Går och känner mig småsugen på något sött. Typ godis eller choklad. Men jag har lovat mig själv att jag inte ska ta något. Måste lyckas med att minska mitt sötsug.
Men hur gör man?
Ger upp och tar något eller helt enkelt står ut?
Jag avsockrar mig ibland. Jag får ett galet sockerberoende om jag äter för mkt socker en period.
När jag ska avsockra mig låter jag bara bli. Vidrigt! Men funkar ju trots allt om man tål sånt.
För att få mindre sötsug kan man ju stryka snabba kolhydrater a la vitt bröd, pasta etc. Äta regelbundet och bra. Se till att få i sig nog näring och nog kcal och på regelbundna tider.
Blodsockret bör hållas på jämn nivå. När det jojar får man mer sötsug.
De snabba kolhydraterna ger toppar och dalar mer än om man äter mer balanserat. Att äta tillräckligt ofta är lika viktigt för det.
Får man sötsug man inte kan stå emot kan ju frukt eller mat vara bättre alternativ.
Man brukar ha lättare att stå emot om man när man får sötsuget äter något av det och sen efter ett tag känner efter om man fortfarande aaaabsolut måste ha det där söta ngt(glass, godis, kakor.. vad man nu än föredrar).
Sen att välja de sötsaker som föder mindre sug i framtiden eller man inte behöver sas "lika mkt" av för att bli nöjd är också smart.
Kanske blir man liksom mätt, nöjd, får nog etc av en mindre bit mörk choklad än om man kör på lösgodis. Kanske man rent av hittar annat som man tycker fyller samma funktion, tex kvarg med frukt eller en bar av ngt slag, smoothie etc..
Då får man i sig mindre socker både där och då och kan vara nöjd i det. Men också att det där mindre dosen socker där och då inte underhåller beroendet på lika hög nivå som större mängder socker..
Sen finns ju mer extrema metoder som att dricka massa vatten, borsta tänderna etc.
Vissa upplever sig hjälpta av krom-tabletter. Jag har aldrig provat dock eller läst på om det och kan inte säga bu eller bä.
Lycka till!