Förbättra sömnkvaliteten

sthu

Trådstartare
Jag sover dåligt. Eller ja, jag sover nästan åtta timmar men jag är så trött när jag vaknar! Det är sällan jag känner mig ordentligt utvilad.
Jag tror inte det är sova mer som är lösningen, utan sova bättre. Det är inga problem att somna.

Jag sover med Fitbit på och enligt den ser det ut såhär
Screenshot_20191223-061326.jpg


Ungefär det samma varje natt. Jag vet, Fitbit är ett trubbigt verktyg.

Vad kan jag göra för att sova bättre och känna mig utvilad på morgonen?
 
Om fitbit stämmer så ser nog det där ganska normalt ut tror jag. Tillräckligt med djupsömn. Möjligen lite lite REM?

Generellt ökar man sömnkvalitet genom sömnhygien och möjligen sömnrestriktion. Dvs se till att du har goda förutsättningar för sömnen och var tillräckligt trött när du lägger dig.
 
Jag sover riktigt gott när jag lägger mig på spikmatta innan jag ska somna. Antingen somnar jag på den och vaknar efter nån timme å tar bort den, eller så plockar jag bort den innan jag somnar. Iaf jag sover riktigt gott på/av den och vaknar utsövd för det mesta.
Något som också gjort att jag sover bättre är cbd-olja. Innan den så vaknade jag 5-6 gånger tidig morgon. Numera vaknar jag oftast bara en gång och det är när hunden krafsar på sängen och vill bli upplyft... :cautious:
 
Hur ser din dag ut? Rörelse och utomhusvistelse?

Jag vill bara gå i ide och sova hela den mörka årstiden. När jag är noggrann och ser till att vara utomhus varje dag en stund mitt på dagen även när det är mulet, så blir jag så mycket piggare. Om jag också får ihop livspusslet då jag tränar regelbundet blir jag ännu piggare.
 
Jag sover dåligt. Eller ja, jag sover nästan åtta timmar men jag är så trött när jag vaknar! Det är sällan jag känner mig ordentligt utvilad.
Jag tror inte det är sova mer som är lösningen, utan sova bättre. Det är inga problem att somna.

Jag sover med Fitbit på och enligt den ser det ut såhär
Visa bifogad fil 42378

Ungefär det samma varje natt. Jag vet, Fitbit är ett trubbigt verktyg.

Vad kan jag göra för att sova bättre och känna mig utvilad på morgonen?
Du kanske ska sova nio timmar ett par nätter och se om det blir bättre? Tydligen kan egentligen inte de där sömnapparna pålitligt mer än berätta när man går och lägger sig och när man går upp. Men det är ju ganska bra i alla fall att ha koll på det (jag använder också en).

Fast jag tycker man är trött jämt nästan på vintern. Tycker jag blir piggare av träning och det där med en promenad på lunchen.
 
Svarar alla i ett inlägg.

Jag är trött när jag går och lägger mig. Somnar nästan omgående.
Jag går minst 6 km om dagen. När jag jobbar är det svårt att komma ut mitt på dagen om jag inte hoppar över lunchen, på helger är jag ute ofta. Jag rör mig mycket, tränar hårt minst tre dagar i veckan (menar tränar med rejäl pulshöjning). Det är ingen skillnad mellan årstider.
Har inte kollat järnvärdet.
Jag kan inte sova mer, jag vaknar ju när jag vaknar..

Vikttäcke har jag hört mycket positivt om. Kanske ska prova när ekonomin tillåter.
Spikmatta har jag en så det kan jag testa!
 
Hur tungt täcke "ska" man ha? Det finns ju massor att välja på, och här trodde jag det fanns typ två sorter eller nåt :o
 
Jag sover dåligt. Eller ja, jag sover nästan åtta timmar men jag är så trött när jag vaknar! Det är sällan jag känner mig ordentligt utvilad.
Jag tror inte det är sova mer som är lösningen, utan sova bättre. Det är inga problem att somna.

Jag sover med Fitbit på och enligt den ser det ut såhär
Visa bifogad fil 42378

Ungefär det samma varje natt. Jag vet, Fitbit är ett trubbigt verktyg.

Vad kan jag göra för att sova bättre och känna mig utvilad på morgonen?
Du kanske snarkar?
 
Tack! Ska kika på den länken.
Jag antar att man vänjer sig vid tyngden efter ett tag. Men det är nog dumt att skaffa för tungt direkt. Tror jag.

Ja, min kompis fick skicka tillbaka sitt (9kg) hon fick sömnparalys varje natt. Men är nog väldigt individuellt.
 
Inte enligt maken.
Däremot ligger jag inte still. Tror det kan vara en anledning.
Är du spänd i käkarna när du vaknar? Om du biter ihop hårt på nätterna, eller gnisslar tänder, så kan en bettskena hjälpa till en bättre sömn.
Eller om du har andningsuppehåll? Det kan man kolla via vården, man får sova med en sömnmätare några nätter.

Tänker också lite på hur din höst har varit med jobbet, och att det vore inte konstigt om du har stress i kroppen och får en dålig sömn pga det.
Även dina problem med axlar och nacke kan ge en dålig sömn. Inte att du inte sover, men att du måste byta ställning ofta för att inte få ont (det lider jag av) och då får man en störning hela tiden, fast man sover. Dålig typ av sömn helt enkelt.
 
@Scata inte ont i käkarna. Korvat runt har jag alltid gjort, men kanske har det blivit värre med tiden.
Kanske hänger det ihop med lite smärta.
Ska kolla upp med vården om det går att göra nån utredning.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: falukorw
·
  • Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
741
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Rosett
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp