Är det rätt beslut för min älskling ?

Sv: Är det rätt beslut för min älskling ?

Håller med dig.
Skulle aldrig sälja en häst med en skada och absolut inte om den aldrig läker ut så hästen kan fungera normalt.
När min Fjording slog sönder sitt knä valde jag att operera. Chansen var bara 40% att hon skulle kunna leva med det efter operationen. Jag chansade och efter diverse efterbahandlingar blev hon hältfri och smärtfri. Hon kunde skrittas och köras efter det. Men jag valde att pensionera henne och ha henne kvar som sällskapshäst till min D-ponny.
Hade henne i många år innan åldern sa stopp.

Jag tycker man måste se på hela situationen och vilka möjligheter man själv har att behålla hästen. Men om hästen har ont eller inte mår bra av att bara gå i hagen och dra, ja då har man inget val.
Då mår den bäst av att slippa vara med längre.
Tycker Ts tänker rätt. Hon tänker på vad som är bäst för HÄSTEN. Sitt eget samvete får man leva med.

du tycker att du har rätt men det är minst lika rätt att låta en häst vandra vidare om man inte anser sig kunna ha kvar den.

Jag förstår inte hur man kan anse sig själv ha rätten att mörda en varelse som inte lider.

Lider den och har ont så självklart är avlivning det bästa.

Mörda?
Det är väl bättre att ett djur får avsluta sitt liv medan det fortfarande mår någorlunda bra.
Menar du att ett djur ska behöva LIDA innan man beslutar sig för att avsluta dess liv?
Det är i mina ögon djurplågeri.

Antar att du är vegeterian, vegan och allt vad det heter. Och att du inte använder skinn eller läder.
För de djur som producerar detta + kött och mejerivaror blev "mördade" för att vi människor skulle ha mat, skor osv. För att inte tala om kalvarna som vi snor mjölken från.

Jag anser att det är skillnad och det har jag skrivit tidigare.

Mina hästar är min familj, precis som min hund och de ska inte behöva dö pga bristande ekonomi. Har även skrivit att hästar givetvis inte ska lida.
Men låt oss säga att hästen inte är ridbar, men mår fullt bra av att gå i lösdrift med kompisar, då är det fel att avliva tycker jag.

Alla har inte sina djur som sin familj. Och vi ser det inte på det sättet du gör. Jag skulle heller inte döda en familjemedlem, men djuren är inte min familj. Jag bildar familj med min egen art (människa).

Känns svårt att dra gränsen i dina termer, vad är OK att ta bort? Kor är OK enligt dig, för det är inga familjemedlemmar. Men eftersom hästen och hunden inte är min familj är det ju också enligt din syn OK, eftersom det ju inte är familj. Och det bara är familjemedlemmar man inte får ta bort.

Vad är skillnaden?
Det är vi människor som väljer vilka vi ska ha i vår familj. Är det därför mer rätt att döda vissa arter men inte andra?
Svaret på sista frågan står i inlägg 21.

Vad anser du att man ska göra med en oridbar häst om man inte har råd att ha den kvar, och hästen i fråga har en skada som gör att den riskerar stort lidande, om den rids igen av en oansvarig ägare efter försäljning?
Ska man sälja den och chansa och lita på att hästen får gå och ha det bra i hage, eller ska man avliva för att försäkra sig om att den aldrig kommer att utsättas för lidande?

Jag tror L. anser att man i det sista fallet ska äga hästen till den självdör eller är så dålig att man måste ta bort den.

Ja det verkar ju väldigt humant mot både ägare och häst :(

Kan säga att min häst är prio nr.1 för mig.
Älskar honom till beng och är mycket rädd om honom.
Han är min sporre att jobba hårt för att kunna ha honom kvar och ge honom det bästa jag kan.
Men - den dan han inte längre är hel, lycklig eller ridbar kommer jag att ta bort honom.
Han kommer aldrig att bli en vandringspokal, ej heller en gammal häst som lever på en skör tråd.
Varför? För att jag älskar honom för mycket för att utsätta honom för det.

Jag har aldrig skrivit att de ska bli vandringspokaler.

Varför drar ni slutsatsen att en icke ridbar häst är olycklig? :crazy:

Jag tycker bara att tar man sig an ett liv ska man ta ansvar för det också, och inte bara slänga bort det när det inte duger längre.

Har du läst inlägg 21?
Det finns hästar som är lyckliga som sällskapshästar, min Dolly var en sån, liksom min Silencia som blev 33 år, men det finns motsatsen också.
Just nu har vi en häst i stallet, 6 år, som har spatt båda bak i alla glidlederna.
Vetrinärer har dömt ut honom, men försäkringsbolaget kräver 6 månaders behandling till.
Hästen mår MYCKET dåligt av att bara gå i hage om dan.
Vad hade du gjort med en sån häst?

Eller fd galoppören som var "lagom" bra, och togs av banan. Blev fölsto men lämnar ej bra avkommer.
Hon har så dåliga erfarenheter från bantiden att hon är omöjlig att rida. Hon är sur och arg av sig och svårhanterlig på alla möjliga sätt.. Glad i hagen, visst men hon kostar en massa pengar bara av att gå där. Ja, ägaren är mycket duktig med över 35 års erfarenhet på hästryggen och mycket stor vana vid unghästar, inridning och tillridning. ( nyss gick den unghäst hon haft på utbildning etta i treårstestet med 51 poäng ).
Vad skulle du göra med henne?

Jag tror de flesta hästar kan bli lyckliga av att få gå i stora hagar med kompisar.
Alltså inte små hagar som alltför många stall har.

Du får gärna svara på mina frågor.

Man ska inte behälla en häst om man inte har råd! Möjlighet finns ju om du behåller henne och tar ett föl först eller triangelmärker och säljer som avelssto (men enbart om hon har ett avelsvärde). I övrigt får hon nog ett bättre liv på de evigt gröna ängarna! Tänk så här! En häst tänker inte som oss i känslor, minnen osv Det som oftast hindrar oss från att göra det som är bäst grundar sig i våra egna mänskliga känslor, krasst sagt är det mkt egoistiska känslor. Det är super jobbigt men det är ngt man måste ta med i beräkningarna när man skaffar levande djur. Det är vårat ansvar som människa... Lycka till!

Tror du alltså att 6 åringen i mitt inlägg mår bäst av att gå i hage i sådär 15 år till?

Om hästen inte kan röra sig obehindrat ens när den skrittar utan ryttare tycker jag inte att du ska ha dåligt samvete för att du tar bort den. Det är ju inte samma sak som att ta bort en tävlingshäst för att den inte håller för hård träning/tävling men som skulle fungera utmärkt på lägre nivåer. För din häst finns inte någon lägre nivå, liksom. Jag skulle utifrån din beskrivning inte känna mig säker på att den är smärtfri i hagen heller. Döda hästar lider inte, hur krasst det än låter!

Nej, du svarade faktiskt mitt inlägg (se högst upp i högra hörnet på ditt tidigare inlägg).

Men då är det helt enkelt ett knapplån.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 712
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar