För sent att betäcka?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SessCa
  • Startdatum Startdatum
S

SessCa

Den här tråden har förmodligen redan vart uppe men jag hittade inget om det.

Känner en tjej med ett 18 årigt sto, som hon nu har bestämt sig för att betäcka. Är det inte lite sent att göra det då detta skulle bli hennes första föl. En veterinär bör väl kunna göra en undersökning och se om stoet klarar av att ta ett föl?

hur stor risk är det att det tar skada på stoet. Pratade med vänninan om det och hon tyckte att det var onödigt att rådfråga en veterinär då "hon känner sin häst bäst och vet vad den klarar".

Kan stoet vara rent olämplig som mamma då hon attakerar andra hästar (allt från hingstar, ston och föl) Hon HATAR rent av andra hästar och kan det hända att hon attackerar fölet?

Vill gärna höra lite om vad ni tycker, känner mig osäker på området och det är svårt att råda henne till något då hon inte lyssnar.

// Sessan

Om stoet blir dräktigt och behåller det så går det nog bra!
Stoet kommer nog vara snäll mot sitt egna föl, det är skillnad mot andra hästar.

Kan stoet vara rent olämplig som mamma då hon attakerar andra hästar (allt från hingstar, ston och föl) Hon HATAR rent av andra hästar och kan det hända att hon attackerar fölet?
Som sagts, det är inte nödvändigt att hästen attackerar sitt egna föl. Man kan faktiskt inte ens veta ifall en i övrigt snäll häst kommer att vara snäll mot sitt föl! :crazy:
Men hur är hon i övrigt? Är hon elak mot allt och alla kanske det inte är så bra, eftersom fölet kan bli likadant!
Tänker på Nevele pride som var en riktigt hemsk häst, och gav avkommor som också var folkilskna.

Sedan kan INGEN avgöra om hästen är i form för att bli betäckt för en första gång genom att bara titta på utsidan. Den kan t.ex. ha en livmodersinflammation, vilket inte alltid syns (vad jag vet), men som däremot kan göra att stoet inte blir dräktigt eller blir dräktigt men sedan kastar fölet!
Det var väl någon här som hade ett sto som inte hade färdigutvecklade genitalier alls?
Då är det riktigt svårt att bli dräktig kan jag säga!

Visserligen kan folk säga att hästen bara blir dräktig om den klarar av att behålla fölet, men det är så mycket som kan gå snett att åtminstone jag inte vill försöka mig på något sådant utan veterinär!

Hästen är snäll, NÄR det passar henne. Det kan komma tjuvnyp och sparkar från ingenstans om det inte passar damen. Jag själv tycker inte om att hantera den hästen eftersom att jag fick henne i axeln en gång. (skulle hämnta min förra häst i hagen då hon bet sig fast i axeln på mig. helt oprovocerat)

Jag skulle inte vilja ha föl efter den hästen pga av att hon är såpass opålitlig. Men det är fler som försökt att prata med ägaren men hon lyssnar inte.

Jag har hört om ston som blivt dräktiga sent och klarat det gallant, utan skador. Men dom har ofta haft minst ett föl i ung ålder.

Nu är det ju inte säkert att hästen ärver detta, men det vore ju tråkigt för ägaren att få två elaka hästar OM det skulle bli så.

Egentligen är det väl kanske inte min ensak att snoka i det här eftersom att det inte är min häst det gäller. Men man blir ju nyfiken och vill gärna ta reda på lite mer.

är hästen sur utan anledning skulle inte jag heller ta föl efter henne, men som du säger; det är hennes problem.

Det är sant att det kan gå galant att ta ett föl efter en äldre häst, men jag skulle göra en veterinärundersökning först, för att vara mer säker.
Detta gäller även yngre ston (som mitt eget...)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 749
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka