För tidigt födda föl

hanna_shetland

Trådstartare
Tidigt i morse fölade ett av våra shettisston, nästan fyra veckor för tidigt. Fölet är det minsta vi fått och är väldigt vek i sina framben. Han sätter ner tån och går sedan på kotorna fram, han har fått ner fostervatten och rosslar lite men i övrigt verkar han må bra. Äter, bajsar och diar som han ska.

Ni med erfarenheter av tidigt födda föl - har ni några tips?

Just nu går han ute med sin mamma med förhoppningen att benen ska räta upp sig lite, i boxen är det en tjock, mjuk bädd som knappast gör det bättre. Det är dessutom varmare ute än i stallet.

Tempen ligger på 37,9 och om han rosslar i kväll vill min veterinär sätta in antibiotika, inte innan.

Hur har det gått med era tidiga föl? Den här verkar som sagt klara sig men tar ändå tacksamt emot tips.

Sv: För tidigt födda föl

Du får akta så att inte sträckaren slits av när den tippar framåt..

Annars har vi, det tidigaste fölet, var ca 21-23 dagar för tidigt..
Silkespäls och vädursöron.
Henne fick vi hjälpa upp i tre dygn.
Klart mer infektionskänslig får du räkna med.

Nu fölade vår märr 1 april så hon fick vara inne en hel del till att börja med.

AM

Jag har fått lära mig att man kan använda tidningpapper från typ morgontidningen, som man river i sär så att det blir lösa blad, som man blöter i vatten och lindar runt benet och sedan lindar man med en elastisk binda som vanligt. Pappret kommer att stelna.

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Du får akta så att inte sträckaren slits av när den tippar framåt..

Det är ju just det jag är rädd för men hur 17 "aktar" man det? Denna har också väldigt mjuk päls och något slokande öron, ser dock helt normal ut förutom att han är otroligt liten.

Hans temp ligger på 37,9-38,4, han äter och bajsar som han ska. Ligger ner mer än normalt men är ganska pigg när han väl står upp, har inga som helst problem med att hitta spenarna eller att dia.

På veterinärs rekommendation fick han i dag Socatyl på tungan för att förhindra bla. lunginflammation och rosslingarna han har i halsen när han diar, ska få det en gång om dagen i fem dagar.

Håll tummarna för honom.

Jag ska hålla tummarna...

Funderade däremot på om din vet inte kom med förslag åt fölungens framben.

Vi hade nog lindat.
Bakben låter man ju vara eftersom där gör man ungen en stor björntjänst med lindning. Men framben är ju en helt annan sak.

I början så kotar dom över men senare efter någon dag så kan dom ramla ner på framknäet..

AM

Hur mår den idag? Han är ju trots allt prematur och det ska vi inte nonchalera för att han verkar pigg. Den största felet vi gör att vi slappnar av för tidigt. :crazy: Vi har förlorat lamm som fötts tidigt men varit jättepigga, för de har fortfarandee foster-mor förbindelsen aktiv i kroppen, men så fort fosterförbindlesen bryts så blir dom slöare och slöare och till sist dör dom.
Jag säger inte att det händer så med föl, jag har aldrig varit med om det. Hoppas bara att de kritiska dygnen/veckorna går bra! :banana: :banana: *håller alla tummar och tår*

(för ni har väl uteslutit risken om hon blivit betäckt på två brunster? dvs att han inte alls är prematur?)

Senast ändrad av en moderator:

HalyBailey skrev:
(för ni har väl uteslutit risken om hon blivit betäckt på två brunster? dvs att han inte alls är prematur?)

Som hon beskriver fölungen, silkespäls och öron så är den nog för tidigt född..
AM

(det är alltid svårt att avgöra, nu kan ju inte jag shettisfölen hur dom ser ut när dom föds, men silkespäls har ju många föl och "ihopväxta" öron mycket vanligt på bla welsh, men som sagt. Novis på shettis, bara undrade...)

Han går mkt bättre i dag. Ska fixa bilder så ni får se dag 1 resp. dag 2, även om foton inte gör det helt rättvist så syns det skillnad. Veterinärens råd var att låta han vara ute så mycket som möjligt på hårt underlag (dvs gräs) för att räta upp sig. Han har varit ute flera timmar både i går och i dag.

F ö så håller jag på bli i hjälsparkad av hans trevliga mamma som tror att jag mördar honom när jag ger han medicinen :)

Även för tidigt födda travare har just silkespäls och öron hängandes rakt ner.
(då inte bara som nyfödda utan även efter dom torkat.)

Klassiskt tecken på prematur.

AM

Hans öron är på "halvglänt", dvs de pekar/hänger mest bakåt men han kan spetsa dem en liten stund verkar det som.

Här har jag klippt ihop lite bilder på underverket: http://www.hannasponnyer.com/ben_gazettes_fol.htm

Fantastiskt stor skillnad redan efter ett dygn! Sen är han inte korrekt än men betydligt bättre, vi får hoppas att det fortsätter åt det hållet.

Gurglandet har blivit mindre och han hostar inte lika mkt längre, kanske sulfan som verkar redan?

Tro mig - jag slappnar inte av, just det faktumet att han är piggare gör mig misstänksam.

Känns ändå fantastiskt att han hade sugreflexer och kan dia helt själv. Jag har ingen aning om varför stoet fölade så tidigt. Kvällen innan hade hon inget juver alls, nästan en tom "påse" (vanligtvis står hon med rinnande mjölk i ett par timmar innan fölning) och inga andra tecken på fölning.

Oj vad läskigt han gick med frambenen första dygnet. :crazy: :crazy:
Skönt att det rättat till sig såpass redan.

Jättesööööt är han iaf och hoppas att det går bra med honom. :love: :love: :love:

Håller tummarna för er. Moraviken fick ju ett föl som var 6 v för tidigt för något år sedan som klarade sig. Hör med Eva om tips.

Ja, det var ju verkligen stor skillnad,

han är jättefin, håller tummarna för er.

Så som han gick på frambenen så gick syrrans också på ena benet , men den var inte född tidigt utan normalt men det var den som bara kom med mulen som jag har berättat om innan , den blev så av att den hade legat fel och han fick ha skena i en vecka och är helt normal nu.

Hur gammal var han när han fick skenan? Veterinären kommer på måndag ev. tisdag då är han färdigbehandlad i första steget i alla fall. Och OM det skulle bli aktuellt - vart hittar man skenor som passar shetland?

Jo och jag la ändå inte ut de värsta bilderna - dvs dom när han gick, han kröp fram, nästan som ett krumt föl såg han ut som. I dag har han dock galopperat (på hovarna :)) och busat lite. Han verkar lägga på sig ordentligt och är totalt orädd för människor/hundar.

han var faktsikt bara 7 el 8 timmar gammal och de gjorde en skena där och sen lindades ju benet och så fick han ha det i en vecka

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 758
Senast: lizzie
·
Hästvård Igår morse föddes ett shetlandsföl, hingst. Vi hittade lite fölbajs i form av mörka kulor i hagen. Igår var de i hagen under dagen medan...
Svar
4
· Visningar
4 016
Senast: lundsbo
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 274
Senast: Lisa2014
·
Avel Ni som har erfarenhet av föl som inte är raka i frambenen utan hänger lite med framknäna, hur lång tid är normalt att det rätar upp sig...
Svar
11
· Visningar
5 056
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka