Jag har helt snöat in på detta klipp nu och jämfört alla hästarna i stallet jag tycker att hon gör det enkelt och lägger fokus på enkla detaljer.
Det var intressant när jag klämde på min hästs svansrot och funderade på om det fanns någon fettsamling där. Sedan gick jag till den nyinflyttade ponnyn och insåg vad som menas med fett vid svans roten. Tack @Efwa
Allmänt svar i tråden: Jag har i alla fall inte ändrat uppfattning om min pålles hull efter detta klipp. Han är lite lätt överviktig på mankam och framför bogen men normalhull därifrån och bak.
Han var som sagt riktigt smal när han kom till mig vilket gör att jag tenderar att hellre ha honom i överhull.
Jag tror dock att det kunde vara smakfullt med lite bantning men skonsam sådan eftersom han är svårfödd och åt det äldre hållet. Men det känns dumt att börja dra ner nu precis i pälssättningen?
Och hur många % vågar man ta bort/måste man ta bort för att få effekt?
Han äter bara hösilage.
Man kan väl säga att det är min ”bibel” för hullbedömning. Jag har aldrig hittat någon bättre. Jag tycker vi ska sprida den extremt mycket.
Hon har också en annan liten film där tre fuxar av ridhästmodell jämförs bara genom okulär besiktning och sedan känna. Jag tycker den filmen bevisar just det man går bet på varenda gång.......man SKA känna, annars får du fel uppfattning för att hästen t.ex är lågställd eller omusklad.
Ska se om jag hittar den. Och, om den är så bra som jag kommer ihåg den.