Föräldrarledighet lärare

Empalie

Trådstartare
Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp, blir knäpp och vill ha hjälp med planering . Jag har jobbat heltid hela läsåret , jag har beräknad förlossning den 7juli och mår så pass bra att jag har tänkt jobba terminen ut. Men jag hänger inte med på allt jag läser så kan ngn hjälpa mig att planera föräldrarledigheten då den blir så bra som möjligt både ekonomiskt och tidsmässigt. Hur hade ni gjort???? Tanken är att vara hemma till nästa höst. Snälla hjälp mig!!!!!!!

Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp, blir knäpp och vill ha hjälp med planering . Jag har jobbat heltid hela läsåret , jag har beräknad förlossning den 7juli och mår så pass bra att jag har tänkt jobba terminen ut. Men jag hänger inte med på allt jag läser så kan ngn hjälpa mig att planera föräldrarledigheten då den blir så bra som möjligt både ekonomiskt och tidsmässigt. Hur hade ni gjort???? Tanken är att vara hemma till nästa höst. Snälla hjälp mig!!!!!!!

Du kan göra en planering på "mina sidor" på försäkringskassans hemsida :) då ser du hur länge dagarna räcker och vad du får ut.

Det är ju omöjligt att veta vad som blir bäst för dig/er!

Vissa tar ut 1 dag i veckan, andra behöver ta 7, allt beror ju på hur mycket pengar ni behöver varje månad. Vi satsar nog på 3 eller 4 dagar denna föräldraledigheten, sist vi gjorde det fick jag ut runt 8-9000 kr.

Kolla med en kollega eller facket vetja! Att lärare är föräldralediga terminstid och har sommarlov dvs erhåller lön från kommunen på sommaren är/har varit relativt vanligt om jag har förstått saken rätt. Men exakt hur man ska göra för att maximera antalet lediga dagar och maximera inkomsten har jag aldrig brytt mig om.

Logga in på dina sidor på försäkringskassan så får du upp en lista på hur länge dina dagar räcker och vad du får ut per månad.

Det är omöjligt för någon annan å säga vad som är bäst för er.
Jag ansöker för varje månad. Sätter mig den 20e och fyller i hur många dagar jag behöver och sen betalas det ut den 25e samma månad.

Jag har avbrutit min föräldraledighet och tagit ut mina semesterdagar på sommaren.

Det bästa vore väl att du är i tjänst ( och alltså har sommarlov) över sommaren. Det är ju tid du har jobbat in i och med förtroendetiden och tar ut f l fr o m terminsstart ( eller veckan innan då jag antar att lärarna går tillbaka till skolan). Grattis o lycka till!

Jag fick min son 31 juli och är också lärare, jag gjorde som så att jag tog inga dagar alls före höstterminen startade (semester och inarbetad tid) och började gå på föräldrapenning from då. Sen började jag jobba i januari MEN om jag inte gjort det hade jag varit föräldraledig tom juni och sen kollat med lönekontoret hur mycket semester de SGI-grundande dagar jag tagit ut gett och tagit semester lika många dagar och sen fyllt på med dagar fram till höstterminen 2016 börjar.

Hur många dagar per vecka du/ni tar är däremot helt upp till vilka utgifter ni har osv.

Vi har tagit fullt när vi varit hemma av den enkla anledningen att jag ÄNDÅ är ledig alla lov etc och maken har också mycket ledigt dvs vi har än idag massor av dagar kvar på båda barnen och då har ändå maken fyllt på alla sommrar sen 2009 med fler lediga veckor.

Kolla med en kollega eller facket vetja! Att lärare är föräldralediga terminstid och har sommarlov dvs erhåller lön från kommunen på sommaren är/har varit relativt vanligt om jag har förstått saken rätt. Men exakt hur man ska göra för att maximera antalet lediga dagar och maximera inkomsten har jag aldrig brytt mig om.

Ja, lärare som har ferieanställning (de allra flesta) har kunnat få väääldigt långa föräldraledigheter då de gått tillbaka i tjänst när det är lov.

MEN; de centrala avtalen har ändrats (såvitt det är en kommunal anställning).

"En bestämmelse som reglerar rätten till lön under lov för föräldralediga och studielediga har införts. För att ha rätt till lön under jullov, sportlov eller påsklov ska läraren återgå i tjänst senast 7 kalenderdagar före lovet. Detta är en återgång till den bestämmelse som gällde före Avtal 2000. Bestämmelsen träder i kraft först den 1 juli 2014. "

Citat från: http://www.lr.se/lonerlagaravtal/av...orochsvar.4.30bff3351397a05549c800013047.html

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 019
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 278
Senast: Sasse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 615
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar