För stor?

P

Pandora

Jag har en maxad C-ponny, korsning mellan islandshäst, connemara, arab (hälften isis, resten arab/connemara). Ofta när jag rider ut får jag höra att jag är för stor (165 cm, 54 kilo). I vår hade jag tänkt tävla distans men undrar nu om jag kanske är för stor för att göra det på honom? Min största "skräck" är att de på tävlingen kommer att säga att jag är förstor, och därför inte bör tävla honom (elelr rida honom alls). Vi har inget problem med balansen/vikten, men jag vet inte vad de kommer att säga på tävlingen. Tror ni att jag är förstor och vad är det som gäller på distanstävlingar storleks/åldersmässigt för ponnies?

Jag ska försöka få upp ngn bild senare.

Sv: För stor?

nä, du e inte för stor! iaf inte sålänge du och hästen funkar ihop med bra balans... du e ju inte för tung heller. jag tycker du ska strunta i vad folk säger och köra ditt eget race! och dessutom så finns det inga storleks och åldersregler inom distansen. ungdomar får rida stor häst och vuxna ponny om man så vill...

:) :) :) lycka till!! //Svärd

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag tycker inte du är för stor. Vi är nästan identiska i storlek du och jag och jag rider t.o.m B-ponny om det blr nödvändigt (men då känns det liiite litet ska villigt erkännas). Mina hästar är 143 cm och 146 cm höga, det är inte så stor skillnad på dem och din häst.

Har för mig att det finns något generellt mått att man anser att det är OK med ett ponnyekipage så länge ryttaren inte är längre än 25 cm (eller var det 20?) över ponnyns mankhöjd.

Alltså om du är 165 och din ponny är 140 så är det OK.

Men det gäller snarare hoppning och dressyr (inom dressyren ser man rätt ofta ungar som är ännu större än så). Så om du rider balanserat och ponnyn är van vid din vikt/längd och är vältränad så är det nog inga problem. Tror inte att någon skulle säga något till dig heller.

Hej!
Geshira, jag skulle dessvärre behöva rätta dig. Man skall/bör vara 10-15 cm längre än hästens mankhöjd, dvs en tjej på 165 cm skall, enligt "läroboken", ha en häst på 150-155 cm.

I distans skall det se proportionsenligt ut, dvs lagom stor ryttare på en lagom stor häst.

Man brukar också säga att en D-ponny inte skall bära mer än max 80 kg, förutsatt att hästen är musklad och byggd för det (men det är en annan sak).

Senast ändrad av en moderator:

Men om man rider isis då? Han är ju halvislandshäst (men ser helt ut som en) och då kanske det är annorlunda? Ofta ser man ju jättelånga människor som rider islandshästar utan problem?

Det är mycket möjligt att jag minns fel.
Snappade upp längderna på något annat forum där de diskuterade ponnyekipage.
Vet inte, men tänker mig själv att det måste vara värre att hoppa och vara för lång (vanskligt för ponnyn om ryttaren börjar vingla eller hamnar i obalans) än om man ägnar sig åt en sport där man håller sig lite mer i samma position hela tiden. Men det måste ju också handlar om vilka proportioner man har på sin egen kropp. Mycket överkropp och kortare ben eller tvärom. Det somt ställer till det är ju en förhållandevis lång överkropp i så fall.

Sedan gissar jag att en fungerande proportion inte nödvändigtvis är densamma som en optimal proportion. D v s det ser kanske bäst ut om man ligger kring 10-15 cm över mankhöjd - vare sig över eller så mycket under - men det fungerar med annat också.

Inom distansen så har jag svårt att tänka mig att någon blir tillsagd på grund av proportionerna så länge hästen verkar klara sig bra. Det förekommer ju en del män (och kvinnor) på mindre hästar på tävlingsbanorna och det tycks ju fungera fint...

Enl distans-TR gäller det med största sannolikhet alla ekipage för det står "att ekipaget skall vara proportionsenligt" och det anges dessvärre inga undantag, men så länge det ser okej ut så är det väl bara köra på, men det låter ju som om folk kommenterat det till dig. Varför inte pröva och se?

mankhöjden spelar ingen roll inom distans. det finns mång "stora" män/kvinnor som rider på ponnys.

hästen ska inte lida av ryttaren helt enkelt, vill du ställa upp så gör det!!! tror inte vi har någon regel för ekipaget storlek!

zero_3 skrev:
Hej!
Geshira, jag skulle dessvärre behöva rätta dig. Man skall/bör vara 10-15 cm längre än hästens mankhöjd, dvs en tjej på 165 cm skall, enligt "läroboken", ha en häst på 150-155 cm.

Oftast rider folk alldeles för stora hästar och ponnyer. Det är tvärtom, att hästen ska vara ca. 15-20 cm lägre än ryttarens längd, dvs att om man är 165 cm kan man rida en ponny på 145 cm i mkh.

Nej, det inte stämmer ej med vad jag läst i flertalet hästböcker och vad flera meriterade dressyrtränare har sagt, men jag tänker inte diskutera det något närmare eftersom det finns lika mycket synpunkter som det finns hästar.
Folk får väl göra som de vill, men tänkte bara dela med mig vad jag läst och hört.

zero_3 skrev:
Hej!

Det hävdade många för några(10-15) år sedan. Men som tur är så brukar det inte rekomederas så ofta längre.
Jag som då är 182 skulle då inte kunna rida mindre hästar än dom som är 168 cm. Min egen häst är 172cm men ofta rider jag hästar som är runt 150 cm höga.
Och ingen av dom har gnällt iallafall, 60 kg är inte mycket ens på en liten häst på 150cm.

Vet inte vad alla andra skrivit här och jag är själv inte speciellt erfaren som distansryttare själv men har varit med ut på rätt många ritter som hinknisse och många av dom mer kända ekipagen/vinnarekipagen består av små, spetiga, pinniga araber med ryttare som ser alldeles för stora ut och dom hästarna verkar ju inte må dåligt av det.

Jag är 175cm lång och rider mina två araber (dvs ingen förmildrande (?) islandshästfaktor här inte... :D ) som är 151 respektive 148cm höga. Jag väger 65kg och har aldrig fått höra att jag ser för stor ut på mina damer, men döm gärna själv den som vill...

Så här ser vi ut:
Bintanojag.JPG
Skillaojag.JPG

/JES
P.S. Vilken dag som helst slutar jag luta framåt och börjar trampa ner hälarna också.. vilken dag som helst nu.. *skrattar och himlar med ögonen*

Jag hade förut en liten dam på 146cm var sj 170cm och vägde ca 57kg, hörde heller ingen som sa att det såg dumt ut! Och ändå är hon av den lite "klenare typen". Har ny bytt upp mig lite till en större herre på 153 cm med mer massa. Jag tycker inte att det är fel om ryttaren är lite större så länge inte hästen drar skade av det.. :banana:

Jag rider lektion och då får jag ofta rida de små hästarna..rider ofta en d-ponny (ca.1.44) arabtyp och jag är 1.71cm och väger ca 60kg... Och det ser kanon ut får jag höra...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 874
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 188
Senast: Flixon
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 605
Senast: TinyWiny
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 355
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka