För- och nackdelar med blandrashundar?

D

Duld

Är det någon som kan ge några fördelar och nackdelar med att ha en blandrashund? Jag skulle vara väldigt tacksam på svar.:)

Sv: För- och nackdelar med blandrashundar?

Använd sökfunktionen, det finns ett X antal trådar som tar upp precis detta ämne...

Dom är dessutom miltals långa de allra flesta, så du har nog att göra .

Enjoy /C

Enda fördelarna jag kan se är att den är billig i inköp, inget illa menat om blandrashundar, mina föräldrar har en som är jätte fin faktiskt.
Även om man har en blandras och vill tävla, så får man ju ställa upp i lydnadsprov osv med blandras, och det kan ju vara kul.

Nackdelarna är väll att du inte kan vara medlem i rasklubbar där det finns andra med samma ras som dig, och där du ges träningsmöjligheter och aktiviteter för just din ras och vad den är lämpad för.
Sen kan det ju vara svårt att veta vad du får för sorts hund om det är mycket blandingar i den, rent psykiskt. Och kroppsligt också, då parning av helt olika hundar kan göra den oproportionerlig.

+ ööh.... man kanske får en hund med ett speciellt utseende?

För att nämna några:
-man kan inte gå på utställningar och rasenliga prov
-man har ingen aning om hundens släktingars hälsotillstånd
-man kan inte alls förutse hurdant lynne hunden har
-i värsta fall(ofta?) har man en oseriös uppfödare som avlar på vad skit som helst

tja, kom väl fram varför jag skaffade renras iallafal...:smirk:

Enda fördelarna jag kan se är att den är billig i inköp, inget illa menat om blandrashundar, mina föräldrar har en som är jätte fin faktiskt.
Även om man har en blandras och vill tävla, så får man ju ställa upp i lydnadsprov osv med blandras, och det kan ju vara kul.

Nackdelarna är väll att du inte kan vara medlem i rasklubbar där det finns andra med samma ras som dig, och där du ges träningsmöjligheter och aktiviteter för just din ras och vad den är lämpad för.
Sen kan det ju vara svårt att veta vad du får för sorts hund om det är mycket blandingar i den, rent psykiskt. Och kroppsligt också, då parning av helt olika hundar kan göra den oproportionerlig.

Det finns ju fördelar och nackdelar med allt.
Jag har en blandrastik på 12 år som fram tills i år varit helt kärnfrisk.
Inte en enda veterinärräkning, och hon har gett mig 3 kullar (sammanlagt 21 valpar) varav 1 är internationell räddningshund, 1 bor hos en av de främsta hundtränarna i Sverige och 2 hos VD:n på systembolaget ;) ALLA är jättenöjda med valparna som fått mycket bra egenskaper. Några har hamnat fel och 2 har avlivats (hjärntumör, epilepsi).
Mn hund är en genomtrevlig tik med gudahumör. Glad och pigg - med på allt.

Vi har även haft flertalet RENRASIGA varav den äldsta blev 9 år och var då väldigt krasslig.
Den vi har nu är 7 år och väldigt "gammal" i kroppen.

Nej man kan inte göra allt med en korsning, men bra så mycket mer än med en sjuk hund som har diverse krämpor pga inavel och FEL avling.
Visst kan valpen ärva det sämsta av föräldrarna, men så är det ju med all avel. Jag upplever det som om de inbitna rasfantasterna är emot blandisar och en del hatar dem. Why?

Nu ska jag köpa mig en renrasig och prova ny ras. Den ska enligt alla vara en frisk ras, så jag hoppas på det bästa. Jag ska ha TUR om jag får samma kvalitè livet ut som jag fått med min tik.
Jag älskar min hund!

LYCKA TILL - GO 4 IT!

Li

Fördelar är väl att de är billigare, men nackdelarna är dessväre fler, Man vet inte riktigt vad man får när man köper en blandis, eller det beror ju på vilka raser det är, men tempramentet kan bli lite för oförutsägbart om det är tex en brukshund/fågelhund / jakthund osvosv,

Är det någon som kan ge några fördelar och nackdelar med att ha en blandrashund? Jag skulle vara väldigt tacksam på svar.:)

det finns enormt många gamla trådar om blandraser som du kan söka i. tror inte det är så många som vill svara här, för då blir det en massa påhopp... läser du de gamla förstår du nog va ja menar

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
582
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 695
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 055
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka