Föräldradagar och ekonomi

Alindra2000

Trådstartare
Jag sitter och planerar ekonomin för hur det blir när vi får barn. Vi har båda fasta jobb med hyfsat höga löner så vi bör väl klara oss men jag känner ändå att jag vill ha mer koll hur det fungerar. Försäkringskassan blir jag helt yr av när jag försöker sätta mig in i allt. Jag har väl i stort sett nystat ut det mesta men har några frågetecken:

* Om man sitter i situationen att man måste ta ut fullt antal dagar i v dvs mån-sön. Då tar väl föräldradagarna slut väldigt fort? Man kan ju inte ha en så liten på dagis? Hur gör man då? (jag själv kommer "bara" ta ut 3 dagar i v men funderade mer hur andra gör)

* Det här med föräldralön känns helt omöjligt att reda ut om man har rätt till. Det är ju inte som att ens jobb skulle erbjuda en det om man inte visade svart på vitt att de ska det. Läste någonstans att 85% av dem som är ansluta till Unionen har rätt till det men det känns som att det är en väl optimistisk siffra?

Någon med koll på detta (eller ngn av punkterna)?

Sv: Föräldradagar och ekonomi

Mig veterligen får barn börja på fsk/dagbarnvårdare när de fyllt ett år, så tar man ut 7 dagar/v så räcker de ju så långt.
Hur andra gör är nog väldigt individuellt, mitt barn är 2,5 år och har gått ett halvår på förskola. Vi har tagit ut 250 dagar och varvat med deltidsjobb samt vårdnadsbidrag.

Jag fick min föräldralön utbetald automatiskt, min arbetsgivare ringde och bad om barnets personnummer efter det fötts och det var allt jag behövde tänka på :)

Du måste ju kunna fråga personalavdelningen på ditt jobb om ni får föräldrapenningtillägg eller inte. Hos oss är de väldigt öppna med det. Annars har du kanske någon kollega som väntar barn eller nyligen varit föräldraledig som vet.

När du räknar kan det för övrigt vara bra att tänka på att du kommer skatta mer (högre procentsats) när du tar ut föräldrapenning än när du jobbar, eftersom du inte får jobbskatteavdraget på föräldrapenningen.

Hos oss betalas allt som står i kollektivavtalet ut automatiskt. Får t ex 10% vid längre sjukskrivningar.

Och det är tufft för många.

Har min sambo bara snurr på firman så behöver ingen av oss ta ut särskilt många dagar för att klara ekonomin.

* Om man sitter i situationen att man måste ta ut fullt antal dagar i v dvs mån-sön. Då tar väl föräldradagarna slut väldigt fort? Man kan ju inte ha en så liten på dagis? Hur gör man då? (jag själv kommer "bara" ta ut 3 dagar i v men funderade mer hur andra gör)

?

Näsvis fråga kanske men varför grubblar du på det om det inte är aktuellt?
Och ja, tar man ut alla dagar i veckan tar det slut. Mina vänner som gjort så har fått börja jobba strax efter barnets ettårsdag.
Sen finns det de som börjar jobba då i allafall men har inte barnet på dagis på heltid. Det behöver inte heller vara fel. Ettåringar är ofta väldigt nyfikna och får de vara där i "vettiga doser" som de klarar så kan det gå jättebra.

Jo, jag tänkte mer att "man" ju vill kunna spara några dagar så man har dem vid tillfällen som exempelvis planeringsdagar på dagis osv.

Mitt jobb skulle antagligen göra det mesta för att slippa betala ut ngt så där skulle garanterat ingen ringa, så man får ta fram allt själv å visa ;)

Du måste ju kunna fråga personalavdelningen på ditt jobb om ni får föräldrapenningtillägg eller inte. Hos oss är de väldigt öppna med det. Annars har du kanske någon kollega som väntar barn eller nyligen varit föräldraledig som vet.

När du räknar kan det för övrigt vara bra att tänka på att du kommer skatta mer (högre procentsats) när du tar ut föräldrapenning än när du jobbar, eftersom du inte får jobbskatteavdraget på föräldrapenningen.

Nja, på mitt jobb är jag faktiskt den första som går på mammaledighet på de 2 år som företaget funnits. Jag pratade med personalchefen om det och enligt honom är det nästan inga som får det tillägget (men han kunde i princip inget om det heller).

Tänkte inte på det där med skatten men jag testade att räkna ut ca vad jag får ut på försäkringskassans hemsida. Den måste väl räkna med den högre procentsatsen?

Näsvis fråga kanske men varför grubblar du på det om det inte är aktuellt?
Och ja, tar man ut alla dagar i veckan tar det slut. Mina vänner som gjort så har fått börja jobba strax efter barnets ettårsdag.
Sen finns det de som börjar jobba då i allafall men har inte barnet på dagis på heltid. Det behöver inte heller vara fel. Ettåringar är ofta väldigt nyfikna och får de vara där i "vettiga doser" som de klarar så kan det gå jättebra.

Jag ser det inte heller som fel men vill själv inte att mitt barn börjar innan h*n är iaf 1,5-2. Men det gör ju inte att ngt annat är fel för att jag vill göra så :)

Ja det kanske låter konstigt att jag funderar på det om det inte gäller mig men tanken slog mig och jag ville bara veta hur det fungerar för andra. Jag grubblar på väldigt mkt som inte direkt gäller mig men som jag ändå tycker är intressant ;)

Enligt fk så innebär det 13 månader med full ersättning och 3 månader med lägsta nivådagar. Räknat på totalt 480 dagar varav 90 är lägsta nivådagar.

Föräldralön beror väl mest på vilket fack man tillhör ? Kommunal betalar ut 10 procent i 180 dagar, om man är föräldraledig den tiden vill säga.

8 semesterdagar får vi i kommunal av vår föräldraledighet att ta ut. Med mina 8 dagar och 57 timmar sparade så kommer jag ta ut 3 veckors semester antingen nu i sommar eller innan jag återgår till arbete. Beror på vad min chef tycker blir bäst. Jag kommer återgå till arbete när sonen är 13 månader då december är en dum månad att skola in i med alla röda dagar tycker jag. Jag behöver inte börja jobba då ekonomiskt sätt men jag vill :D Kommer ha drygt 50 dagar sparade när jag börjar jobba om jag plockar 7 dagar i veckan.

Från barnet är 1 år får de gå på dagis om man arbetar, studerar eller är arbetslös. Är man hemma föräldraledig med småsyskon så får de gå 15 timmar/vecka och i vissa kommuner kan man mot en avgift få ha barnet 30 timmar/vecka.

Föräldralön betalas inte ut av alla arbetsgivare, och jag tror de är olika hur länge man ska vara föräldraledig för att få rätt till föräldralön.
På mitt förra jobb fick jag 10% av månadslönen för 3 månader utbetalt i en klumpsumma när barnet var fött.

När barnet fyller 1 år så sänks den SGI om man inte börjar jobba/studera/arbetslös 100% eller tar ut 5 dagar föräldrapenning i veckan. Man kan också gå ner i arbetstid och tex, jobba 75% och ta ut 25% föräldrapenning. Då behåller man sin SGI.
Går man däremot ner i tid, men inte fyller upp med föräldradagar, så sänks SGIn och grundas på den nya inkomsten.
Föräldrapenningen sänks inte först barnet fyller 2 år, utan det som påverkas är t.ex. sjukersättningen.
Blir man gravid igen innan barnet är 1 år och 9 månader behåller man föräldrapenningen längre, och den är densamma för lillasyskonet.
Har man en tjänst så brukar man ju varje år få löneförhöjning, då ringer man FK så höjs föräldrapenningen också.

Nytt för barn födda efter 1 januari 2014 är att när barnet fyller 4 år så har man bara rätt till 96 dagar. Så har man fler än 96 dagar kvar när barnet blir 4 så försvinner dom. Har man 96 eller färre händer ingenting.

Jag tar ev. ut alla nu tills lillen blir 1 år, då ska han börja på dagis. Men sambon har ju dagar också och kommer ta ut 2-3 dgr/vecka en period i samband med lille börjar på dagis så lillen behöver inte gå på dagis alla dagar. Fördelen med dagis är ju att lillen får kontakt med andra barn, vilket han inte får annars. Tycker det var jättesvårt att planera dagarna.

KL

Jag blir alltid så förvirrad av sånt här med ersättning. Jag jobbar deltid, tre heldagar i veckan. Då behöver jag väl bara ta ut tre föräldradagar i veckan också och på så vis räcker väl dagarna ganska långt?

Föräldralön, föräldrapenningtillägg -kärt barn har många namn..Det är en förmån som har förhandlats fram och som regleras i kollektivavtal. Det kan därför se olika ut beroende på hur det aktuella kollektivavtalet set ut. Det är dock i regel 10% av löneboryfallet under ett antal månader. Ofta måste man ha varit anställd i ett år för att få förmånen och antalet månader man har rätt till kan variera med anställninstiden. Om din arbetsgivare inte har kollektivavtal kan du inte räkna med att få ngn Föräldralön. Om en arbetsgivare inte betalar det du har rätt till så ber du din fackliga organisation om hjälp så fixar det det sig. För du är väl med i facket?!

Du får ta ut hur många eller få dagar du vill. Oftast är det ju ekonomin som bestämmer.

Mkt kort svar pga skriver på telefonen.

Punkt 1: de flesta jag känner tar mån-fre och då räcker sjukpenningdagarna länge, vi gjorde så och vårt barn började förskola när han var 16 månader och vi har en del dagar kvar.

Punkt 2: på min arbetsplats är man stolt över föräldratilläget och ser det som en förmån och något man gärna håller fram på intervjuer o dyl. Policyn om detta finns lättillgänglig på vårt intranät. Din arbetsgivares inställning verkar märklig tycker jag.

* Det här med föräldralön känns helt omöjligt att reda ut om man har rätt till. Det är ju inte som att ens jobb skulle erbjuda en det om man inte visade svart på vitt att de ska det. Läste någonstans att 85% av dem som är ansluta till Unionen har rätt till det men det känns som att det är en väl optimistisk siffra?

Någon med koll på detta (eller ngn av punkterna)?

Det står i kollektivavtalet om du har rätt till föräldralön från företaget. Ibland betalar företag ut föräldralön utan kollektivavtal (vi hade det före det kom in i kollektivavtalet) men då brukar det informeras om det skulle jag tro.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 296
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka