, eller njah han trampar ganska bra bak men vet inte vart tusan han ska göra av frambenen så det blir ofta "hoppsasteg" :rofl:
Är det bra att trava bommar? är det bättre att trava med långa avstånd/låga bommar eller höga bommar med normalavstånd??

Men vart är det det "sitter" att vissa kan göra extrema längningar och andra inte? musklerna? skelettet? Huvet?!

Ja med samling så kommer också förmågan att göra ökningar! Sen får man vara realistisk. Vissa hästar har väldigt markbunden dålig trav, men alla kan länga bara de är lätta i framdelen.

Viktigt är att man som ryttare inte överrider, alltså inte lutar sig bakåt och "juckar" på hästen. Då trycker man ner hästens rygg och den hamnar bara i framvikt och det tar tvärstopp på bogarna.
Istället bör man följa med framåt i ökningen, tillåta hästen att komma upp sig med ryggen och liksom bara "släppa fram" hästen framför sadeln så den ökar av egen maskin.
För det krävs att den sitter på bakdelen innan ökningen

Att vissa kan öka med extremt häng och flashighet sitter i exteriören främst, dvs. hur hästen är byggd. Vissa hästar är byggda med bra vinklar, lätt framdel och mkt elastisk gång av nauren.
Andra inte ;)

Nirak

Jo, han har väl en "ganska" markbunden och dålig trav :angel:
I LA program ligger vi på 5-6 or och i fei (där det är ökad) 5...
:rofl:

i transportsträckor i trav får vi 6: or ...

men bakbenen kan finnas 2 meter bakom honom ibland så det borde ju gå att jobba med? Om han ligger på 5-6 nu så kanske han kan gå upp till stabila 6: or när han orkar sätta sig?

Hejsan!

Vad jobbigt det där med ländgningen.. Jag rider en halvblodshingst som även han har svårt med det. Det man kan göra är att rida på ganska långa tyglar ett bra tag. Både i skritt, trav och galopp! Det blir lättare för hästen att länga ut sig på det sättet. Rid hästen så ett par gånger och korta tyglarna lite i taget, så att det knappt märks. Det som också är bra att göra är att rida över mkt bommar. Det får hästen starkare och mer bärig. Även där ska man öka ut längden mellan bommarna lite varje gång man rider. kanske länga lite under varje pass.
Kom ihåg bara att även om man har hästen på lite längre tyglar, s¨å får det inte vara upp- i vädret me nosen. Det ska hållas nere.

// Carro!

Jag har lärt mig att alltid ha min häst i hög samlad form innan jag utför längningen. Strävan är att få henne att öka framåt-uppåt, att bli lätt fram som många skrivit här. Min tränare förbjuder mig att öka om jag har henne i en låg form, då har hon inte luft nog under framhovarna för att kunna utföra en bra ökning och bakkärran är inte igång utan släpas efter bara utan bra engagemang. Tanken med en längning är ju som tidigare skrivits inte att frambenen enbart ska "sprätta" iväg, utan att bakbenen skjuter på så frambenen länger på stegen. Det är mitt jobb som ryttare att se till att hästen har den bästa förutsättningen stunden innan jag ber henne länga. Det är min tolkning av travökning och hur jag rider.

Stretcha är bra, så länge det inte går till överdrift.
Benen ska inte hållas fem meter upp i luften, utan längs marken rakt fram. Annars blir hästarna överrörliga. Man ser ofta de som stretchar sina hästar, att de vill få ex. frambenen att vara så högt upp i luften som möjligt. Men det är helt fel.

Till TS: Rådfråga din massör om stretching, och be henne visa några enkla övningar. Säg att du vill få längre steg i traven, så kan hon/han säkert sätta upp ett lite enklare stretchschema åt dig!
Lycka till :bump:

Den sidan är bra, men även där vill de att benen ska stretchas högt, vilket gör att de blir överrörliga.
Stretcha hellre framåt än uppåt. Sen är det såklart skillnad med övningar från häst till häst, men det man ska uppnå är att hästen slappnar av i leder och det känner du när den gör.

Den sidan är bra, men även där vill de att benen ska stretchas högt, vilket gör att de blir överrörliga.
Stretcha hellre framåt än uppåt. Sen är det såklart skillnad med övningar från häst till häst, men det man ska uppnå är att hästen slappnar av i leder och det känner du när den gör.

Hur menar du att man ska hellre strecha framåt än uppåt? Och förklara vad du menar att de blir överrörliga av att stretchas högt?

Men de övningar så benen är högt lyfta är ju "optimallägen" och det är ju inget som man börjar med. Optimallägen uppnår man efter några månaders regelbunden stretchning.

Min fysio sa det till mig nu när jag skulle börja stretcha min häst.
Alltså ta t.ex frambenen, de ska inte dras uppåt mot 90graders vinkel, utan heller framåt parallelt med marken. Annars blir de överrörliga här
Så man ska hellre då stretcha Såhär
Jag ursäktar mina hemska bilder :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Min fysio sa det till mig nu när jag skulle börja stretcha min häst.
Alltså ta t.ex frambenen, de ska inte dras uppåt mot 90graders vinkel, utan heller framåt parallelt med marken. Annars blir de överrörliga här
Så man ska hellre då stretcha Såhär
Jag ursäktar mina hemska bilder :angel:

Ok. Bilderna var jätte bra!

Puttar upp :bump:

Jag har börjat stretcha! vet inte om det fungerar än... strechar bara frambenen :p

Pållen är jätteduktig :love:

Puttar upp :bump:

Jag har börjat stretcha! vet inte om det fungerar än... strechar bara frambenen :p

Pållen är jätteduktig :love:

Men va roligt!!! Det tar några månader innan det ger resultat. Och då måste man stretcha regelbundet. Men ta det försiktigt och lugnt i början så hästen lär sig att det är skönt och avslappnande att stretcha. Gör det endast är det är lugnt i stallet.

Lycka till!!!! :banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 489
Senast: ako
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 374
Senast: Noranovala
·
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 669
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix