Förbättra hästens trav?

Nevermind

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om några bukare har bra övningar för att förbättra hästens trav (och gångarter i allmänhet)? Jag skulle vilja ha lite mer kadens och liksom få upp hästen lite mer så att han kan röra sig friare med frambenen. Jag vet att det inte finns några genvägar, utan det är ju styrka och mer bakben som ska till. Just nu rider jag mycket tempoväxlingar och övergångar för att få honom kvick och för att öka registret. Vi tränar för tränare regelbundet och där får jag såklart tips på hur jag ska göra, men det kan ju vara kul att få några bra övningar till att variera med :)

Kadensen och en mer utvecklad trav får du ju med ökad bärighet/ takt/balans :)

Jag hade ställt frågorna till din tränare som ju är den som ser och känner er och därmed förstår ert utgångsläge :)

Du kan ju f.ö ha superkvicka bakben utan att för den skull hästen varesig arbetar eller stärker sig , som exempel :D

Kadensen och en mer utvecklad trav får du ju med ökad bärighet/ takt/balans :)

Jag hade ställt frågorna till din tränare som ju är den som ser och känner er och därmed förstår ert utgångsläge :)

Ja, jo det vet jag och jag skrev det också :) Tänkte mer om någon hade en lite roligare övning än att nöta övergångar och tempoväxlingar, för visst det är supernyttigt men jag har börjat tröttna :o:angel: Ska träna för dressyrtränaren igen om någon vecka, har haft ett litet uppehåll som beror på annat bara.

@Nevermind fast min poäng var iof att "nöta" något som övergångar tex inte gör något i sig, om inte det utifrån ditt och hästens läge gynnar det just där ni befinner er osv.

Tekniskt sett kan du ju sitta och rida x eller y "övning/rörelse" till all oändlighet - om du inte rider dem rätt eller har en tanke /förståelse/känsla för hur/varför så blir de ju ändå helt oproduktiva i sak och syfte/mål .

Min reflektion var utifrån just detta och att det utifrån det inte riktigt finns nån "formel" att svara utifrån. Tyvärr.

Din tränare , eftersom du redovisat att du har en , lär kunna hjälpa er bäst - om du har en vettig tränare du rider för regelbundet :) därav min reflektion .

@Nevermind fast min poäng var iof att "nöta" något som övergångar tex inte gör något i sig, om inte det utifrån ditt och hästens läge gynnar det just där ni befinner er osv.

Tekniskt sett kan du ju sitta och rida x eller y "övning/rörelse" till all oändlighet - om du inte rider dem rätt eller har en tanke /förståelse/känsla för hur/varför så blir de ju ändå helt oproduktiva i sak och syfte/mål .

Min reflektion var utifrån just detta och att det utifrån det inte riktigt finns nån "formel" att svara utifrån. Tyvärr.

Din tränare , eftersom du redovisat att du har en , lär kunna hjälpa er bäst - om du har en vettig tränare du rider för regelbundet :) därav min reflektion .

Jaha okej, nu fattar jag hur du menar :D Ja, det har du rätt i. Ett tag tyckte jag att övergångarna verkligen hjälpte för han blev mycket kvickare och framme för skänkeln (han kan vara lite lat ibland :p) men nu så räcker det liksom att jag gör en övergång och sedan "är han där". Han har blivit sååå mycket känsligare för skänkeln och svarar snabbare på mina hjälper. Jag antar att det är därför jag tycker att det börjar bli lite "segt/tråkigt", vi behöver få en ny läxa helt enkelt!

Hej!
Jag undrar om några bukare har bra övningar för att förbättra hästens trav (och gångarter i allmänhet)? Jag skulle vilja ha lite mer kadens och liksom få upp hästen lite mer så att han kan röra sig friare med frambenen. Jag vet att det inte finns några genvägar, utan det är ju styrka och mer bakben som ska till. Just nu rider jag mycket tempoväxlingar och övergångar för att få honom kvick och för att öka registret. Vi tränar för tränare regelbundet och där får jag såklart tips på hur jag ska göra, men det kan ju vara kul att få några bra övningar till att variera med :)

Man brukar säga att öppnan förbättrar traven och slutan galoppen.

Båda skolor är ju samlande och hjälper dig få hästen mer på arslet och lättare i fronten.
Så de hjälper ju på ett generellt plan med.

Kadens får man ju till viss del när hästen är i balans och kan slappna av. Då vågar de vara i luften mer än om de inte är helt i balans.
Mer kadens än så tycker jag kommer med mer utbildning a la tramp/passage-tänk.

Som du redan gör, tempoväxlingar och övergångar. Halvhalter. Upphöjda travbommar.

Jag tycker även galoppträning/cantra i intervaller ger bättre kondition och bärighet samt många hästar tycker det är kul vilket är ett plus om man "vill nöta något", så hjälper det ju om hästen är med på det

Hej!

Det finns mängder med cavalettiövningar som ni kan använda, på rakt och böjt spår. Hästen får lyfta tassarna och du får en del styrka gratis.

En enkel variant är trav- eller galoppbommar formade i en solfjäder - öka och minska volten över bommarna, de hjälper med naturlig ändring steglängden utan att tappa takt. Rid hästen rundad, variera storleken på volten och byt varv ofta. Du ska inte nöta runt runt. :)

Liknande trådar

Träning Behöver tips på övningar för att få lite mer tryck och schwung i traven! Rider och utbildar en ridtravare som kommit en bra bit in i...
Svar
1
· Visningar
993
Senast: CaisaCax
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 765
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar