Är det rätt beslut för min älskling ?

Sv: Är det rätt beslut för min älskling ?

Jag förstår din tanke! Jag blir ofta förundrad över hur lätt endel beslutar om att ta bort sin häst. Jag förstår också att alla har inte samma relation till sin häst som jag har till min, som jag antagligen kommer att få ta bort i höst/vinter. Jag kämpar in i det sista, självklart utan onödigt lidande! Jag anser att om en häst lider reder man ut problemen, går det inte så får det bli avlivning.

Men jag har svårt att se att ett djur skulle må bättre av att dö istället för att få vara promenadhäst hos någon som inte kräver mer. (Jag vet, det är det där med att lita på folk...) Varför har vi rätten att bestämma om ett djur ska dö eller inte? Då menar jag friska djur, som kanske inte håller för hoppning men för annat, som tas bort bara för att man inte vågar sälja.

Kanske bara är så i min värld, och din. Men det betyder inte att man utsätter hästen för lidande, och jag ska inte säga att ni som tycker annorlunda har fel. Man får tycka precis vad man vill, men det hade varit tråkigt om alla tänkte lika också för den delen :)

Nu är jag totalt förvirrad .. :S .. Såg idag hur hon busade i hagen och sprang, men de ser inte bra ut, pga av hennes muskel är för kort.. men det ser verkligen itne friskt ut om man säger så.. men det gör så ont varje gång jag tänker på att det närmar sig slutet av sommaren och hon måste bort... tänk om hon inte har jätteont längre.. men hon är sur och bits, sparkar också, men så har hon alltid varit, så det är så svårt att säga. Men problemet är att hon blir felmusklad, eftersom hon fel beslastar sig.. så ush klarar knappt åka till stallet längre och se henne.. hon är min bästa vän, tänk om jag avlivar henne och så kanske hon inte har jätteont längre, hon kanske kan leva med att bli fellastad.. eller nej de håller ju inte i längden såklart.. men ett tag kanske :( nej ush jag vet inte hatar att fatta sådana här beslut.. :(

Jag vet inget om dig och vad du har för situation, men man offrar en hel del för att ha häst. Jag tycker inte man är en ond människa för att man gör det minst dåliga i en situation där det inte finns något bra att välja på.
Din häst har fibros i viktiga muskler, det går inte över. Det finns vissa rörelser som är naturliga för en häst som den inte kan göra utan att det gör ont. Hästen har ingen uppfattning om tid, den vet inte att den kunde ha levt längre.

Jag förstår din tanke! Jag blir ofta förundrad över hur lätt endel beslutar om att ta bort sin häst. Jag förstår också att alla har inte samma relation till sin häst som jag har till min, som jag antagligen kommer att få ta bort i höst/vinter. Jag kämpar in i det sista, självklart utan onödigt lidande! Jag anser att om en häst lider reder man ut problemen, går det inte så får det bli avlivning.

Men jag har svårt att se att ett djur skulle må bättre av att dö istället för att få vara promenadhäst hos någon som inte kräver mer. (Jag vet, det är det där med att lita på folk...) Varför har vi rätten att bestämma om ett djur ska dö eller inte? Då menar jag friska djur, som kanske inte håller för hoppning men för annat, som tas bort bara för att man inte vågar sälja.

Kanske bara är så i min värld, och din. Men det betyder inte att man utsätter hästen för lidande, och jag ska inte säga att ni som tycker annorlunda har fel. Man får tycka precis vad man vill, men det hade varit tråkigt om alla tänkte lika också för den delen :)

Du menar att en död häst mår dåligt?

Du har inte funderat på att ta ut en fysio-/equiterapeut till din häst? Denne skulle ju kunna kolla igenom hästen och behandla muskeln med ex ultraljud eller elektroterapi, för att öka syretillförseln till muskeln.

Jag ska inte säga att det är säkert att denne kan göra något, då jag inte vet hur det är med kalkbildning i muskeln, men detta brukar ge visat resultat på en muskel med syrebrist/muskelbristning...

Så, jag tycker att det är värt ett försök iallafall!

I övrigt tycker jag bara att det är du som kan avgöra hur du vill göra med hästen. Jag personligen skulle inte sälja den då man inte vet var den hamnar och hur den sköts, men om hästen ser ut att kunna trivas med att bara gå o skrota, så kanske det är värt det?
(Jag skulle nog inte vilja se min häst gå så heller, men ja, nu är det inte min häst, utan din)
Och märker du att hästen inte alls trivs med att skrota i hagen, ja, då är det ju ingen mening med att spara på den. Det är ju inte värt att ha hästen levande om den inte är lycklig.

Nu är jag totalt förvirrad .. :S .. Såg idag hur hon busade i hagen och sprang, men de ser inte bra ut, pga av hennes muskel är för kort.. men det ser verkligen itne friskt ut om man säger så.. men det gör så ont varje gång jag tänker på att det närmar sig slutet av sommaren och hon måste bort... tänk om hon inte har jätteont längre.. men hon är sur och bits, sparkar också, men så har hon alltid varit, så det är så svårt att säga. Men problemet är att hon blir felmusklad, eftersom hon fel beslastar sig.. så ush klarar knappt åka till stallet längre och se henne.. hon är min bästa vän, tänk om jag avlivar henne och så kanske hon inte har jätteont längre, hon kanske kan leva med att bli fellastad.. eller nej de håller ju inte i längden såklart.. men ett tag kanske :( nej ush jag vet inte hatar att fatta sådana här beslut.. :(

Det låter ju som att något verkligen är fel och måste göras något åt. Du får försöka tänka att om det inte blir bättre, så kommer det antagligen bara bli sämre (om det inte stannar upp helt). I det läget finns det ju inte mycket att göra, om man har provat massor med behandlingar. Man ska ju inte behålla hästen för att man är ego, det tar jag starkt avstånd till. Så ja, tyvärr är det dom där besluten man måste ta och det kommer jag med antagligen få ta senare i år.

Har man provat allt och det inte fungerar så finns det ju inget annat att göra. Det svider men är sant :/

Kanske formulerade mig galet, menade inte att hästen skulle må dåligt av att vara död. Vad jag vet så mår man väl inte alls när man är död. Det jag menade var att alla har en instinkt att vilja leva, därför tycker jag det är lite "slöseri" med att ta bort en frisk häst som bara inte håller för hoppning men klarar annat till exempel.

Har aldrig menat att man ska behålla en sjuk häst, först försöker man och provar om den blir frisk, går inte det så ska man inte behålla den för sitt eget ego.

Vet inte om du förstår vad jag menar, men vet inte hur jag ska förklara det bättre. Man kan väl kort och gott säga att jag vill att totton ska få en chans till ett bra liv, innan man beslutar att ta bort den.

ja det är ju sant. :( vet. sa att hon alltid kommer röra sig stelt ju.. men det kommer slita ut både rygg och andra ben tillslut, eftersom de kommer blir värre :( .. ja jag förstår hur du resonerar, skulle heller aldrig ta bort min häst om de så var att den inte dög för hårdare träning.

Okej. Ja, det är inte roligt med sjukdomar som blir värre och värre. Min häst kommer med bara bli värre och jag kommer att ta bort honom snart eftersom det nu har blivit så pass att han inte kan klara vintern utan cortison. Och jag kommer inte medicinera min häst bara för att JAG inte vill vara utan honom. Han har ändå fått ett långt liv.

Men du har provat med massage och EQ och sånt också? Har inte så stor koll på varför pållen rör sig stelt... Inget sånt hjälper så att hon kan få ett bra liv? Om inte så är det nog bara att ta bort kusen, det suger verkligen. Vänta inte för länge bara, ska ju inte behöva lida i onödan.

Ibland undrar man varför man skaffar djur, man vet ju att den här dagen kommer nån gång.. :crazy:

Du fattar rätt beslut. Det är det tyngsta beslutet man som hästägare kan ta, jag har gjort det själv.

När jag köpte min häst fick jag ingen information om tidigare skador i frambenen på honom. Han var knappt riden under hösten och vintern så vi började med att skritta och bygga muskler en längre period. Det byggdes på med trav och galopper och allting gick jättefint när vi red och tränade det lilla vi kunde i skogen. Sedan efter en (8 månader efter köpet) clinic kom hältorna, öm rygg och allting.
Köpte en annan sadel som låg perfekt på honom, men använde mest en bomlös. Prova allt, och jag menar ALLT i 2 år honom. Veterinär, equiterapeut, massör, kiropraktor, kinesiologi.. allt. Men efter friskförklaring i maj -08 och hältan kom tillbaka i juli-aug -08 efter igångsättning efter veterinärens ordinationer orkade ingen av oss mer. den 29e augusti 2008 fick min ögonsten gå vidare till de evigt gröna ängarna och slippa ha ont.

Min häst var som din, älskade att få komma ut på tur. Det var ingen värdigt liv för honom att vara sällskapshäst, och känner du att det inte är det för din häst heller så ska hon inte behöva vara det.

Beslutet är tungt, och det är jättejobbigt. Men du tar rätt beslut. Och gråt. Det är det enda sättet du kan hantera sorgen på, den måste ut. Jag gråter fortfarande för min ögonsten, snart 10 månader efter jag fick ta bort honom.

Ta tillvara på tiden du har kvar med henne med massa mys och promenader.

ush va tråkigt med hästen :( men tur den slapp a ont mer. Ja jag ska mysa och gosa så mycket jag bara kan med henne. hon får det nog bra.. :( men kommer sakna henne himla mycket, tack för svaret :bow:

Det handlar inte om att döda en häst som inte kan hoppa. Varför kan den inte hoppa? Har den ont, är det rätt att låta den leva och ha ont hela tiden?

Hur kan man leva med sig själv om man dödar en häst som KANSKE, under andra omständigheter hade kunnat leva ett pensionärsliv i hagen? Jaa, du, ibland har man faktiskt inte möjlighet att hålla en häst alls. Livet ändrar på sig ibland, trots att man inte vill det. Och är det en häst som är gammal och inte håller för något annat än gå i hagen och man inte har någon hage eller stall, så, vad ska man göra då? Har man någon man litar på att ge den till är det väl kelt okej, men om man nu inte har någon alls, ska man ge bort den till vem som helst? Vad händer med den då? En död häst lider inte, en död häst har inte ont.

Du har inte funderat på att ta ut en fysio-/equiterapeut till din häst? Denne skulle ju kunna kolla igenom hästen och behandla muskeln med ex ultraljud eller elektroterapi, för att öka syretillförseln till muskeln.

Läs gärna mitt svar i TS andra tråd som förklarar vad som drabbat TS häst. Ultraljud, akupunktur, TENS, laserbehandling eller massage skadar inte TS häst men löser inte heller problemet. TS blir fattigare och hästen lika dålig som förut. Därför skulle inte jag, som är hästmassör, och troligen inte någon ET eller fysioterapeut heller, vilja behandla hästen.

Den tråden har jag visst missat. Jag tyckte att det var lite konstigt att ingen föreslagit detta innan, men jag antar att det där var svaret på min fråga... :angel:

Men jag förstår att man inte kan hålla på med det om det inte blir bättre, det gynnar ju ingen.

Du skulle möjligtvis inte kunna lägga in adressen till hennes andra tråd, så att jag kan läsa den? Det vore jättesnällt.

Senast ändrad:

Har ni provat att ge antiinflammatoriskt o skritta igång henne efter det?

Svårt att säga men gör det du tror är rätt mer än så kan du ite göra.. jag har en 26 (:o) årigt new forest kille som har haft problem med stelhet och med muskler och han har haft något i bakbenet som jag inte kommer ihåg vad det var då jag itne ägde honom då. Han var utdömd som 22 åring han var trött tussig och glimten var borta men min mamam som är kompis med hans förra ägare ge råd om saker man kan ge honom så han skulle må bättre: brännessla, nypon, msn svavel, djävulsklo och probiotika och efter bara en vecka såg man skillnad på hästen, han tog tillbaka sin plats som ledare i hagen osv som 24 årig var han en riktig busig rackare han älskar att galoppera på ängar, rida i pudersnö och klättra :)

bilder på skilnaden på honom från 22 till 26 http://www.pixbox.se/alb_show_id807375_page0.html

pic_show_id20725304.html

Fråga aldrig andra om du har fattat rätt beslut. Du har svaret inom dig. Lyssna på ditt hjärta. Du skriver att du har kommit fram till att låta din häst somna in. Om det är det du kommit fram till, då är det rätt. Hon väntar på dig på "andra sidan". Där känner hon ingen smärta. Ni träffas igen. Ingen klandrar dig. That´s just life! Vi föds och vi dör men vi upphör inte. Själen bara vandrar vidare.

jo det är ju sant såklart.. :( Men förr eller senare sa vet. att hon ändå måste somna in eftersom andra delar slits ut. HOn har liksom en förkalkning i bak muskeln ,så hon är stel och det sliter på rygg och andra delar i längden. Så åh känns jättejobbigt, hon är så busig och pigg i övrigt :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 713
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar