Förbaskade sporrar!

Fillifjonkan

Trådstartare
Jag har problemas med sporrarna. De sitter banne mig inte kvar där de ska, behöver bara tänka tanken att använda dem så lossnar de och "far upp". Jag har provat att trycka till dem så de ska sitta hårdare men inget hjälper. Hur "uppför" sig era sporrar? Kan man ha "engelska" spooremmar till western sporrar? Någor annat förslag hur jag ska göra?

hmm...
Hur använder du dina skänklar? Hälen eller vaden :smirk:
Det är svårt att låta bli att använda hälen när man skänklar och ännu svårare att inte knipa med benen(låren).
När man liksom fastnar så man låser benen och hälarna så är det lätt att sporren åker upp.
vad säger din tränare som ser dig när du rider?

Sätt fast ett balsnöre eller vilket snöre som helst i sporrarna som går under skorna framför klacken så sitter de där de ska :)

Kom att tänka på en sak till....
Var sitter dina sporrar på foten?
De ska ju hänga riktigt långt nere på klacken så att säga, inte så de trillar av förstås :D
Om man har dem i det läge som de engelska ryttarna har sina sporrar så blir det gärna så att de åker upp när man använder dem.

Om man inte får sporrarna att sitta kvar på klacken då? Jag har försökt ett bra tag men det vill sig bara inte. Så åker de av neråt istället så fort jag rör vid hästen med sporrarna. Kan ju visserligen bero på att jag inte har riktiga boots, men de har jag inte haft råd att investera i ännu så de får sitta högre upp och det funkar rätt ok för mig i alla fall...

Gör ett hål till på sporr-remmarna :idea:
Eller köp andra sporremmar, de har ju lite olika skärning.
Sedan kan man göra som Fillifjonkan, försöka böja in själva fotdelen av sporren så den sitter hårdare runt foten.
Om inget av ovanstående funkar så bör du kanske byta skor i alla fall. :smirk:

tja, hur använder jag skänklarna, inget jag har funderat på faktiskt men jag rider för både för en western tränare och en dressyr tränare och ingen av dem har sagt nåt. Jag har sporrarna nera på klacken, så långt ner det går. Grejen är den att jag bara behöver ta ett steg med dem så glider de av. Fånigt för de satt bättre förra säsongen trots att både sporrar och skor är de samma. Jag har ett par easy rider skor, kanske de inte är riktigt gjorda för att ha western sporrar på? Vad sjutton ska jag ha för dojjor då? Boots är ju bara såå dyra!

Problemet är att du troligen inte har boots som är avsedda för sporrar. Det ska vara en "hylla" för sporren alldeles där klacken börjar, sen måste man smida till sporrarna så att de passar på bootsen. Man kan komplettera med en rem som går under skon alldeles framför klacken. Sen är frågan, behövs sporrarna eller är det bara för show?

Hade samma problem men det hjälper att "klämma ihop" dom lite så du får ta i för att trycka på dem på skon. Då sitter dom sen. Har iofs bara funkat på mina boots men du kan ju prova.... :idea:

jag har inga boots utan bara vanliga easy rider (som iof ska slängas då det regnar in i dem = stoora hål), så jag måste ändå köpa nya. Jo, jag använder mina sporrar, alltså inte bara för show.

Jag har samma problem men mina sporrar är för smala.
Klacken är ju bredare så jag kan trycka till dom så de sitter men när jag börjar rida så glider de långsamt uppåt för att sitta och dingla runt vristen efter ett tag.

Min lösning hoppas jag är att böja ut dem en smula!
Kan du ha samma problem?

En kompis till mig sätter ett sådant där brett gummiband i stället för balsnören som är beskrivet i en tråd ovan..
verkar fungera skitbra! Mina sporrar sitter inte heller där de ska, men jag kom på att om jag inte använder hälarna så hänger de rätt ;) = jag behöver inte använda dem längre, mina hänger på för att de e lite fräsigt :bump: :bump:hahaha!

Jo, jag ska byta så fort jag får råd men att hålla häst och rida träningar på studiebidrag är svårt nog ändå. Men det är prioriterat så fort jag får lite pengar över, just nu är det dock totalt omöjligt för ekonomin. Det funkar när jag rider men det är inget vidare bekvämt när man går på stallbacken med dem eftersom easy-rider skorna är mjuka runt foten och då skaver sporrarna. Men det är ju bara att dra på sig dem när man rider och då funkar det bra.

Problemet ligger i olämpliga skor. Fast det går ju förstås att lösa med balsnören, gummiband och stängseltråd !

Re: Förbaskade sporrar! OBS! Långt!

Åååå inget kul problem….
Jag rider själv i Easy Rider-skor (å andra skor för den delen eftersom jag inte äger några boots) och har tidigare haft problem med att få sporrarna att sitta kvar på skorna som jag har velat. Vad jag har kommit underfund med är att sporrarna varken får sitta för hårt eller för löst. I båda fallen kommer de inte att sitta kvar någon längre stund där man vill ha dem. Bredare skänklar på sporrarna är också att föredra (då sitter dee bättre). Därför har jag löst det hela med att forma sporrarna (i mitt fall fick jag göra dem något bredare, banka ut dem) så att de precis går att få på Easy Riderskons klack (om inte sporrarna sitter på klacken får man lätt ont i vristerna eftersom skon är mjuk och sporren ”skaver”). Dessutom sticker jag sporremmarna genom skosnörena närmast tårna, ju längre fram på skosnörena desto bättre(inte den bästa beskrivningen kanske…men hoppas ni fattar..). Sitter sporrarna lagom hårt åker de inte upp så mycket och sticker man igenom sporremmen genom skosnörena så gör det att sporren inte åker nedanför hälen så lätt.
Det här är den bästa lösningen jag kommit på när man rider i allt annat än boots… Kanske skulle det vara en ännu bättre lösning om man också använder sig av ett balsnöre, rem etc. som går under skorna framför klacken som andra har nämnt. Jag ska erkänna att mina sporrar inte sitter som berg men MYCKET bättre. :p

PS. Ovanstående gäller som andra också nämnt under förutsättning att man har bra sits och att det inte är anledningen till problemet med sporrarna. DS.

Silvertejp är den slutliga lösningen om man inte har riktiga boots som passar för sporrar

Ja, va f**n, har man råd att köpa sporrar så har man råd med riktiga boots, felaktiga prioriteringar! Köp boots först, sedan sporrar! Niema problema! Eller också, en rulle silvertejp!

Sv: Förbaskade sporrar!

vart har du sporrarna?
Kan hända att du har dem för högt upp; typ i samma läge som med "engelska sporrar".
Då brukar de åka upp; har själv testat själv då jag envisas med att rida i mina graninge på hemmaplan för dem är så sköna ;p
Vet inte hur mycket jag kämpade med sporrarna på dem, till slut for sporrarna iväg o jag red utan. orka ? (:

I övrigt när du har boots så "är" ju dem gjorda att passa till westernsporrar och ska sitta lågt ner.

Så kan ju också bero på vilka skor du har.
Tex Graninge; är inte alltför lätt att ha ett par westernsporrar på dem, tro mig ;D

Sv: Re: Förbaskade sporrar!

-fniss-
Härligt svar.
Det är ju så, boots är ju som gjorda för westernsporrarna så (:

Dock brukar jag rida i mina graninge när jag bara ska ut o skrutta på hemmaplan, trivs så fasligt bra i dem
Så då stor bootsen kvar i stallet och det har sporrarna med fått göra;
för det är som du säger, trycka på sporrar på ex graninge;
uj uj, då får man tejpa fast dem jao (:

Liknande trådar

Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 744
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 753
Senast: Palermo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat