För- och nackdelar med sent tagna hästar

Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Självklart är hästar individer o har starka o svagare sidor, vissa saker går fort att lära in, medans vissa saker tar längre tid, men i det stora hela tar utbildningen till svår klass ungefär lika lång tid, även fast de olika momenten tar olika lång tid.
Då såklart med undantag av skador, och fysiska eller psykiska svårigheter.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Nja jag håller inte med ;) Grundutbildningen till Msv är en sak.. till svår klass en helt annan. Jag skulle akta mig för att sätta en tidsaspekt på hur lång tid det tar.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Många av de som vi ser i svår klass är grundutbildade av proffs, och senare antingen fortsatt ridna av proffs eller förvaltade av amatörer med mkt kunskap och med hjälp av bra tränare.

Det beror ju helt på vilken gren du nu pratar. I fälttävlan är det inte ovanligt att det är helt vanliga personer som tränar och tävlar dem från början
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Självklart beror det på både utbildare och förutsättningar, men normalt sett tar det ungefär lika lång tid o utbilda en häst till svår klass, sålänge den inte har några abnormt svåra förutsättningar. Sen tar det ju olika lång tid att utbilda en häst beroende på vem som gör det, det har jag inte sagt emot heller.

Har aldrig haft någon häst som tagit lika lång tid att utbilda upp i klasserna, det har varit helt individ anpassat

Att utbilda en häst från scratch till svår klass på två år tror jag däremot inte att man kan göra. Då måste man ha hoppat över väsentliga delar i grundutbildningen och kroppens uppbyggnad. Det är mkt som ska läras in till svår klass. Inget man hinner med på två år.

Jag lovar dig det gick utmärkt. Han var en supertalang och gick sin första svåra klass som 7åring. Dock gick han inte på tid i terrängen utan endast så fort som han själv ville tills han var "färdig". Han var enormt atletisk och hade en superkropp rent muskelmässigt, var extremt lättränad och bara några galoppjobb gav honom 100ggr mer kondition än de andra jag hade då.

Fanns ingen anledning att slita mer än nödvändigt på honom genom att tävla mer än vad som krävdes av honom.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Jag tycker att det bros lite på hästen. En stor häst 170+ är det bara bra om de är lite sena. Sedan är det lite upp till vem som har utbildat dem, någon som är grön på unghästar, föredrar jag att de har gjort så lite som möjligt.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Det vet jag inte, han är inriden i vintras någon gång så hon menar väl sedan inridningen. Antar att hon har koll på det, hon är veterinär på häst. Han får säkert sina viloperioder som han ska, vet inte om han ska gå treårs, det tror jag inte.
Poängen var att det tar 6 mån innan skelettet börjar stärkas. Hon sa att hon rider den tre dagar i veckan och att hon rider den i alla gångarter. Men sen har jag ju ärligt talat svårt att tro att hon rider den i alla gångarter varje gång, ibland skrittar dom i skogen 20 min. Jag frågade inte så specifikt.
 
Senast ändrad:
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Fast det får man nog se som ett undantag som bekräftar regeln? Är ju väldigt få hästar som dels bygger kondition så lätt o dels blir klara för svår klass fälttävlan på 2 år.

Mest intressant här är ju faktiskt de vanliga hästarna som utbildas av vanliga ryttare. Enligt min egen totalt obekräftade statistik (!;)) så går de flesta hobby hopphästar som max 110 cm hopp i hela sin livstid. Det är bara att åka på lite hopptävlingar för att se vilka klasser som rids mest. En dressyrhäst går nog som mest normalt LA med enstaka starter MSV C och en fälttävlans häst går 100 klass. Att tävla dessa klasser kräver ju inte nån jätteansträngning på en normalt utbildad häst men för att optimera det hela så måste det ju vara bäst om hästen får en bra foderstat under sin uppväxt, vistas i stora hagar med andra hästar i sin egen ålder och sen blir insutten som 2,5 åring, riden lite mer som 3-åring och att man sen följer utbildningen steg för steg uppåt ju äldre hästen blir.
Det är iaf min uppfattning.:)

Men jag tror inte att en häst som blir inriden senare har svårare för att uppnå dessa klasser eller har sämre hållbarhet, då är det nog mycket värre om den får dåligt foder eller får gå i små hagar när den växer upp.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Jag tycker inte det är något problem så länge hästen inte bara stått i en hage. Den bör ha belastats under ryttare, tömkörts, gått i stor hage osv. Men att en 5-6 åring bara är grundriden är i mina ögon bättre än att den går LA/MSV vid den åldern. Är hästen stor så är den inte ens färdigväxt.

Min erfarenhet är att de blir mest hållbara om de belastas men inte pressas för tidigt så jag är ingen fan av championaten eftersom det ofta får folk att stressa sina unghästar och kräva mer än de eg har styrka för.
 

Liknande trådar

Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 214
Senast: Vogue
·
S
Övr. Hund Jag är verkligen förtvivlad! :cry: Min älskade schäfertik hänger på en skör tråd och det verkar snart som att alla är emot henne. För...
Svar
11
· Visningar
1 204
Senast: bestatjejen
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp