förbättra sitsen - armarna!

Evergreen

Trådstartare
hur sjutton förbättrar man sin armställning?
jag har väldigt stora problem med att mina armar väldigt lätt blir alldeles för raka, och armbågarna liksom "böjs" utåt. händerna är däremot rätt bra men vad hjälper det så länge armarna är bedrövliga?

hela armställningen är liksom ansträngd.
jag är väldigt spänd i axlarna och tror att lite av problemen kan bottna i det.

två pinsamma bilder som visar hur det kan se ut ibland:
arm1.jpg

arm2.jpg

hur gör jag för att komma rätta med detta problemet?
tips på övningar och tankegångar?
(hjälp!)

Sv: förbättra sitsen - armarna!

halloj!

testa att höja händerna lite och upp me tummen ;) för då kommer ju din armställning rätt automatiskt. så, testa höj handen en aning. Kan tyvärr ingen bra övning för att få en helt korrekt armställning, men...
Lycka till :)

Kan delvis ha att göra med kroppsställningen.
Veva runt med axlarna när du skrittar fram på lång tygel o ha sedan armbågarna intill sidan- så brukar mkt lösa sig.

Jag lovar att om du koncentrerar dig på att du ska ha tummarna upp så löser det sig

jag skulle rekommendera generell sitsträning tex. genom att du blir longerad. för du ser ut att behöva slappna av i hela kroppen. bla. svankar du och det leder till en ej så fördelaktig sits, varför din arm possition blir fel är för du spänner axlarna och ryggen.
själklart skall du också se till att vrida om händerna så att tummen pekar upp men de bör komma naturligt när du kommit till rätta med resten.

se till att slappna av och skaka loss axlarna. rulla de bakåt så du får ihop skulldrorna. spänn magen i en punkt strax under naveln.

tack för svaren.

jag brukar försöka mjuka upp axlarna vid framskrittningen genom att rulla med dom och snurra på armarna. det hjälper tyvärr inte speciellt mycket.
jag har egentligen alltid haft lite smått problem med detta, men på senare tid har problemet blivit större och jag känner att min ridning börjar falla isär.

jag funderar på att gå till en massör, samt börja träna någonting som bygger upp rygg/axelmuskulaturen...

jag tycker båda dina förslag låter jätte bra.
sen ett tredje förslag kan vara att skaffa en tränare som fokuserar mkt på sitsen

Tänk på att ha axlarna tillbaka rullade och tummarna upp och armbågarna eller vad jag ska säga in till sidan av dig. Försök använda händerna och inte armarna vid förhållning osv så hålls armarna lätt på plats.

Att träna centrerad ridning skulle kunna hjälpa mycket. Där är det mycket focus på att bla slappna av och det kan ju ha mycket med din armställning att göra.

Lycka till

Min tränare hade ett långt gummiband som jag fick sticka in armarna i och ha bakom ryggen, typ i armvecken....himla trevlig övning....känndes mysko i början men har hjälpt massvis.

En felaktig handställning är ofta bara ett symptom på en felaktig sits. Händerna kan inte separeras från övriga kroppen! Ofta handlar det om ngn obalans i din övriga sits (mag och ryggmuskulaturen är vanligt) som "fortplantar" sig ut i dina armar och händer, du ser att händerna/armarna ser felaktiga ut och tänker att du ska rätta till armarna men istället är det sitsen som är bekymmret. Jobba med att ständigt förbättra sitsen så ska du se att armarna och händerna hänger med! Sen kan man ju iofs ha lagt sig till med en dålig vana av att vrida händerna och då får man ju helt enkelt ge sig f*n på att träna bort den. Men i 99 fall av 100 är det sitsen som är bekymmret. Hoppas du får ordnining på bekymmret!!!

Fram och upp med magen, den övre delen av magen, precis där revbenen tar vid. Det hjälper hela sitsen. Det är svårt att spänna armarna och axlarna samtidigt som man spänner ut magen.

Annars så skulle det nog funka med silvertape precis ovanför armbågen ;)

Min tränare hade ett långt gummiband som jag fick sticka in armarna i och ha bakom ryggen, typ i armvecken....himla trevlig övning....känndes mysko i början men har hjälpt massvis.
Och om man inte har ett långt gummiband kan man ta ett spö i armvecken, man får ju armarna ju lite överdrivet långt bak då, men det hjälper! (det har åtminstone hjälpt mig!)

Liknande trådar

F
Kropp & Själ Jag har problem med ryggen sen knappt ett år tillbaka. I våras gick jag till en idrottsmassör ett par gånger som masserade mig blå och...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 996
Senast: Fruentimber
·
Ridning Jag rider på ridskola och ska nu till våren tävla en underbar häst i dressyr. Hon är väldigt "stark och pigg" och jag har kämpat ett bra...
2
Svar
21
· Visningar
4 602
Senast: Silver Girl
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har en häst som jag haft drygt 6 mån och nu behöver jag lite tips på hur jag kan lösa det problem vi har. Han vill gärna hänga i...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 616
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård