För tjock man?

Z

zzz123

Hej, jag har en haflinger med otroligt tjock man, stubbade den till sist men undrar om man på nåt smart sätt kan spara ut den igen. Han hade sån där änglaman förut, egentligen jättefin men inte alls rolig att sköta om.

Vet ni nåt bra sätt att få den "bra" :confused:

Sv: För tjock man?

Jag har aldrig lagt ner mycket jobb på manen. Inte ens på långa manar. Aldrig borstat eller hållt på utan den har fått sköta sig själv.

Men som jag upplever det så ju mer pälsglans man använder desto lättare är det att hålla efter lång man. :angel: Jag är inget fan av pälsglans heller - är aldles för snål - men nu när vi har en häst med tjock och ganska lång man (som man haft mkt pälsglans i inna vi fick hem han) inser jag att det underlättar väldigt mycket. Man kan reda ut den lätt, den blir inte sträv eller frissig och den är lätt att hålla ren. Så hos oss blir det pälsglans nästa.

Jag förstår inte riktigt, blir den inte bra om du låter den växa ut nu?

Pälsglans är det enda jag kan rekommendera eller att du tar en trimkniv och rycker man lite då och då så slipper du att den blir jätte tjock om du nu inte vill det. men för att hålla reda på en tjock lång man så finns det nog bara pälsglans.

håller med resten utav gänget, pälsglans, tråkigt men sant om man inte vill stå o reda ut varje varannan dag.
Arabens man vi har är lång, men inte tjock, frissar till sig o blir tovig snabbt om man itne sätter pälsglans i den, men på honom räcker det från mitten och neråt.
Men shettis damen som har man ner på frambenen behöver man itne göra något alls, bara kolla nån gång varannan vecka så det inte blir tovor på undersidan, men klarar sig ofta jätte bra.
lycka till

Om manen är jättetjock an du rycka det understa lagret, då blir den tunnare utan att bli kortare. Så gjorde jag på stallets shettis, jag tog helt enkelt den innersta centimetern så att det blev lite luftigare på halsen, när manen är så tjock är det innersta lagret inte längst så det är ok att rycka det. Annars är det väl pälsglans och nogranna genomborstningar som gäller. Köp en ordentlig hårborste som tål hårda tag, inte en liten mankam.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 636
Senast: Emuliiaa
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 297
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 882
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka