Förbannad!!!!! transport av föl och sto

misen

Trådstartare
ja som det står ovan..

Tycker ni detta är rätt..

En bekant skulle sälja sitt sto och föl (3 månader gammalt) i dag. köparna kommer med ett TOMT släp. altså INGEN fram bom, mellan vägg, bak bom eller lås på fram dörren =(

Hon sa att hon kör alltid sto och föl lösa..
Hon menar altså att sto och föl ska stå helt lösa i ett litet enkel axlat släp i ca 3-4 timmar till nya stället. Å det går inte att låsa dörren fram utan hon säger. jag kör så sakta å försiktigt så de e ingen fara inget kommer hända...

Hjälp mej vad tycker ni?? e de bara jag som e dum eller e de ägaren som e riktigt korkad som lät köparen köra dom så..

Dom kunde ju åt minstonne haft fram bom å bundit upp stoet anser jag..

hjälp vad tycker ni?

Sv: Förbannad!!!!! transport av föl och sto

Jag tycker det är lite vanskligt att köra utan frambom, måste man tvärnita så far ju hästarna in i väggarna framtill.

och tvärnita kan man ju få göra oavsett hur försiktigt man än kör. Kan ju komma djur och människor i vägen osv. Framförallt andra bilister som kör som biltjuvar för att komma om någon som köra lite saktare än de själva.

Lås på dörren förstår jag inte riktigt? Gick den inte att stänga eller vadå?
Det måste väl gå att lägga hö/halm balar för så de inte kommer åt och kan öppna.

Det händer att jag kör mina hästar lösa i släpet, men då är det ett ensamt sto utan föl.
Har jag mellanväggen i så kör jag alltid hästarna lösa, bommarna går att ställa bra och jag har hingstgaller så de inte kan tjafsa med varann.
Kör jag sto och föl utan mellanvägg står stoet uppbundet med ett grimskaft som sitter fast i "nosen" på släpet.

Visst det är lite oansvarigt att köra som köparen gjorde men tycker man inte det är acceptabelt att ens hästar åker iväg så så hade jag bett dom återkomma med bom i alt. sålt till någon annan.

Men efter att ha varit på seminstationen en massa i år så blir man helt facinerad över hur folk kör sina hästar och fölungar, samt speciellt på hur de lastar och det faktum att få kan backa med sina släp.... :crazy:

vaddå? går det att få upp framdörren innefrån? isf tycker jag det är livsfarligt.

Sen tycker jag själv att man alltid ska ha frambom och stoet fast, det är det enda som stoppar stoet om man måste göra en kraftig inbromsning. Utan den är det jättelätt att hon snubblar och trampar på fölet, eller ännu värre ramlar själv. (ja, det har hänt)

Man ska aldrig ha hästar helt lösa, speciellt inte i ett enaxlat släp.

I mina öron låter det som en helt idiotisk idée.

vaddå? går det att få upp framdörren innefrån? isf tycker jag det är livsfarligt.

Sen tycker jag själv att man alltid ska ha frambom och stoet fast, det är det enda som stoppar stoet om man måste göra en kraftig inbromsning. Utan den är det jättelätt att hon snubblar och trampar på fölet, eller ännu värre ramlar själv. (ja, det har hänt)

Man ska aldrig ha hästar helt lösa, speciellt inte i ett enaxlat släp.

I mina öron låter det som en helt idiotisk idée.

ja jag tycker med det. ja det går att öppna fram dörren innifrån. De e bara att dra i ett snöre ordentligt så öppnas dörren. å fölisen e en riktig pille maja. Dom är på väg med dom nu så jag hoppas innerligt att det går bra.

När de åker lastbil har de väl ingen frambom för det mesta? (inte de lastbilarna vi kört häst med i allafall..)

Jag har kört mitt ena sto utan frambom en gång,men då fastbunden som om hon stod på gången.
Och den gången jag körde så,stod hon som absolut lugnast i släpet..Varför kan jag inte förklara och varför det blev så att vi körde henne så då var pga akut körning och transportens inneväggar + bommar stod på annat ställe och vi skulle bara köra 5 km på grusväg.

Jag hade åxå kört så där. Fast sett att det inte gick att öppna framdörren innefrån.

Ur Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens DFS 2006:9,
föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:10) om transport av levande djur;
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett
sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft.
Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil,ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför
hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska
vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.
Allmänna råd till 6 kap. 9 §
En vuxen häst bör under transporten vara bunden i grimma och
grimskaft på ett sådant sätt att den inte kan ligga ned.
Bommen framför hästen bör vara cirka 70 mm i diameter. För en
medelstor häst bör den vara fäst på cirka 1,2 meters höjd.

Det är alltså inte lagligt att köra hästarna utan bom så som ts beskriver, detta pga att hästarna inte tas emot av något vid en häftig inbromsning.

När det gäller framdörren så brukar vi binda fast den på utsidan så att den ej kan öppnas inifrån om vi kör med löst föl.

Så många bör.
Betyder att det inte är lag på att det ska vara uppbundna.

Ja, men man måste kunna bevisa att ej uppbundet är minst lika bra som uppbundet.

Ur Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens DFS 2006:9,
föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:10) om transport av levande djur;
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett
sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft.
Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil,ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför
hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska
vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.
Allmänna råd till 6 kap. 9 §
En vuxen häst bör under transporten vara bunden i grimma och
grimskaft på ett sådant sätt att den inte kan ligga ned.
Bommen framför hästen bör vara cirka 70 mm i diameter. För en
medelstor häst bör den vara fäst på cirka 1,2 meters höjd.

Det är alltså inte lagligt att köra hästarna utan bom så som ts beskriver, detta pga att hästarna inte tas emot av något vid en häftig inbromsning.

När det gäller framdörren så brukar vi binda fast den på utsidan så att den ej kan öppnas inifrån om vi kör med löst föl.
Djurskyddsmyndigheten har också förbjudit runda akvarium.....och man får absolut inte ha en ensam fisk i ett akvarium.
Tack och lov försvinner väl Djurskyddsmyndigheten vid årsskiftet, eller har den kanske redan försvunnit?

Senast ändrad:

Djurskyddsmyndigheten avvecklades den 1 juli 2007 och Jordbruksverket är sedan dess åter central myndighet för djurskyddsfrågorna i Sverige.

Frambommen är även en stabiliserings"grej" för själva transporten, väggarna åker ihop eller isär som ett korthus om något skulle hända... Om föraren får bromsa tvärt, kan de ju hända att hästarna åker rätt genom väggen, då den lossnar fr golvet.................:mad:

Jag transporterar OFTA sto med föl lösa i släpet, om jag bara har ett sto+föl med mig.
Det handlar då iofs om shetlandsponnyer som då åker som i en box.
Det finns inget som hindrar att man kör dem lösa.

Däremot hade jag inte kört ett halvblod löst i ett släp helt utan inredning. (det har hänt att jag transporterat mina egna hbl "ej fastbundna" men stående med bom framför och mellanväggen på plats - främst pga att lag glömt att knyta fast dem :o)
Det SKA finnas en bom framför en häst som transporteras uppbunden i släpets färdriktning.

Det elle12 skriver om är djurskydds-biten, sedan tillkommer alla regler som finns när det gäller trafik och fordon. Om man tar bort frambommen helt så påverkar det släpets konstruktion och den blir trafikfarlig. Dels som skrivet innan när det gäller hållbarhet vid en olycka eller inbromsning. Dels för att hästen kan gå fram för långt och påverka släpets tryck på kula. Vilket blir det samma som att släpen är fellastad och trafikfarlig.
Vissa släp är så konstruerade att man inte ens får/kan ta bort mellanväggen utan att påverka hållfastheten.

Däremot hade jag inte kört ett halvblod löst i ett släp helt utan inredning. (det har hänt att jag transporterat mina egna hbl "ej fastbundna" men stående med bom framför och mellanväggen på plats - främst pga att lag glömt att knyta fast dem :o)
Det SKA finnas en bom framför en häst som transporteras uppbunden i släpets färdriktning.

Fast du känner antagligen dina hästar så pass bra att du vet hur dom är att köra. Mitt gamla sto skulle säkerligen kunna åka obunden i släpet om jag av någon anledning skulle få för mig att inte binda fast henne, jag vet att hon står blickstilla och är enormt van vid att åka.. Men att åka och hämta ett okänt sto med föl dessutom helt utan inredning i låter enormt oansvarigt. Tänk om stoet tappar balansen vid en inbromsning. Så stort släp var det nog inte att det inte finns en chans att fölet inte skulle komma i vägen.

Fast jag som har så små hästar tar bort frambommen OM jag kör dem lösa. De är precis så stora så att de fastnar om de går under bommen!

Men att ha en framdörr som inte går att låsa....No way att jag skulle släppa iväg mina pållar i ett sånt släp!

Det står ju i föreskrifterna att OM du har hästen bunden så sa det ske på angivet sätt, och längre ner i texten så står det att hästen BÖR vara bunden. Du kan alltså ha den lös, och om du har bommar, mellanvägg etc, så ska ju inte hästen komma nånvart ändå. Det står i föreskrifterna att man binder hästen för att den inte ska kunna lägga sig.... Jag binder inte min ena häst, just för att hon faktiskt har lagt sig en gång, och höll ju på att stypas/bryta nacken (ja, hon är en lätt "knasig" häst). Hon står däremot jättefint helt lös...

Jag transporterar OFTA sto med föl lösa i släpet, om jag bara har ett sto+föl med mig.
Det handlar då iofs om shetlandsponnyer som då åker som i en box.
Det finns inget som hindrar att man kör dem lösa.

Tänkte precis ta upp exemplet shetlandsponnyer överhuvudtaget. Det är sällan bommarna går att sänka till boghöjd på en shettis. För oss har det då fungerat bättre på vissa att ha dem lösa, eftersom det då i regel inte finns någon vettig stans att binda upp dem heller. För lugna ponnyer som står stilla kan man ju palla upp halmbalar framför.

Det luriga är väl att man enligt föreskrifterna ska ha bom om hästen transporteras i transportens färddriktning. En shettis får lätt plats på tvären i en transport och då transporteras den ju inte i färddriktningen...

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 758
Övr. Djur Vi har ett litet problem. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men jag provar här. Vi har ett ank-problem. Vi skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
5 927
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 348
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 054
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka