För tidigt för avmaskning?

Pathmaker

Trådstartare
När tycker ni att man tidigast kan avmaska eller brukar ni gå på något annat?
Ex. vädret, årstid eller vad som helst.

Sv: För tidigt för avmaskning?

Vi avmaskar innan sommar och vintersläpp. Om det behövs efter träckprov Aldrig på vintern men ibland på sommaren om det behövs enligt SVA

*KL*

Och hur gör ni med nya hästar som kommer mitt i vintern?

/Lavinia

Man för bör längre söder utt for non vinter slapp, saj andra siden Baltic.

Om du mena vinter avmaskning då är det Dec.

Om vi pratar om vuxna hästar och blodmaskar så ser jag ingen anledning att avmaska förrän det är barmark och plusgrader dygnet runt. Alla ägg som kommer ut nu dör av kylan så just nu sker ingen återsmitta.

Jag lånar tråden lite... Går också i samma funderingar.

Vi har tidigare om åren avmaskat regelbundet, och senare de år vi haft föl, följt de anvisningar vi fått från vet, men också lämnat in träckprov på övriga. Men det blir väldigt dyrt att lämna in träckprov på 4 hästar, och sedan hämta ut avmaskning etc. Det har i stort sett varit lika vid alla tillfällen vi lämnat in, de äldre hästarna ligger under gränsvärden för att behöva avmaskas, medan den nu 4 åriga hästen har blodmask, om och om igen.

Hade tänkt vänta till våren och då be vet om recept utan träckprov, innan vi byter hage, men 4-åringen har nu magrat av lite och kliar sig på halsen frenetiskt.

Så ni som är riktigt duktiga på avmaskning och brukar komma med råd, vad, när hur?
Hästarna går i samma hage, vi flyttar dem succesivt mellan dessa under sommaren, och mestadels i samma hage under vintern, där vi har thermobar och vindskydd, men det händer att vi byter ibland.

Gör träckprov; oftast gör jag det i samband med hagbyte (byte till sommar/vinter hage) och sen får man avmaska beroende på om hästen har parasiter.
Mitt sto har inte blivit avmaskad på 1½år, pga att hon helt enkelt varit så gott som parasit fri, och då finns det ingen anledning att avmaska. (har gjort "riktig" analys, där man också ser exakt vilken parasit hästen har)

Har du bra kontakt med din vetrenär fråga om du kan inte gjöra upp en "1-års avmasknings plan" 3-gånger om året.

Gör träckprov; oftast gör jag det i samband med hagbyte (byte till sommar/vinter hage) och sen får man avmaska beroende på om hästen har parasiter.
Mitt sto har inte blivit avmaskad på 1½år, pga att hon helt enkelt varit så gott som parasit fri, och då finns det ingen anledning att avmaska. (har gjort "riktig" analys, där man också ser exakt vilken parasit hästen har)[/QUOTE]

BS, ingen häst är parasit fri! bara olika mängder berörenda på avmaskning och betes tryck på marken.

Mitt sto har inte blivit avmaskad på 1½år, pga att hon helt enkelt varit så gott som parasit fri, och då finns det ingen anledning att avmaska. (har gjort "riktig" analys, där man också ser exakt vilken parasit hästen har)[/QUOTE]

BS, ingen häst är parasit fri! bara olika mängder berörenda på avmaskning och betes tryck på marken.

Jag vet att ingen är helt fri från parasiter, men under en viss mängd rekommenderas det att inte avmaska pga ökning av resistenta parasiter.

*KL*

Och hur gör ni med nya hästar som kommer mitt i vintern?

/Lavinia

Det funderar jag också över. Har ev. en häst på ingång under den närmsta månaden, hur gör man med den? De andra nollar varje år, och jag vill ju inte att en ny kommer med parasiter.

Jag vet att ingen är helt fri från parasiter, men under en viss mängd rekommenderas det att inte avmaska pga ökning av resistenta parasiter.

Lite svår att skaffa resistance om man inte avmaska, och att avmaska 2-3 gånger om året ligger långt från risk zonen. Risken eller ej är det store risk att förlåra hästen om man inte hålla parasiter under kontrol.

Har varit i kontakt med några av swedens främsta häst vätrenär, och det är deras bedömning att den ökad kolik fäl som finns kan berör på ett dålig avmasknings program.

Det funderar jag också över. Har ev. en häst på ingång under den närmsta månaden, hur gör man med den? De andra nollar varje år, och jag vill ju inte att en ny kommer med parasiter.

Prata med vetrenär, säjer att du lite inte på 0 trackprov och vill har den avmasked innan den kommer.

Men du förstår, jag litar på träckproven och vill inte avmaska i onödan pga resistensrisken.

Träckprov nu, är den nollad så behöver den inte avmaskas, tidigt träckprov i vår igen. En ny häst kan plocka på sig mer smitta i sitt nya stall och det kan ju dröja flera månader innan det märks eller man kommer åt den smittan.

Fråga om styngfluge-avmaskning och bandmask. Så mycket historia som möjligt alltså.

Som sagt tar jag träck prov 2-3 ggr om året. Jag avmaskar inte "bara för att", utan gör det när det behövs.. Sen kollar jag också vilken typ av parasit som hästen har, så man ger rätt avmaskningsmedel.

När tycker ni att man tidigast kan avmaska eller brukar ni gå på något annat?
Ex. vädret, årstid eller vad som helst.

Träckprov först. Är det en tidig vår blir provet tidigare om hästarna går i stora hagar. Går de i gruspaddockar som mockas görs provet någon vecka innan betessläpp.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
621
Senast: BoYo
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
547
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka