För- och nackdelar med att ha hästen oskodd?

Seabaz

Trådstartare
Vilka för- och nackdelar finns det med att ha sin häst oskodd?
Om hästen inte har ont av att gå oskodd och sliter jämnt på alla hovarna.
Finns det nackdelar då? jag kommer inte på några?

Nackdelen kan väll vara den att det krävs lite för att hålla hovarana i ett skicka där de inte ömmar. Alltså, man kan inte låta hästen gå i en sumpig hage i veckor för att en vacker dag plocka ut den för en vild galopp över småsten.

Och så kan det ju vara lite svårt att ge sig ut på vild galopp när det är isgata...

Men är man eftertänksam och realistisk fins det nog inte så många nackdelar.

fast det där är ju extremt. det gör man ju inte (hoppas jag) även med en skodd häst med broddar?

Just nu går hästen i gräshage och det är ganska (väldigt) lerigt när det regnar. Vi rider på både grusväg, asfalt, gjord, gräs, över stock och sten, hoppar på sandvolt, rider i ridhus mm...
Och han ömmar inte.

Hovslagaren verkar inte så mycket just för att hästen ska ha mycket att slita på.

Det funkar bra nu men jag tänkte försäkra mig bara om att fråga.
Jag har inte hunnit fundera på i vinter än så jag måste komma på nåt om broddar nu när du sa det...

Jag ser heller inga nackdelar. Man får ta det lite lugnt på vintern om det är isigt bara.

Men man slipper: Tappskor, snöstyltor, krånglet med broddar, allvarliga trampskador/sparkskador och dyra hovslagarräkningar.

Dessutom så mår de flesta hovar bättre av att gå oskodda! :)

Det finns väl egentligen inga nackdelar.
Var glad att din häst kan vara utan skor, jag blir lite avis!
Just för ni slipper all "service" som det innebär att ha hästen skodd.

En stor nackdel är att alla fyra shettisarna får upp grus och smuts i hoven på sidorna och det är ett jäkla pillande hela tiden. Men man får ju inga lösa skor eller tappskor vilket är helt kanon.

När du säger att hovslagaren inte verkar så mycket för att hoven ska ha mer att slita på så finns det viss risk för att du inte hinner slita ner allt som behövs. Och om hoven blir övervuxen så kan du få problem med utflytningar, klubbfot och mycket annat tråkigt.

Men det är ju inga problem som är specifika för barfotahästar, bara en större risk då hovslagaran inte alltid vet hur en barfotahov bör verkas och underhållas för att fungera optimalt.

Var får man tag i dom??

Jag ser inga direkta nackdelar egentligen men jag skulle inte vilja ha mina fälttävlanshästar oskodda iallafall.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 162
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd