Förbättra hopptekniken?!

C

Callitsson

Skulle behöva lite tips på hur man kan förbättra hästen & ryttarens hoppteknik?
Har någon bra idéer på övningar? Tacksam för svar! /Hanna :p :D

hoppbild.jpg

Sv: Förbättra hopptekniken?!

Fråga tränare din ;)
(om du har någon) :p

Skaffa en. De blir lättast så. :D

Verkar inte som du fått så konstruktiva svar....även om jag håller med om att det kan vara bra av att ta hjälp av någon kunnig hemma.

Svårt att skaffa sig en uppfattning om hästens teknik genom bara en bild men det man kan se tydligt är att hästen galopperar över hindret och inte direkt använder sig av ett hoppsprång. Dvs separerar bakbenen och länger sig över hindret. För att få fram bättre språng kan det vara lämpligt att hoppa mer ur trav, gärna en liten 5 1/2. I övrigt gäller altid markbom/travbom och marklinje framför hindret och så småning om även efter hindret. Så att hästen lär sig samla ihop benparen, hoppa med mer teknik och inte springa över hindret med fart. Det kan vara en början, lycka till.

Verkar inte som du fått så konstruktiva svar....även om jag håller med om att det kan vara bra av att ta hjälp av någon kunnig hemma.

Svårt att skaffa sig en uppfattning om hästens teknik genom bara en bild men det man kan se tydligt är att hästen galopperar över hindret och inte direkt använder sig av ett hoppsprång. Dvs separerar bakbenen och länger sig över hindret. För att få fram bättre språng kan det vara lämpligt att hoppa mer ur trav, gärna en liten 5 1/2. I övrigt gäller altid markbom/travbom och marklinje framför hindret och så småning om även efter hindret. Så att hästen lär sig samla ihop benparen, hoppa med mer teknik och inte springa över hindret med fart. Det kan vara en början, lycka till.

Det bästa svaret jag har fått hittills. Han rusar mycket mot hindren men försöker hålla honom så gått det går! Jag ska träna på detta! :) Bilden är från en bana jag hoppar så det var ett hinder utan markbom, (som jag oftast brukar ha.) Men tusen tack för ditt svar! ;) :D mvh Hanna

Lite låga studsar är bra, om han är väldigt het behöver du ju inte ha så många. Dock fler än två så att han inte hoppar över båda och tror att det är ett längdhinder.
Som sagt, travhoppning skulle nog vara bra så att han inte bara galopperar över i farten.
Cavaletti innan ett kryss är ju en bra basicövning.
Sedan tror jag mycket hopp-dressyr är nyttigt för att få honom att lyssna och inte bara rusa, ex trav på spåret, skänkelvikning till två bommar som bildar en passage, sedan fram igen genom dom ett par steg och sedan kommer hindret. Jättebra, jättelätt övning.

Lycka till! :)

Lite låga studsar är bra, om han är väldigt het behöver du ju inte ha så många. Dock fler än två så att han inte hoppar över båda och tror att det är ett längdhinder.
Som sagt, travhoppning skulle nog vara bra så att han inte bara galopperar över i farten.
Cavaletti innan ett kryss är ju en bra basicövning.
Sedan tror jag mycket hopp-dressyr är nyttigt för att få honom att lyssna och inte bara rusa, ex trav på spåret, skänkelvikning till två bommar som bildar en passage, sedan fram igen genom dom ett par steg och sedan kommer hindret. Jättebra, jättelätt övning.

Lycka till! :)

aah! DEt lät roligt, det ska jag pröva! =) Tack så mycket! :D /Hanna

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 004
Senast: fio
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka