för tjockt bett...

A

alltidhvit

hur märker man om bettet är för tjockt. jag har haft samma bett på min ponny i flera år. den förra ägaren hade samma bett som jag har nu. men för ett tag sedan så var det en som sa att det var för tjockt för att han gapade med munnen ibland, jag tror att det beror på att han vill slicka på bettringarna...vad tror ni att det är, tror ni att bettet är för tjockt...jag skulle testa med ett smalare bett om jag hade ett, men jag ska ändå köpa ett nytt snart. :)

Jag har hört att man ska ha så smalt som möjligt. Ett tjockt bett är INTE snällt! Tänk på att hästens mun inte är gjord för att ha ett bett där. Därför ska man inte stoppa in för tjocka och långa bett. (Helst rida med ett bettlöst alternativ)
Om ponnyn går och gapar kan det säkert vara för att det är för tjockt. Jag skulle testa med ett smalare och se om ponnyn slutar gapa.

Lycka till!

-:Det är handen som gör bettet skarpt:- :banana:

Testa med ett rakt, smalt tränsbett! Och ett som inte är för långt, det ska inte sticka ut en centimeter på varje sida! Det ska sitta tight.... Och du ska inte ha tre rynkor i hästens mungipor heller, en halv räcker.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 247
Senast: lirco11
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Utrustning Hej hej! Vi har köpt en ponny, och förra ägarna berättade vad hon hade för storlek på bettet, men vi som nyblivna hästägare råkade köpa...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Dessie2010
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat