För sent för allt

Jag vet att det inte gör nån skillnad att tänka så men skulle göra exakt vadsomhelst mot att åka tillbaka i tiden och ändra vissa saker. Eller jag vet inte exakt vad jag skulle ändra ifall jag skulle ändra andledningen till allt dåligt. Det enda som jag iallafall vet är att jag skulle ha stoppat anorexi monstret i somras INNAN allt kaos blev. Så kanske allt annat aldrig hade hänt.
Men iallafall så spelar det ingen roll nu för allt är ändå försent och jag kan inte ändra nåt. Utan enda jag kan göra är att vänta på vad andra bestämmer som kommer på verka ALLT i mitt liv och kanske slita bort dom drömmarna jag ändå kanske hade.
Jag har haft jobbiga möten och sånt idag och igår men har typ inte kunnat säga nånting. Utan enda jag kan är gråta hur mycket som helst och känns som det ALDRIG tar slut. Utan såfort nån försöker prata med mig så börjar jag gråta. Och såfort jag tänker på O och hundarna och annat så börjar jag också gråta. Så är typ helt störd och kan inte prata och bara gråter helatiden.
Och bara upp repar i huvudet alla jobbiga tankar och alla saker som jag borde ha gjort annat så det aldrig hade blivit såhär. Men det spelar ju ingen roll nu och ändå håller dom tankarna på helatiden.
Men ja egentligen så vill jag bara slippa tänka på allt. Och vill bara känna mig som migsjälv och att jag är normal och att andra tycker jag är värd att lyssna på liksom. Men ingen tycker det.

Fast om det är så att du ska få komma till ett HVB hem, då är det också så att dina föräldrar inte har ett val längre att du ska få komma hem. Utan då är det soc som har bestämt att antingen går dem med på en frivillig placering att du just nu ska bo där (det kallas för SOL), eller säger dem nej till det så blir det ändå soc som bestämmer att du ska bo där enligt ett beslut som dem kan ta (som kallas för LVU).
Nej jag vet att det är soc som har bestämt om det och det är sol. Så såkallat fri villigt. Men det blev ju för mamma typ sa stopp att jag inte får vara hemma och att dom måste göra nåt annat. Så är ändå hennes fel även fast det är soc som har bestämt det. För dom hade ju inte bestämt det bara sådär ifall inte mamma hade börjat ta upp det.

Vill inte säga emot dig så mycket men har lite insikt i hur de jobbar på soc.
Och det är inte så att soc får sina idéer från vad nåns förälder säger. Soc har sina processer/regler som de följer.

När man är sjuk och på sjukhus vet man inte alla gånger om vad som händer runt omkring en. Det här är oavsett vilken ålder man är och hur bra koll man än brukar ha.

Om vården tycker att det finns risk för att man kan bli sämre om man skrivs ut/inte helt och hållet vill medverka i det som flera experter (läkare och andra) tycker är medicinskt bäst för en, då kan man bli vårdad mot sin vilja även om man är vuxen.

Jag tror att dina föräldrar vill ditt allra bästa, men jag förstår att det inte känns så för dig just nu. :heart

Jag vill bara skriva lite nu så dethär blir säkert jätte rörigt och dåligt. Men vill ändå bara få ut lite liksom.
Iallafall så det känns som allt är ett stort miss förstånd eller typ en mardröm som kommer ta slut snart så allt blir som vanligt. Fast ändå vet jag att det inte är det. Men jag kan inte få in i hjärnan att jag ska flytta och inte vara inlagd och inte bo hemma. Utan att JAG ska bo på ett hvb hem i en helt annan stad och allt sånt. Och det är bara folk jag inte känner och ska börja i en annan skola som säkert alla vet att man bor på det stället. Och det känns såååå o verkligt och konstigt.
Och kommer inte få säga hejdå till O innan och inte åka hem om jag skulle vilja typ packa nåt eller alltså INGENTING. Eller jo jag KANSKE skulle få träffa hundarna en liten stund ute ifall jag vill typ säga hejdå till dom men jag har sagt att jag inte vill det. För känns ändå bara dumt om dom skulle komma bara för att jag skulle säga hejdå liksom. Så då kan jag lika gärna inte göra det.
Plus så är mamma och pappa dumma i huvudet också och typ frågar hur jag vill göra imorgon. Alltså om dom ens tror att jag skulle vilja fira nån jävla äckel jul med dom så är dom ju helt dumma i huvudet. För jag tänker iallafall inte fira ett skit med dom och har sagt att jag inte vill att dom är här men dom lyssnar ju aldrig på mig så dom kommer väl säkert vara här ändå.
Och en sköterska som jag pratade lite med förut försökte typ att jag skulle tänka att försöka ha en fin helg och inte bråka med dom och massa skit och att det inte är bra att skiljas som o vänner typ. Men fattar inte varför jag skulle göra det och det är inte mitt problem om dom mår dåligt om vi är o vänner. Eller jag hoppas att dom mår skit dåligt och att dom får sämsta julen nånsin så dom får känna hur det känns.
Och nu tycker säkert alla att jag är jätte dum men ja det är jag väl då så kanske är därför alla vill bli av med mig.

Skulle inte säga att du är jättedum. Lite lite kanske. Vilket inte är konstigt just nu, eller hur? Du har ett stort steg framför dig och det är klart att det är mycket känslor och oro som pyser ut.

Men nej, du är inte jättedum och alla vill inte bli av med dig. Däremot har du ett vårdbehov som är så stort att du inte kan vara hemma och dina föräldrar har inte en chans att skydda dig från dig själv.

Håller tummarna att du kommer till ett bra ställe där du får hjälp att bli friskare. Och du, vi finns kvar här och vill dig väl.

Jag vill bara skriva lite nu så dethär blir säkert jätte rörigt och dåligt. Men vill ändå bara få ut lite liksom.
Iallafall så det känns som allt är ett stort miss förstånd eller typ en mardröm som kommer ta slut snart så allt blir som vanligt. Fast ändå vet jag att det inte är det. Men jag kan inte få in i hjärnan att jag ska flytta och inte vara inlagd och inte bo hemma. Utan att JAG ska bo på ett hvb hem i en helt annan stad och allt sånt. Och det är bara folk jag inte känner och ska börja i en annan skola som säkert alla vet att man bor på det stället. Och det känns såååå o verkligt och konstigt.
Och kommer inte få säga hejdå till O innan och inte åka hem om jag skulle vilja typ packa nåt eller alltså INGENTING. Eller jo jag KANSKE skulle få träffa hundarna en liten stund ute ifall jag vill typ säga hejdå till dom men jag har sagt att jag inte vill det. För känns ändå bara dumt om dom skulle komma bara för att jag skulle säga hejdå liksom. Så då kan jag lika gärna inte göra det.
Plus så är mamma och pappa dumma i huvudet också och typ frågar hur jag vill göra imorgon. Alltså om dom ens tror att jag skulle vilja fira nån jävla äckel jul med dom så är dom ju helt dumma i huvudet. För jag tänker iallafall inte fira ett skit med dom och har sagt att jag inte vill att dom är här men dom lyssnar ju aldrig på mig så dom kommer väl säkert vara här ändå.
Och en sköterska som jag pratade lite med förut försökte typ att jag skulle tänka att försöka ha en fin helg och inte bråka med dom och massa skit och att det inte är bra att skiljas som o vänner typ. Men fattar inte varför jag skulle göra det och det är inte mitt problem om dom mår dåligt om vi är o vänner. Eller jag hoppas att dom mår skit dåligt och att dom får sämsta julen nånsin så dom får känna hur det känns.
Och nu tycker säkert alla att jag är jätte dum men ja det är jag väl då så kanske är därför alla vill bli av med mig.
Det här som sköterskan sa; att du inte skulle bråka med dina föräldrar utan försöka ha en okej julafton. Har du tänkt på att hon sa det för DIN skull? För det skulle nog vara jobbigt för DIG att skiljas som ovänner.

Vissa HVB-hem är speciellt inriktade på ungdomar som har ätstörningar. Så alla som jobbar där är experter på just det.

Bup är mera "vård av lite allt möjligt", så det är väl därför de tänker att du förtjänar bättre hjälp än du får just nu.

Föräldrar som inte är sjuksköterskor eller läkare eller psykologer står maktlösa när deras barn mår jättedåligt. Precis som du behöver hjälp från veterinären när nån hund eller din häst är sjuk, behöver dina föräldrar hjälp från experter nu för att du ska bli frisk.

Men det är klart att du har många tankar som snurrar nu. Och jag förstår också att du inte vill till ett nytt ställe.

Det här som sköterskan sa; att du inte skulle bråka med dina föräldrar utan försöka ha en okej julafton. Har du tänkt på att hon sa det för DIN skull? För det skulle nog vara jobbigt för DIG att skiljas som ovänner.
Nej för det är ändå försent att ändra på det. Jag kan inte bara vara som att allt är okej och ha en okej jul fast jag vet att jag inte kommer få träffa NÅN som jag bryr mig om och spelar ingen roll hur många som säger mot det så är det ändå mammas fel.

Vissa HVB-hem är speciellt inriktade på ungdomar som har ätstörningar. Så alla som jobbar där är experter på just det.

Bup är mera "vård av lite allt möjligt", så det är väl därför de tänker att du förtjänar bättre hjälp än du får just nu.

Föräldrar som inte är sjuksköterskor eller läkare eller psykologer står maktlösa när deras barn mår jättedåligt. Precis som du behöver hjälp från veterinären när nån hund eller din häst är sjuk, behöver dina föräldrar hjälp från experter nu för att du ska bli frisk.

Men det är klart att du har många tankar som snurrar nu. Och jag förstår också att du inte vill till ett nytt ställe.
Det som jag ska till är inte bara för ätstörningar heller.

Nej för det är ändå försent att ändra på det. Jag kan inte bara vara som att allt är okej och ha en okej jul fast jag vet att jag inte kommer få träffa NÅN som jag bryr mig om och spelar ingen roll hur många som säger mot det så är det ändå mammas fel.
Jag menade inte att du ska låtsas som att allt är okej. Det jag menade var att sköterskan tänkte på DIG, vad som skulle få DIG att inte må sämre.

Vad otroligt trist att du inte kan få fira jul i stallet och vara med O. För mig är djuren de enda jag bryr mig om att fira med, och vissa personer som står mig nära, bryr mig inte om att vara med familjen fast jag alltid brukar vara det.

Det är klart att du inte kan låtsas ha en fin helg med din mamma och pappa som läget är nu, och det tycker iaf jag är helt okej och rimligt. Det är inte så att allting magiskt blir bra bara för att det är Julafton. Och det borde dina föräldrar och vårdpersonalen förstå, med.

Jag menade inte att du ska låtsas som att allt är okej. Det jag menade var att sköterskan tänkte på DIG, vad som skulle få DIG att inte må sämre.
Fast det får inte mig att må sämre att vara ovänner med dom ändå. Utan det som får mig att må sämre är att inte få vara hemma och inte få träffa O och flytta till nåt skit ställe som jag inte vill till så det är ändå försent.

Fast det får inte mig att må sämre att vara ovänner med dom ändå. Utan det som får mig att må sämre är att inte få vara hemma och inte få träffa O och flytta till nåt skit ställe som jag inte vill till så det är ändå försent.
Jag tänker bara på det du har skrivit här efter att du gjort något du i efterhand har ångrat. Då har du mått dåligt över det. Så jag tänkte att det var det sköterskan menade, för hon har säkert också märkt det.

Vet inte varför jag skriver dethär men jag har sååå mycket panik men det är bara på in sidan liksom så syns inte på ut sidan. Och jag kan inte säga det men jag VILL typ få ut det men det går inte. Och kan inte sluta tänka på allt skit jobbigt som jag inte kan ändra och att jag bara inte vill vara med om allt dethär mera och längtar så jävla mycket efter O och hundarna och saknar C och typ att det känns som allt är förstört föralltid med mamma och pappa så längtar efter dom fast ändå inte också. Men mest av allt så bara vill jag inget av dethär men spelar ju ingen roll vad jag vill. Och längtar tills jag är död.

Usch, vad jobbigt du har det! :heart Du vet hur du får tag på mig om du vill prata. Skulle gärna erbjuda en axel att gråta mot, men det är ju tyvärr lite svårt. 🥺 Kram!

Det är inte förstört för all framtid.
Allt kommer att ordna sig, men jag förstår verkligen att det inte känns så nu.

Kan du be om att få lite medicin så du kan lugna dig ikväll? Så jobbigt att må så dåligt nu. :(

Det måste vara jättejobbigt att ha så mycket osäkerhet kring allt och inte veta hur något ska bli. Förstår att du är arg, ledsen och ängslig för allt. Det tror jag att de flesta skulle vara i samma situation.
Det är svårt att stå ut när man inte vet vad som ska hända med en. En sån situation gnager liksom på en. Jättesvårt att tänka på något annat då.

Det är inte förstört för all framtid.
Allt kommer att ordna sig, men jag förstår verkligen att det inte känns så nu.

Kan du be om att få lite medicin så du kan lugna dig ikväll? Så jobbigt att må så dåligt nu. :(

Det måste vara jättejobbigt att ha så mycket osäkerhet kring allt och inte veta hur något ska bli. Förstår att du är arg, ledsen och ängslig för allt. Det tror jag att de flesta skulle vara i samma situation.
Det är svårt att stå ut när man inte vet vad som ska hända med en. En sån situation gnager liksom på en. Jättesvårt att tänka på något annat då.
Ja jag har fått medicin nu. Men vill inte sova heller för jag vill inte att det ska bli imorgon. Eller vill inte att det ska bli nånting alls utan vill bara sluta finnas och slippa allt. Men så får man inte tycka.
Och vet att iallafall vissa här tycker att jag bara inte sköter mig eller typ att jag bara inte kan tänka för jag är sjuk så ingen behöver bry sig vad jag känner och tycker och nånting. Och JA jag har gjort massa jätte dumma grejer men skulle ändra allt om jag kunde. Och jag har INTE valt att vara såhär dum i huvudet och konstig. Så vissa tycker att det är mitt fel för jag gör fel eller inte sköter mig eller nån skit och andra tycker att det inte är mitt fel alls att jag mår skit dåligt. Och jag skulle bara vilja fatta VARFÖR jag är såhär dum i huvudet och exakt vad jag har gjort för att bli såhär. Men ja det är säkert jag som är korkad och inte kan nåt och allt sånt men jag skulle bara vilja veta varför jag inte kan bara klara saker som alla andra. Utan varför just jag har blivit så jävla konstig och miss lyckad och äcklig och värde lös.

Ja jag har fått medicin nu. Men vill inte sova heller för jag vill inte att det ska bli imorgon. Eller vill inte att det ska bli nånting alls utan vill bara sluta finnas och slippa allt. Men så får man inte tycka.
Och vet att iallafall vissa här tycker att jag bara inte sköter mig eller typ att jag bara inte kan tänka för jag är sjuk så ingen behöver bry sig vad jag känner och tycker och nånting. Och JA jag har gjort massa jätte dumma grejer men skulle ändra allt om jag kunde. Och jag har INTE valt att vara såhär dum i huvudet och konstig. Så vissa tycker att det är mitt fel för jag gör fel eller inte sköter mig eller nån skit och andra tycker att det inte är mitt fel alls att jag mår skit dåligt. Och jag skulle bara vilja fatta VARFÖR jag är såhär dum i huvudet och exakt vad jag har gjort för att bli såhär. Men ja det är säkert jag som är korkad och inte kan nåt och allt sånt men jag skulle bara vilja veta varför jag inte kan bara klara saker som alla andra. Utan varför just jag har blivit så jävla konstig och miss lyckad och äcklig och värde lös.

Alltså du kämpar ju allt du kan, det är inte ditt fel att du är sjuk. Typ som om du hade haft magsjuka och så skulle nån säga att du inte får kräkas, även om du verkligen vill göra som dom säger så går det ju inte att hindra kräkningarna. Men då har man inte misslyckats för att man kräks utan det visar bara att man inte är frisk än. Jag tycker iaf att du sköter dig allt du kan.

Vet inte om nåt av det här kan funka för dig men lite tips på saker som kan funka för mig när jag mår dåligt:
- spela sorglig musik eller se sorglig film och gråta ut
- skriva ner på exakt alla tankar som kommer
- skriva eller tänka ut en historia om hur jag skulle vilja hämnas eller göra illa någon ( skulle aldrig göra sakerna på riktigt men är skönt att fantisera lite ibland)
- lyssna på en spännande podd och rita samtidigt
- skrika på nån. Typ ringa dina föräldrar och skrika ut allt du känner. Även om man inte kan sätta ord på det så kan man skrika om gamla saker man är sur på.
- boxa och skrika in i kuddarna.

Vi gör alla dumma saker ibland och fattar beslut vi ångrar senare!
Det finns nog inte en människa som inte gjort något hon/han gjort. Jag ångrar många saker jag gjort i mitt liv.

Försök att inte bry dig om dem som skriver att du ska sköta dig bättre! Du är faktiskt en ungdom (med allt vad det innebär) och du är sjuk just nu. Vi andra vet att du försöker så mycket du bara kan!
Men ibland KAN man inte fast man vill. (Och ibland vet man inte riktigt vad man vill heller).

Det vet jag åtminstone, det hjälper väldigt lite att säga/skriva att människor ska sköta sig bättre. :meh: Få människor börjar må bättre av att höra det.

Ibland vill man bara bort från allt jobbigt, det känner jag också igen mig i. Kan inte säga något som hjälper annat än att ta en timme i taget och försöka klara av läget på det sättet.

Alltså du kämpar ju allt du kan, det är inte ditt fel att du är sjuk. Typ som om du hade haft magsjuka och så skulle nån säga att du inte får kräkas, även om du verkligen vill göra som dom säger så går det ju inte att hindra kräkningarna. Men då har man inte misslyckats för att man kräks utan det visar bara att man inte är frisk än. Jag tycker iaf att du sköter dig allt du kan.

Vet inte om nåt av det här kan funka för dig men lite tips på saker som kan funka för mig när jag mår dåligt:
- spela sorglig musik eller se sorglig film och gråta ut
- skriva ner på exakt alla tankar som kommer
- skriva eller tänka ut en historia om hur jag skulle vilja hämnas eller göra illa någon ( skulle aldrig göra sakerna på riktigt men är skönt att fantisera lite ibland)
- lyssna på en spännande podd och rita samtidigt
- skrika på nån. Typ ringa dina föräldrar och skrika ut allt du känner. Även om man inte kan sätta ord på det så kan man skrika om gamla saker man är sur på.
- boxa och skrika in i kuddarna.
Fast även ifall jag sköter mig allt jag kan så kan jag inte till räckligt mycket då. Så då är jag ändå för dålig. Och även ifall jag är sjuk så måste ju det vara nånting som är andledningen att jag blev sjuk liksom. För alla blir ju inte det bara för kanske nåt dåligt händer dom.
Och tack för tipsen men dom flesta sakerna har jag redan gjort eller så kan jag bara inte.

Fast även ifall jag sköter mig allt jag kan så kan jag inte till räckligt mycket då. Så då är jag ändå för dålig. Och även ifall jag är sjuk så måste ju det vara nånting som är andledningen att jag blev sjuk liksom. För alla blir ju inte det bara för kanske nåt dåligt händer dom.
Och tack för tipsen men dom flesta sakerna har jag redan gjort eller så kan jag bara inte.
Den största anledningen till att du blev sjuk kallas för otur och det kan ingen göra ett skit för att förebygga. Ingen i hela världen. En del får stroke eller diabetes eller mässling för att de har otur. Du fick det här. Inte för att du är dålig. Kanske för att du råkade ut för något dåligt men kanske hade det kommit ändå. Så allra mest otur.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 033
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 990
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 062
Senast: Gunnar
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 682
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare