Föräldraledig -semester?

voltis

Trådstartare
Fick en förfrågan från mitt arbete om jag vill ta ut ngn semester i sommar?
Jag är föräldraledig till och med 1 september så det känns ju inte aktuellt, men tänkte ändå kolla om det är ngt jag bör tänka på när det gäller semester under föräldraledighet, så jag inte förlorar ngt eller så?
Tänkte i så fall spara veckorna och ta lite semester runt jul.

Sv: Föräldraledig -semester?

Din arbetsgivare har möjlighet att neka dig att dela F L i mer än tre delar under ett år. Leta på FKs hemsida efter det, för jag förklarar så luddigt ;) Men Är du F L, semester och F L har du alltså bara en period kvar att kräva ut. Men det går bra att dela på hur många gånger som helst om din arnetsgivare tillåter det. FK bryr sig inte. Det är bara din lagliga rätt.

Jag brukar ta en period semester mitt i F L för att ge min sambo F L och så kan vi ha sex veckor semester tillsammans med bara ta ut 3 veckor semester :) Ja så gör vi tvärtom när han är hemma och F L.

Ok men min fl kommer inte delas upp allt, jag börjar jobba i september i år. Sen ev ta ett par veckor semester runt jul i så fall.
Det enda jag kan tänka mig att jag tjänar på att ta ut semester nu i sommar är att jag sparar fp-dagar, men jag jobbar bara 50% och kommer kunna spara en del fp-dagar ändå (dvs behöver inte ta så mkt fp dagar när jag börjat jobba om jag behöver vara hemma, för är så mkt ledig ändå).

Kolla att du får spara semesterdagarna. Huvudregeln hos oss är att man får spara 5 dagar per år, har du mer kvar får du det utbetalt i pengar vilket medför att det mesta går i skatt. Om man är föräldraledig får man emellertid spara allt men man måste säga till. Så kolla det och säg till hur du vill ha det är mitt tips!

Kl.
Jag passar på bara att sticka in med en liten dum fråga mitt i det hela, hoppas det är okej ts :)

Har man som regel rätt till semester när man är föräldraledig?
Jag trodde bara det gällde om man jobbade...men det är ju inte som att jag har något emot att ha fel :D

Delvis knapplån kanske, eller snarare vidarespinning på din fråga...
Tjänar man in någon semester när man är FL?

Hos oss (jobbar inom statliga sektorn) funkar det som så att har du full FP så får du fullt antal semesterdagar. Har du FP med någon procentvariant så minskar dagarna med lika många procent. Ungefär så räknar man iaf.

Fick en förfrågan från mitt arbete om jag vill ta ut ngn semester i sommar?
Jag är föräldraledig till och med 1 september så det känns ju inte aktuellt, men tänkte ändå kolla om det är ngt jag bör tänka på när det gäller semester under föräldraledighet, så jag inte förlorar ngt eller så?
Tänkte i så fall spara veckorna och ta lite semester runt jul.

Jag tar ut semester augusti-september så jag delar min föräldraledighet. Jag flyttar fram min föräldraledighet istället plus att jag får två månader med full lön :D

Hos oss (jobbar inom statliga sektorn) funkar det som så att har du full FP så får du fullt antal semesterdagar. Har du FP med någon procentvariant så minskar dagarna med lika många procent. Ungefär så räknar man iaf.

Ja jag jobbar ju också statligt och vi får full semester om vi tar ut full fp

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 104
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30