För- och nackdelar med sent tagna hästar

stjarnfrugt

Trådstartare
Man läser ju endel annonser och i vissa står det "sent tagen" eller tex "inriden som 7-åring" eller liknande och sedan nåt följande tex "...så håller i många år".
Vad tycker ni om detta, bra eller dåligt?
Själv känner jag lite som så att jag tycker att det är bra om hästen är inriden och arbetad någotsånär ung. Dels för att stärka kroppen successivt för framtida hållbarhet, men även för den mentala biten att acceptera att det ställs lite krav etc. Men jag är ingen vetenskapsman utan det är bara min egen reflektion, men jag blir gärna övertygad om annat.

Kanske ska tillägga att detta gäller ponnyer och hästar av mindre modell, och inte jättekolosserna som av naturliga skäl behöver tas sent pga sin storlek.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Jag ser det inte som någon fördel om någon häst är sent tagen, men kanske inte som någon nackdel heller, eftersom en sådan häst oftast är något billigare så det kanske jämnar ut sig.

Hållbarhetsmässigt så är det bättre om den är inriden som 3-4 åring i alla fall tycker jag, men det är så mycket annat som spelar in när det gäller hållbarhet så det är inget jag hänger upp mig på.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Jag vill gärna hålla mig till att sitta in som 2,5 åring, rida lite på våren som 3-åringar sen sommarbete. Rida lite på hösten igen o sen vila över nov-dec för att sen sättas igång som 4-åringar.

Däremot känner jag inte att en häst jag ska köpa måste ha gått 3 eller 4-års championat. Ännu mindre att de måste ha gått 5-6 års. Har sett för många hästar som är utbrända i jakten efter att kvala. Rider bara championat om hästen är väl framme för sin ålder.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Jag håller mig till den skaran som vill börja tidigt. MEN jag tror det går att börja i tid och stärka på många andra sätt än att sitta på dom tidigt eller för mycket. I mina trakter är det få som leder unghästar i skogen, tömkör (då menar jag inte longering då det är mycket vanligt förekommande), gå som handhäst osv. Jag tror att om man låter hästen stå till den dagen dom blir 4-5 och sedan ska börja kommer det mer problem än om man börjar när dom är 2.5. För det första har du igen all den tid du lägger på att arbeta och umgås med en ung häst och för det andra tror jag att det kan vara lätt att kräva för mycket om hästen är äldre, för det tredje stärks kroppen massor om den belastas MÅTTLIGT som ung.

Min lillkille är inriden som 5åring, men körd från det han var 2.5-3 år. Iom att han var hanterad, "van" bett och saker på ryggen, hade varit ute i trafik osv osv tror jag inte att det gör lika mycket. Jag skulle ej köpa en som var 5 och obelastad, då misstänker jag ugglor i mossen ;)
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Jag sällar mig också till skaran som tycker att hästar ska börja jobba tidigt, framför allt med huvudet.

Jag vill inte ha någon fyraårig vildhäst som bara gått i flock. Jag tror säkert att flockuppfostrade hästar är jättebra på att umgås med andra hästar, men jag tror att människan är bättre på att lära den umgås med människor.

Jag vill att en ettåring ska kunna gå att leda i skritt och trav på promenader och marschera på själv. Den ska stå still i gången när man borstar och lyfta alla hovar snällt. Vintern mellan ett och två tömkör jag promenader både i skog och villaområden så att de får miljöträning. Sen inkörning som tvååring. Inte "jobb" varje dag utan i snitt ett par gånger i veckan och perioder då de får vara ifred och smälta träningen.

Hållbarhetsmässigt har jag ingen aning om vad som är bäst, jag skulle nog varken välja en som var hårt tagen tidigt eller en som gått och skrotat i flera år.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Det beror helt på vad som är gjort med hästen. Har inga problem med att de rids in sent men om de är helt ohanterade så är det inte bra.

Finns inga belägg för att hästar blir starkare om de rids in tidigt, personligen tror jag tvärtom.

Tycker det beror helt på individ
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Fast det finns det ju. Lasse Roepstorf har ju tillochmed publicerat spaltmeter om just detta, att hästens skelett, leder, senor och ligament är som mest påverkbara i fråga om att stärkas för belastning, dess växande år, och vikten av att hästen därmed stärks upp klokt och successivt under den fasen i livet.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Min B-ponny jag haft länge blev inriden som 8 eller 9 åring. Den fungerar jättebra men är ifs 28 år nu så det var ju väldigt länge sedan ponnyn blev inriden endå.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Fast det finns det ju. Lasse Roepstorf har ju tillochmed publicerat spaltmeter om just detta, att hästens skelett, leder, senor och ligament är som mest påverkbara i fråga om att stärkas för belastning, dess växande år, och vikten av att hästen därmed stärks upp klokt och successivt under den fasen i livet.

Detta har jag också fått lära mig.
Kuperade hagar är också viktigt under tiden de växer.

Jag hade aldrig köpt en häst som blev inriden som 5-6 åring.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Fast det finns det ju. Lasse Roepstorf har ju tillochmed publicerat spaltmeter om just detta, att hästens skelett, leder, senor och ligament är som mest påverkbara i fråga om att stärkas för belastning, dess växande år, och vikten av att hästen därmed stärks upp klokt och successivt under den fasen i livet.

Att de rör sig jag men inte nödvändigt att man rider dem sedan de är 2år.

Jag tror inte att det är bra att de rids för tidigt och det anser jag att 2år och eg början av deras 3års år är. Har aldrig ridit in en häst tidigare än vintern när de är 3år och ingen av de som vi fött upp själva har haft några problem med hållbarhet.

Däremot är ju ryggproblem vanligt på tex fullblod och det är väl mer än väl beroende på att de belastas så tidigt

Och lite bör man fundera på varför hållbarheten på hästar har blivit sämre nu när man i många fall rider in dem tidigt!
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

ah då förstår jag, förstod inte att det var det du avsåg.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Tror inte man kan säga att det varken är fördel eller nackdel. Det beror ju på hästen. Man anpassar ju träningen utifrån dem som individer. Jag tror ju absolut att det är bra för unga hästar att röra mycket på sig och utsättas för en VISS belastning, men detta kan också vara tömkörning, löshoppning och likande. Inte bara tidninh. Tyckrt det är många som rider sina unga hästar för mycket och då tror jsg den stärkande effekten försvinner. Lite och lätt träning i unga år är bta, men för mycket blir kontraproduktivt.
 
Senast ändrad:
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

*kl

Intressant att alla verkar vara ganska så överens :) Min uppfattning är som sagt också att det bästa är att börja i ung ålder, men givetvis då med måtta. Jag bryr mig inte alls om championat och andra unghästtävlingar, bla för att det känns som att många går för hårt fram med unghästarna. Däremot vill jag som sagt att hästen vants vid arbete både fysiskt och mentalt redan när den är ung.
Jag blir ofta skeptisk om hästen inte blivit inriden i tid, kanske först som 5-7 åring. Då tänker jag alltid att den varit skadad eller på annat sätt svår/olämplig även om så inte alltid behöver vara fallet. Men som spekulant blir jag skeptisk om det är en häst jag inte känner till eller ens kan kolla upp.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Känns som det beror till stor del hur de växt upp om de rört sig på stora marker med kuperade hagar hade jag varit mindre tveksam.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Håller med. Men den mentala vana tycker jag också känns viktig, det kan ju vara rätt så knivigt att jobba med tex en sexåring som inte vant sig vid att det krävs arbete, utan fått bli vuxen på premisserna att det inte ställs så mkt krav. Dom kan vara rätt så mkt mer kaxiga är en treåring som håller på att vänja sig vid lite krav...
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Nej jag hade inte köpt en sent inriden häst om den inte har blivit körd aktivt innan.

Ser alldeles för många skräck exempel runt mej där man köpt en orörd häst i 5 till 7 års åldern och ett halvår senare tävlar dom hästen.
 
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Får man tävla 3 åringar? Hade för mej att det var först vid 4 år i hoppning men kan ha fel.

Annars lika illa där det tar tid att stärka en häst, har varit förskonad att se det på yngre hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: För- och nackdelar med sent tagna hästar

Ser inget positivt m att hästen är sent tagen. Den ligger efter i utbildningen, och det är aldrig ngt positivt.
 

Liknande trådar

Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 214
Senast: Vogue
·
S
Övr. Hund Jag är verkligen förtvivlad! :cry: Min älskade schäfertik hänger på en skör tråd och det verkar snart som att alla är emot henne. För...
Svar
11
· Visningar
1 204
Senast: bestatjejen
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp