Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gör träckprov; oftast gör jag det i samband med hagbyte (byte till sommar/vinter hage) och sen får man avmaska beroende på om hästen har parasiter.
Mitt sto har inte blivit avmaskad på 1½år, pga att hon helt enkelt varit så gott som parasit fri, och då finns det ingen anledning att avmaska. (har gjort "riktig" analys, där man också ser exakt vilken parasit hästen har)[/QUOTE]
BS, ingen häst är parasit fri! bara olika mängder berörenda på avmaskning och betes tryck på marken.
Gör träckprov; oftast gör jag det i samband med hagbyte (byte till sommar/vinter hage) och sen får man avmaska beroende på om hästen har parasiter.
Mitt sto har inte blivit avmaskad på 1½år, pga att hon helt enkelt varit så gott som parasit fri, och då finns det ingen anledning att avmaska. (har gjort "riktig" analys, där man också ser exakt vilken parasit hästen har)[/QUOTE]
BS, ingen häst är parasit fri! bara olika mängder berörenda på avmaskning och betes tryck på marken.
Jag vet att ingen är helt fri från parasiter, men under en viss mängd rekommenderas det att inte avmaska pga ökning av resistenta parasiter.
*KL*
Och hur gör ni med nya hästar som kommer mitt i vintern?
/Lavinia
Jag vet att ingen är helt fri från parasiter, men under en viss mängd rekommenderas det att inte avmaska pga ökning av resistenta parasiter.
Lite svår att skaffa resistance om man inte avmaska, och att avmaska 2-3 gånger om året ligger långt från risk zonen. Risken eller ej är det store risk att förlåra hästen om man inte hålla parasiter under kontrol.
Har varit i kontakt med några av swedens främsta häst vätrenär, och det är deras bedömning att den ökad kolik fäl som finns kan berör på ett dålig avmasknings program.
Det funderar jag också över. Har ev. en häst på ingång under den närmsta månaden, hur gör man med den? De andra nollar varje år, och jag vill ju inte att en ny kommer med parasiter.
Prata med vetrenär, säjer att du lite inte på 0 trackprov och vill har den avmasked innan den kommer.
Det funderar jag också över. Har ev. en häst på ingång under den närmsta månaden, hur gör man med den? De andra nollar varje år, och jag vill ju inte att en ny kommer med parasiter.
När tycker ni att man tidigast kan avmaska eller brukar ni gå på något annat?
Ex. vädret, årstid eller vad som helst.