För- och nackdelar med sent tagna hästar

Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Får man tävla 3 åringar? Hade för mej att det var först vid 4 år i hoppning men kan ha fel.

Annars lika illa där det tar tid att stärka en häst, har varit förskonad att se det på yngre hästar.

Många rider inte in sina 3åringar fören på hösten och många startar redan i januari i hoppning.

Ser ingen skillnad faktiskt och så lång tid tar det inte att stärka en häst de har betydligt större fysik än vad vi kan utnyttja i den vanliga ridningen om vi inte pratar svårklasstävlande och det är ju knappast aktuellt fören hästarna är i 8års åldern direkt

Vi har aldrig ridit in någon häst innan 4års ålder och samtliga har gått svår klass och avslutat sina karriärer runt 19-20års åldern.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Ser inget positivt m att hästen är sent tagen. Den ligger efter i utbildningen, och det är aldrig ngt positivt.

Fast det är ju ingen sanning.

Utbildningen har ju absolut inget med hur tidigt den tas eller inte, det enda som påverkar det är hur de är utbildade. Och det har inget med ålder att göra eller hur sent eller tidigt den rids in.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Ser ingen skillnad faktiskt och så lång tid tar det inte att stärka en häst de har betydligt större fysik än vad vi kan utnyttja i den vanliga ridningen om vi inte pratar svårklasstävlande och det är ju knappast aktuellt fören hästarna är i 8års åldern direkt

Bara en reflektion. Igår i stallet talade jag med en av de som har sina hästar inackorderade, en veterinär, som har en treårig nyligen inriden halvblodsvalack. Hon sa att det tar 6 mån för skelettet att börja kalka i dvs stärka sig efter att det börjats utsättas för belastning. Så hon rider sin treåring nu 3 dagar i veckan, enklare skogsturer i varierande terräng i alla gångarter i 6 mån innan hon fortsätter med vidare träning.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Fast det är ju ingen sanning.

Utbildningen har ju absolut inget med hur tidigt den tas eller inte, det enda som påverkar det är hur de är utbildade. Och det har inget med ålder att göra eller hur sent eller tidigt den rids in.

Fast en häst som tas ett år senare än den andra ligger ju minus ett år i träningen jämfört med den andra. Det säger sig ju självt att en häst som varit i träning i fyra år har kommit längre än hästen som varit i träning i tre år.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Beror helt på hur hästen levat fram tills dess. En äldre oinriden häst som stått på box/liten rasthage under sin levnad skulle jag aldrig köpa, därmot samma häst om den gått på lösdrift med flock, i stora kuperade hagar. Det är en avgörande skillnad tycker jag.
Mitt sto som idag är 17 år köpte jag som oinriden 10-åring, hon gick bra att rida in och har aldrig haft några skador under tiden jag haft henne. Har även köpt och ridit in en till 10åring och två 5-åringar, inga problem där heller.
Samtliga dessa hästar var uppfödda i flock på bra lösdrift....en vbltravare, ett halvblod och två fullblodskorsningar.

Enda nackdelen jag kan se är att det har varit svårt att få stoet trafiksäker...tror det är lättare med en unghäst.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Håller med här. Man kan stressa utbildningen vad gäller den psykiska biten men fysiken ( och då menar jag snarare skelett än muskler ) tar sin tid.

Jag skulle inte köpa en häst som var senare inriden än 4, jag tror inte den kommer hålla i längden. Själv rider jag in som 3åring och rider/tömkör då i terräng ett par dagar i veckan. Sedan finns det hästar som inte är mogna för det, då får man snällt vänta. 4 år funkar som sagt i min värld. Men sent tagen hamnar inte på pluskontot om jag letar häst.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Bara en reflektion. Igår i stallet talade jag med en av de som har sina hästar inackorderade, en veterinär, som har en treårig nyligen inriden halvblodsvalack. Hon sa att det tar 6 mån för skelettet att börja kalka i dvs stärka sig efter att det börjats utsättas för belastning. Så hon rider sin treåring nu 3 dagar i veckan, enklare skogsturer i varierande terräng i alla gångarter i 6 mån innan hon fortsätter med vidare träning.

Ja det är som sagt etablerat och finns spaltmeter om sen decennier .nyckeln är dessutom att efter att hästen slutar växa är skelettet "stängt" dvs stärkande är inte möjligt på det sätt som avses . Samma anledning till varför en balanserad foderstat är så otroligt essentiell under tillväxt åren .
 
Senast ändrad:
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Fast en häst som tas ett år senare än den andra ligger ju minus ett år i träningen jämfört med den andra. Det säger sig ju självt att en häst som varit i träning i fyra år har kommit längre än hästen som varit i träning i tre år.

Hur tänkte du där? Dom flesta hästar som rids av en amatör går ju knappt eller har muskler för mer än LA hoppning eller dressyr när dom är 12 år gamla och då har hästarna haft minst 8 år på sig. Det är vad proffsen presterar på sina 5 åringar i championaten.

Det beror ju på hur bra man är som ryttare att kunna utbilda och utveckla en häst , det säger ju sig självt.. annars skulle alla 12 åringar vara elithästar.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Hur tänkte du där? Dom flesta hästar som rids av en amatör går ju knappt eller har muskler för mer än LA hoppning eller dressyr när dom är 12 år gamla och då har hästarna haft minst 8 år på sig. Det är vad proffsen presterar på sina 5 åringar i championaten.

Det beror ju på hur bra man är som ryttare att kunna utbilda och utveckla en häst , det säger ju sig självt.. annars skulle alla 12 åringar vara elithästar.

Självfallet pratar jag om hästar som utbildad ordentligt. För en häst som utbildats av Kreti o Pleti spelar det inte så stor roll om hästen är sent tagen - du måste ändå börja om från början med så mkt grundläggande saker ändå.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Ska hon fortsätta rida sin 3åring 6 månader framåt, 3 dagar i veckan?

Det tycker jag låter osunt, en 3åring behöver en längre sammanhängande vila, ofta brukar man ju ge dem det i samband med sommarbete?

Min treåring rids nu 2 dagar i veckan och jag kommer fortsätta fram till sommarbetet om ca 1 månad, sen ska hon på bete tillsammans med andra unghästar och inte ridas överhuvudtaget förrän i höst.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Fast en häst som tas ett år senare än den andra ligger ju minus ett år i träningen jämfört med den andra. Det säger sig ju självt att en häst som varit i träning i fyra år har kommit längre än hästen som varit i träning i tre år.

Läser du vad jag skriver??

Det du hävdar stämmer ju absolut inte. Utbildningen beror på utbildare, häst och förutsättningar och inget annat.

Har haft hästar som gått från noll till svår klass på två år liksom häst som tagit 4år på sig. De var lika gamla när de sattes i träning.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Bara en reflektion. Igår i stallet talade jag med en av de som har sina hästar inackorderade, en veterinär, som har en treårig nyligen inriden halvblodsvalack. Hon sa att det tar 6 mån för skelettet att börja kalka i dvs stärka sig efter att det börjats utsättas för belastning. Så hon rider sin treåring nu 3 dagar i veckan, enklare skogsturer i varierande terräng i alla gångarter i 6 mån innan hon fortsätter med vidare träning.

:eek:

Enligt mig helt galet..
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Självfallet pratar jag om hästar som utbildad ordentligt. För en häst som utbildats av Kreti o Pleti spelar det inte så stor roll om hästen är sent tagen - du måste ändå börja om från början med så mkt grundläggande saker ändå.

Men ärligt hur många hästar blir från början utbildade av proffs!
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Håller med om det.. de flesta av oss är ju glada amatörer som bara gör sitt bästa. Alla hästar utbildas inte mot svår klass heller, många har som mål att få en trevlig häst som man kan starta lätta klasser med, ev någon medelsvår.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Läser du vad jag skriver??

Det du hävdar stämmer ju absolut inte. Utbildningen beror på utbildare, häst och förutsättningar och inget annat.

Har haft hästar som gått från noll till svår klass på två år liksom häst som tagit 4år på sig. De var lika gamla när de sattes i träning.

Självklart beror det på både utbildare och förutsättningar, men normalt sett tar det ungefär lika lång tid o utbilda en häst till svår klass, sålänge den inte har några abnormt svåra förutsättningar. Sen tar det ju olika lång tid att utbilda en häst beroende på vem som gör det, det har jag inte sagt emot heller.

Att utbilda en häst från scratch till svår klass på två år tror jag däremot inte att man kan göra. Då måste man ha hoppat över väsentliga delar i grundutbildningen och kroppens uppbyggnad. Det är mkt som ska läras in till svår klass. Inget man hinner med på två år.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Men ärligt hur många hästar blir från början utbildade av proffs!

Många av de som vi ser i svår klass är grundutbildade av proffs, och senare antingen fortsatt ridna av proffs eller förvaltade av amatörer med mkt kunskap och med hjälp av bra tränare.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Kontentan är att om Anna som rider LA/MSV och är en glad amatör utbildar två hästar som är 3, respektive 5 år från scratch så kommer de komma ungefär lika långt i sin utbildning på samma tid (om de inte har otroligt olika fysiska förutsättningar eller råkar ut för skador)
Om Malin som lever på att rida, och rider svår klass utbildar samma hästar kommer det ta ungefär lika lång tid för båda hästarna att nå ex svår klass.

Alltså, Malin och Anna har olika utbildningsplaner för hästarna, som tar olika lång tid, men utbildningsplanen är densamma, oavsett om hästen är 3 eller 5 när de börjar. Sen kan hästen mkt väl inte följa utbildningsplanen pga skador, fysiskt svårigheter etc, men om samma person har hästarna lika mkt utbildade när de är sju år (utan skador o dyl) så har det fuskats o skyndads för snabbt i den ena hästens utbildning, vilket kommer visa sig längre fram i utbildningen.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Självfallet pratar jag om hästar som utbildad ordentligt. För en häst som utbildats av Kreti o Pleti spelar det inte så stor roll om hästen är sent tagen - du måste ändå börja om från början med så mkt grundläggande saker ändå.

Dom flesta hästar utbildas av Kreti och Pleti så egentligen är ju diskussionen om det mer intressant faktiskt..
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Kontentan är att om Anna som rider LA/MSV och är en glad amatör utbildar två hästar som är 3, respektive 5 år från scratch så kommer de komma ungefär lika långt i sin utbildning på samma tid (om de inte har otroligt olika fysiska förutsättningar eller råkar ut för skador)
Om Malin som lever på att rida, och rider svår klass utbildar samma hästar kommer det ta ungefär lika lång tid för båda hästarna att nå ex svår klass.

Alltså, Malin och Anna har olika utbildningsplaner för hästarna, som tar olika lång tid, men utbildningsplanen är densamma, oavsett om hästen är 3 eller 5 när de börjar. Sen kan hästen mkt väl inte följa utbildningsplanen pga skador, fysiskt svårigheter etc, men om samma person har hästarna lika mkt utbildade när de är sju år (utan skador o dyl) så har det fuskats o skyndads för snabbt i den ena hästens utbildning, vilket kommer visa sig längre fram i utbildningen.

Haha gud vad jag inte håller med dig :p

Här utgår du ju ifrån att hästarna har precis samma mentala och fysiska förutsättningar.. Vissa hästar har mer talang än andra och går mkt fortare fram.. medans andra hästar har talang men kanske andra mentala förutsättningar som det tar mkt längre tid att locka fram.
 

Liknande trådar

Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 214
Senast: Vogue
·
S
Övr. Hund Jag är verkligen förtvivlad! :cry: Min älskade schäfertik hänger på en skör tråd och det verkar snart som att alla är emot henne. För...
Svar
11
· Visningar
1 204
Senast: bestatjejen
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp