Föräldrapeng - hur tidigt?

dee79

Trådstartare
Jag funderar kring när jag ska börja ta ut föräldrapeng den här graviditeten. Sist så hade jag ingen tillsvidareanställning och hade heller inga barn sen tidigare. Så jag jobbade längsta möjliga, men tror att jag sjukskrev mig de sista fem dagarna veckan innan jag var beräknad. Jag tog föräldrapeng från 3 dagar innan BF tror jag om jag inte minns fel.

Nu har jag tillsvidareanställning, men kommer att bränna alla semesterdagar under sommaren. När jag kommer tillbaka är det 6 veckor till BF. Sist gick jag över 12 dagar. Jag hatade att gå hemma och vänta, men var rätt trött och sliten, så det var nog inte helt fel ändå.

Nu har jag ju sonen som kan sysselsätta mig, men som även kan komma att trötta ut mig. Jag funderar på om jag ska begära föräldraledighet från 1½ vecka innan BF, men tänker att det kanske är för kort tid att ladda inför förlossningen. Eller ska jag chansa och göra som sist - sjukskriva mig den sista veckan innan föräldraledigheten (om jag skulle må kasst vill säga, annars jobbar jag ju självklart).

Hur har ni andra tänkt och ni som är gravida - hur tänker ni göra?? *beslutsångest*

Kan ju faktiskt känna mig piggare efter semestern om jag har tur. Problemet är också att det är väldigt mycket som måste styras upp på jobbet, särskilt som att ingen ersättare till mig kommer förrän tidigast efter BF (vilket är skitdåligt). Är saker som akut behöver tas tag i direkt efter semestern och jag vet att det kommer att stressa sönder mig.

Sv: Föräldrapeng - hur tidigt?

Du får börja ta föräldradagar två månader innan BF.

Jag skulle dock inte slösa dagarna innan BF, de vill man ju ha när bebis är ute. :) Om du mår dåligt så du inte kan jobba så ska du ju vara sjukskriven.

Jo, det där vet jag ju sen förra gången. Jag funderar mest på hur andra resonerar runt det (fast de flesta kanske har en massa sparad semester?).

Förra gången blev jag sjukskriven de sista två-tre månaderna, men planen var annars att jobba fram till förlossning. Har ungefär samma plan nu, jag jobbar så länge jag är frisk och kan jobba. Jag tycker det är nästan omöjligt att planera, man vet ju inte hur man kommer må. Rätt var det är dyker det upp nån oväntad komplikation, och så är det färdigjobbat.

Så min plan är väl att om jag orkar så jobbar jag, om jag inte orkar så är jag hemma, det får tiden utvisa.

Jag skulle ha gått tre veckor innan BF. Tre veckor och tre dagar innan BF gick vattnet, så jag jobbade tills 36 timmar innan leverans. Inget jag rekommenderar.

Till och med två veckor har jag tänkt gå hemma innan BF. Men det är ju så svårt att veta, man har ju ingen aning hur man mår efter semester och liknande. Blev lite störd på min chef som tyckte jag skulle jobba in i det sista så jag sa att jag vill gärna gå hem senast två veckor innan, men nu vill hon helst att jag ska gå hem en månad tidigare för att min ersättare är anställd en månad för tidigt...

Med sonen hade jag tänkt jobba fram till fredag (den veckan han är född) men han kom redan på onsdagen, alltså två dagar innan min fl började. Har ett kontorsjobb och mådde bra hela tiden så jag kände inget behov av att vara hemma och vila upp mig. Nu med 2:an har jag planerat att göra likadant om jag får må bra och inget annat händer :)

*KL*
Tack för alla svar. Jag har ju hela semestern på mig att fundera, för jobbet tyckte inte att jag behövde bestämma mig innan jag är tillbaka. Skönt det. Då hinner jag nog känna efter hur jag mår ordentligt

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 527
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 414
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar