Förbannad honkatt

Nussikan

Trådstartare
Ja, precis som rubriken säger har jag en väldigt börbannad honkatt hemma.

Molly som den lilla tjejen heter, är en birma på 2,5 år. Jag fick henne i höstas och då hade hon gått på p-piller i hela sitt liv. Jag slutade ge henne p-piller med en gång eftersom min tanke var att ta en kull på henne och sen sterilisera henne. Lite innan jul började hon gå o gapa lite så vi åkte då iväg till den tänkta hanen. Detta var inte alls populärt hos Molly som bara låg i ett hörn och morrade åt hanen i två dar, så jag hämtade hem henne igen. När jag den gången kom o hämtade henne nästan sprang hon in i famnen på mig och började slicka mig precis som om hon sa: "Mamma, ta mig hem!" Så vi åkte hem och allt var som vanligt.

Molly är den snällaste katt jag någonsin träffat, hon är inte särskilt gosig, det har hon aldrig varit, hon kommer ibland när det passar henne och hon brukar sova brevid mig i sängen. Man har kunnat göra vad som helst med henne, hon har aldrig sagt ett ord, bara accepterat läget.

Så nu i slutet av januari fick hon en kompis, en liten birmakille vid namn Samson som nu är drygt 4 månader. Molly accepterade honom väldigt snabbt och tog på sig rollen som "extra-mamma". Bara några veckor efter Samsons anländande började Molly löpa på riktigt, så det bar iväg till hanen igen, denna gången tyckte hon det var betydligt trevligare! ;) Efter ett par dagar hämtade jag hemma henne eftersom dom hade slutat para sig och inte verkade så intresserade av varandra längre. När jag skulle hämta henne ville hon dock inte alls följa med! Hon gömde sig under soffan så jag fick dra fram henne och i bilen hem skrek hon och försökte bryta sig ut (hon ligger alltid still och tyst annars, även på långa färder). Sen när vi väl kom hem var hon fly förbannad både på oss, på Samson och på hunden och fräste o morrade. Jag tänkte att det hade väl varit mycket för henne dom senaste dagarna och att hon behövde tagga ner lite. Efter ett par dagar hade det lagt sig lite, och hon kom tom och strök sig runt benen på mig (vilket inte är någon vanlig företeelse). Nu (ca 2 veckor efter) har hon börjat skrika (inte löpa, bara "prata") och är jätte arg på mig och Samson! Hon morrar och fräser åt mig när jag tar upp henne, och detta har aldrig hänt innan! Vad kan det bero på??

Jag har kännt över henne och hon har inte ont någonstans, hon äter och dricker och ser ut att må bra med tanke på päls, färg och ögon etc.
 
Sv: Förbannad honkatt

Det låter ju som att hon är stressad och det kan bero på dräktighet. Har du provat Feliway?

Om hon inte vill ha med ungkatten att göra, försök ha dem särade. Är hon dräktig är det ju tyvärr bara att försöka behaga ladyn så att hon inte får missfall.
 
Sv: Förbannad honkatt

Är Feliway den där sprayen som dom blir lugna av? Jag har provat den en gång på henne då vi var på utställning (vilket är enda gången förutom nu som jag hört henne morra) och då hjälpte det inte, eller är det något annat? Har iaf inte provat nu.

"Hoppas" det beror på dräktighet (vet ju inte om hon är dräktig än eftersom det inte gått så lång tid) så att det är något som går över, vill inte att hon ska må dåligt... Men hon är inte lika arg hela tiden heller, alldeles nyss kom hon och strök sig igen och tyckte inte alls att jag var särskilt hemsk, likadant är det med ungkatten, ibland busar hon med honom och ligger och slickar honom, och i nästa stund fräser och morrar hon åt honom...

Dom är ganska särade som det är, dom håller sig på var sitt håll i lägenheten, han tycker inte hon är så rolig när hon är på det där humöret och hon håller sig oxå undan (inte så hon gömmer sig men hon går till ett annat rum).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
643
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 986
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 874
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp