Jag hade samma problem. För mig kom den stora aha-upplevelsen när en ny ridinstruktör påpekade att felet satt i höfterna, hur jag satt på mitt bäcken, och inte alls i armar och axlar.Jag rider på ridskola och ska nu till våren tävla en underbar häst i dressyr. Hon är väldigt "stark och pigg" och jag har kämpat ett bra tag för att få till en bra takt och form, och nu sitter det äntligen. Tyvärr är det så att när jag rider "åker mina axlar fram" och jag blir något framåtlutad. Det kanske finns något bättre sätt att förklara det på, men antar att det är ett ganska vanligt problem. Vet inte om det är pågrund av att hon blir aldeles för "tung" så jag orkar inte sträcka på mig, dra bak axlarna och hålla armbågarna intill kroppen. Jag brukar bli lite framåtlutad när jag rider andra hästar också, men inte lika mycket.
Jag rider hästen ca 3 dagar i vecka och har gjort det i 1 år. Min ridlärare har tidigare inte påpekat min sits speciellt mycket tidigare. Vet inte om min sits har försämrats eller om den alltid varit så och att det funnits annat som ridläraren hellre påpekar.
Har ni några tips på hur man kan träna bort det här? Jag tränar på gym 2 dagar i veckan, vilket är det jag hinner. Anser att jag har hyffsat starka arm muskler, men tydligen inte tillräckligt? Eller är det något annat det beror på? Mag musklerna är kanske viktiga att träna?
Finns det något man kan göra på hästryggen för att träna bort det här?
Ge massvis av olika slags tips och erfarenheter!
Det går att testa på marken också, hemligheten i att sträcka på sig sitter i att tippa bäckenet (typ "lyfta fram och sänka bak") och hitta magstödet.