Föräldrar,barn och övergångställe..

movi

Trådstartare
Man blir mörkrädd när man ser föräldrar och barn bara kliva rakt ut i vägen..

På en skola här i närheten har trafiken varit hård och höga hastigheter!
Kommunen bestämde då efter möten med föräldrar att vägen skulle byggas om vid skolan och det skulle bli avsmalnat och upphöjt och så övergångsställen..
Kostnad? Ja inte billigt men det var värt det tyckte kommunen och byggde..

Igår åkte jag förbi skolan,och där står några(4-5st) föräldrar utanför grindarna med sina barn..men inte fan orkar dom gå ca 3 m till övergången,utan tar sina barn i händerna och går bara rakt ut!:eek:
Och jag såg även förra veckan en förälder som gjorde likadant,men igår var det en klunga föräldrar..

Grindhålet ligger ca 3 m bort från övergångstället!

Först gapar man och skriker om trafiksäkerheten och kommunen lyssnar och bygger..sen tar föräldrarna en annan väg,för det blir ju 3 m närmare..
Och dom barnen lär sig ju att övergångställen är till prydnad,dom ska man inte gå på..

Sv: Föräldrar,barn och övergångställe..

Jag är inte perfekt jag heller, men försöker föregå med gott exempel. Min son är ett och ett halvt så han sitter mycket i vagn. Visst kan det hända att jag går över vägen med vagnen, men då ser jag till att det inte är någon trafik och det är när jag har väldigt bråttom.

Annars brukar jag alltid på på gångbanan och över övergångsställen när jag har sonen med mig.

Jag är oerhört noga med att gå på övergångställena och se mig för när jag går över vägen. Och ännu mer när jag har barn med mig eller barn i närheten. Det gäller ju att lära dem ett bra trafikvett. För bilar ÄR livsfarliga i det hänseendet.

Och jag är även noga med att tacka, eller visa min uppskatting för, de bilar som släpper över mig när jag ska korsa en väg. För jag retar mig på personer som går rätt ut i vägen utan att se sig för. Och jag vill på de sätt jag kan hjälpa till att göra dagen lite bättre för de jag kan. Och då är det lätt att visa att man fattat samspelet med andra trafikanter på och i olika fordon.

Jag tycker det värsta är den här zebra-lagen (heter den så?), där gångtrafikanter har all rätt på sin sida vid ett oövervakat övergångställe. Om bilisten inte ser fotgängaren pga mörker, inga reflexer eller liknande och kör på fotgängaren, så är det iaf bilistens fel. Jag tycker det är skitläskigt att köra över oövervakade övergångställen, för oftast kliver folk bara rätt ut utan att försäkra sig om att bilisten har sett dom.
Fram för 30-sträckor där det är mycket barn/ungdomar och rödlysen!

Kan bara hålla med dig om folk som kliver rätt ut!
Konstigt att inte fler blir påkörda!

Vid denna skola är hastigheten sänkt till 30,men det hjälper ju inte,för där kliver föräldrar och barn rätt ut i vägen..men inte på övergångsstället!

Ja, det är upprörande. Undrar på att barnen inte vet hur dom ska bete sig om inte föräldrarna vet!

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 096
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 181
Senast: oz_joj
·
Övr. Barn Om denna tråd hamnar fel får moderator flytta den. Nu behöver jag eran hjälp. För att göra en lång historia kort. Våran...
Svar
10
· Visningar
1 561
Senast: norrsol
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 856
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama