För stor till ponnyn ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kermit

Detta inlägget är skrivet av min kompis som inte kmr in på sin användare här på buke:
Hej, jag har ett problem. Jag har en foderponny, som jag älskar mer än allt annat i hela världen ! Han är min underbara ögonsten ! :love: Men han är nu 29 år gammal, och 129cm i mankhöjd, han är welsh, sektion B tror jag. :confused: Men jag är 152 - 155cm lång och väger ca 45kg. Passar jag att rida på min lilla pålle ? :confused: Får ofta höra att jag är alldeles för stor och det känns som om jag stör hans balans vid hoppning och som min vikt skadar hans rygg. :cry: Vad ska jag ta mig till ? :cry: Är så otroligt rädd om min älskade ponny och vill inte göra något som skadar honom ! :( Ska köpa häst tillsammans med mamma när vi lämnar tillbaka honom...Ägarna tror att jag kan ha honom ett år till (haft honom i 2år), men jag tror inte att det kommer fungera. Eller vad tror ni ? :cry: Tycker så synd om min pålle ! :(<3

Sv: För stor till ponnyn ?

Är hästen kraftig i kroppstypen elr ädel?? Jag tkr du är för lång för hästen de ska helst inte skilja mer än ca 15 cm mellan hästen och sig själv;)
Men hur är kroppstypen?? Svarar så fort jag kan:):D

Jag tycker personligen inte att det låter som något problem, jag tycker att vi går alldeles för mycket på att det ska se bra ut istället för att se hur mycket hästen/ponnyn verkligen orkar. Vikten tycker jag inte heller är något problem. Sen får du ju självklart tänka på att han är gammal och kanske inte orkar hur mycket som helst, alla är olika och orkar olika mycket.

När jag var yngre var jag medryttare på en a-ponny (gränsen till b) tills jag var ca 170 cm lång. Ponnyn orkade med min vikt och påverkades inte av längden. Du får helt enkelt läsa av hur mycket din ponny orkar.

du är inte för stor om han är normalbyggd...

men däremot undrar jag hur du kan hoppa med en 29 år gammal ponny.. är han verkligen så vältränad och fräsch i lederna att han håller för det? jag dömer dig inte men det är ju ett undantag från regeln om det verkligen är lämpligt..

Tack för svaren allihopa. :D Han är vältränad, normalbyggd, het och hoppar jättebra. Denna pojken håller för allt möjligt. ^^) I sin ungdom var han SM mästare i både banhoppning 130cm och terränghoppning. :) Han hoppas inte så högt i dagsläget. :) Det högsta jag har hoppat med honom är 75cm, men vanligtvis hoppar vi ca 50cm. :D Har varit ute på en del CR tillsammans och ska tävla i både hoppning och dressyr till hösten. ;) Klubbtävlingar. :)

okej :) ja sålänge han är pigg och benen fräscha så är det ju ingen fara, men ta det lugnt bara så han inte blir skadad, det vore tråkigt..

ha det så kul med honom sålänge du kan! :idea:

Du kan absolut fortsätta rida honom! Äldre hästar mår bra av att ridas och aktiveras precis som alla andra.

Så länge han är frisk och kry, ha så roligt ni bara kan tillsammans!

Tack så mkt allihopa ! :D Och ja, Lundatorp, 130cm. ;) Om inte hans ägare har ljugit för mig. ^^) Tkr också att det låter vääldigt konstigt. :) Kanske menar dom att han har hoppat upp till 130cm ? :) För det vet jag iaf att han har. :D Och jag vet att han var SM mästare i antingen 130 elr 120cm. Något sånt iaf ^^ Kmr inte ihåg exakt eftersom det var två år sedan dom berättade...:) Ska på klubbhoppning i slutet av Augusti och är taggad. :D

inte tycker jag att längden verkar vara det stora problemet ;p
Men alltså, en häst som är 29år är väl iaf förtjänt lite vila?
Å inte bör den hoppa? Beror såklart på häst men ahh :)

Om det finns ett problem så är det längden elr möjligtvis vikten. Men min pålle är piggare och starkare än en 15-åring ! ;) Alla mina tränare säger att han ser ut att vara hälften så gammal. :) Han är pigg som f*n och hoppar med mycket glöd och äälskar det verkligen ! :) Han har mkt spring i benen och när vi galopperar i terrängen går det inte att få stopp på honom ! :D Han är helt underbar och kommer att leva i många år till ! :D<3 Om det finns ett problem med min foderponny så är det att jag väger för mkt (45kg) elr att jag är för lång (155cm). ;)

Ja om han är normalbyggd skulle det nog funka ett tag till:):D

Tack så mkt allihopa ! :D Och ja, Lundatorp, 130cm. Om inte hans ägare har ljugit för mig. ^^) Tkr också att det låter vääldigt konstigt. :) Kanske menar dom att han har hoppat upp till 130cm ? :) För det vet jag iaf att han har. :D Och jag vet att han var SM mästare i antingen 130 elr 120cm. Något sånt iaf ^^ Kmr inte ihåg exakt eftersom det var två år sedan dom berättade...:) Ska på klubbhoppning i slutet av Augusti och är taggad. :D

Om jag minns rätt så går SM för D ponny på 130 eller 135. (Glömt bort för tillfället :o ) Aja, låter som en duktig ponny :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: Sand
·
F
Övr. Hund Anonymt nick.... Känner att jag sitter i en riktig rävsax och orkar inte bli dömd just nu så var snälla i era kommentarer tack...
2
Svar
24
· Visningar
3 024
Senast: Frukten
·
L
Hästmänniskan Varning för lång text, jag hoppas verkligen att nån orkar läsa och kan peppa mig till det ena eller det andra... :cry: Jag har nu...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 077
Senast: longwaydown
·
G
Hästvård :cry::confused: Hejsan, är så förvirrad och vet inte hur jag ska göra.. Jag har ett varmblodsto, som jag ägt nu i fem hela år. Hon är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 650
Senast: TessieW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar