För-och nackdelar med att gråpapprade hästar får delta i ASVH arrangemang

Sv: För-och nackdelar med att gråpapprade hästar får delta i ASVH arrangemang

Jag ville ha en exteriörbedömning på stoet och frågade om man kunde få det, och hur man i så fall gjorde. Jag är alltså helt ny på avel, så därför frågade jag. Fick då veta att jag skulle anmäla stoet på samma sätt som fölet, sedan skulle jag betala för det. Vilket jag gjorde.
Jag ville ha en exteriörbedömning på mitt sto för att veta att jag exteriört kompletterade henne med en lämplig hingst. På visningen fick jag veta att jag inte kunde få några poäng på henne, bara omdöme, ville jag ha det? Och jag svarade ja, ett omdöme är ju bättre än att inte få veta något alls om hennes exteriör tyckte jag.

Sedan fick jag frågan om jag skulle stamboksföra, jag frågade då vad det var och vad det innebar. Fick då veta att det var frivilligt och inte nödvändigt för att att få exteriörbedömningen jag ville ha.

Om det finns "oskrivna regler", "så gör man inte" och liknande i ASVH, då är måste de nog tala om det! För eftersom jag inte visste något när det gäller avel, blup, stamboksföring osv så frågade jag. Och fick svar. Sedan betalade jag snällt de avgifter och medlemsavgifter jag behövde för att få visa stoet och fölet.

Det svar jag fick när det gällde stamboksföring var att om stoet fick en avkomma som kunde bli godkänd hingst, då måste stoet vara stamboksfört. Jag har ett utlandsfött sto som jag även registrerat i ASVH.

Sedan har jag "intervjuat" uppfödare i min närhet hur man ska göra och hur de gör, det för att jag ju är nybörjare och inte kan. Och det finns enormt mycket kunskap och vilja att dela med sig märkte jag! Så jag har lärt mig massor och har ändrat både en och två saker jag bestämt, allt för att de duktiga uppfödarna ju kan så enormt mycket!

Aha! Det är därför man ska stamboksföra! Då fick jag äntligen lära mig det, tack! :laugh:

Ingen på ASVH har sagt något om det, och tro mig, jag har frågat både på lokal nivå och på "stora" ASVH! Ställde frågan här på Buke för något år sedan fick då svaret att det inte var nödvändigt, men att om man är avelsnörd så "gillar" man stamböcker! :D

Problemet jag haft är att jag upplever att det är mycket "man ska kunna" när man är total nybörjare på avel! Har fler än en gång upptäckt att det förutsatts att jag har mycket förkunskaper just när det gäller pappersbiten (visningar, stamboksföring osv). Och jag kan med handen på hjärtat säga att jag tröttnade på att känna mig som "20 frågor" och tjatmoster, så jag slutade att fråga ASVH! :o

Sedan gjorde jag som jag skrev i ett tidigare svar, jag frågade uppfödare och elitryttare i min närhet om själva aveln, temperament på vissa hingstar, ridbarheten på vissa hästar e: en viss hingst, vilka hingstar de tyckte jag skulle välja osv.
Och där var det ingen "idiotförklaring", de berättade gärna och mycket och svarade på mina frågor! :)

Ja det är ju det jag säger! Om jag vill ha ASVH:s tjänster så betalar jag medlemsavgiften. Vill jag inte ha några tjänster så är jag inte medlem. Vart någonstans är det oklart? Och varför är det konstigt? :confused:

Det jag svarade på var detta:

Jag menar, jag som enligt ASVH avlar på sådant ASVH inte vill ha i avel, varför ska jag vara medlem i ASVH? Vad vill ASVH ha av mig förutom mina pengar typ?

Så kunde det ha varit! Men mitt sto uppnådde poängen (hur de nu kunde veta det när jag bara fick omdöme?!), men jag valde ändå att inte lägga ut pengar på stamboksföringen. Det var så mycket utgifter en tid, sjuk häst och en massa annat, så jag tyckte att jag inte skulle lägga ut pengar på annat än det nödvändiga.

Men då anser ju ASVH att ditt sto är ok att avla på och hon kan B-premieras om du vill. Varför skriver du att hon inte är önskvärd i ASVH? :confused:

Om ditt sto var äldre än 10 år när hon visades så bedömde domaren och klassificerade henne (t ex klass II). Det kan de göra utan att ge henne specifika poäng.

Läs vart du vill där ASVH skriver, de enda ston de anser ska vara i avel, det är de ston som presterat en viss nivå tävlingsmässigt. Och läser man artiklar där ASVH uttalar sig, då är det bara ston med tävlingsmeriter på en viss nivå som räknas. Det eller höga poäng på årgångstävlingar tex 3-årstest.

Mitt sto har tävlat med mycket goda resultat i lätt klass (tom 1,20) och även i lägre nivå dressyr tom LB. Det tycker jag visar på ridbarhet men inte kapacitet för msv klass. Men det är inte viktigt för mig, jag vill få fram hästar som är för sådana som mig, mig och större delen av de jag känner i "hästbranschen", dvs hobbyryttare som vill ha en tävlingskompis med bra skalle att tävla med på hobbynivå, det med mål att kanske komma runt en 1,30 felfritt. Något som inte gör att mitt sto hamnar i något stimualnspaket, är en sådan som står uppräknad när det gäller ston man vill ha kvar i avel osv.

Det kvittar om min häst är stamboksförd, B-premierad eller något. Jag ville bara veta att hon har vettig exteriör för avel, och jag vill "tillverka" hyggliga avkommor som är som hon. Fölvisningar, 3-årstest, kvalitets och andra årgångstävlingar kommer jag delta i om det är en bra träning för unghästen, eller att hästen råkar sig vara så bra att jag vill sälja, och då kan marknadsföra den med ett resultat på papperet.

Så jag kunde lika gärna registrera min häst i vilket avelsförbund som helst, bara hästen fick en "legitimation" och man ser vilken stam den har.

Läs vart du vill där ASVH skriver, de enda ston de anser ska vara i avel, det är de ston som presterat en viss nivå tävlingsmässigt. Och läser man artiklar där ASVH uttalar sig, då är det bara ston med tävlingsmeriter på en viss nivå som räknas. Det eller höga poäng på årgångstävlingar tex 3-årstest.

Visa mig gärna var!

*kl*

Tycker det är intressant och ganska kaxigt av ASVH att öppna upp för hästar med grå papper. Jag är bara rädd att det kan bli en "klubben för inbördes beundran" vid tex treårstest. Jag har sett det en gång redan en jättefin häst riden av ett proffs fick jämförelsevis mycket dåliga poäng. Risken är, om det upprepas att ASVH gör sig fiender. Det kaxiga i deras tilltag är att det kommer bli pinsamt om det visar sig att de gråpapprade hästarna presterar liga bra eller bättre än de med gröna papper. Det kan iof bli en tankeställare. Jag tror nämligen att bredden i en grå häst där man fritt kan kombinera två individer som verkligen passar varandra kan vara en konkurrensfördel.

Om jag skulle vara ASVH skulle jag istället för att automatiskt ansluta en häst till stamboken för att mor och far är grönpapprade istället ha kvalitetskriterier som poängsätts och där härstamningen bara är en liten del av bedömningen, istället fokuseras på exteriör, temperament, ridbarhet, gångarter, hoppförmåga, friröntgen. Alltså för att tas upp till stamboken måste man genomföra ett större treårstest med viss poäng och ha en friröntgad häst vill man premiera stammen ger man ett högt poäng på den biten. På så vis säkrar man hög kvalité i stamboken samtidigt som man får ett stort utval att välja ifrån :-)

Hur vet du att hon inte har kapacitet för Msv klass? Det är ju liksom inte direkt svårt att nå dit för en högst ordinär häst. I dressyr hänger det ju bara på ryttaren och hur den kan utbilda.

ASVH är redan klubben för inbördes beundran. Jag försöker hålla mig borta från föreningen så långt jag kan och registrera i andra förbund.

Det är klart att gråpapprade kan vara lika bra som gröna men jag är lite osäker om kvalitén höjs med "komohjälpmedkorsade" hästar. Däremot skulle jag önska att isf ASVH funderar mer på vilka stamböcker som ska vara godkända, jag tänker ex på ISH-hästar, det verkar som vissa ISH-hästar får gråa papper, och vissa får gröna. Men det kan vara min okunskap också som gör att jag inte fattar eller är påläst :)

Läser man på lite så är det inte det minsta svårt att förstå, kallblod är inte välkommen inblandning, irish draught = räknas som kallblod.
Alla ISH hästar har inte irish draught i sig = grönt ljus för gröna papper genom individ prövning. Har de irish draught i sig = grå av ej halvblodsras

Knapplån
Puttar upp den här tråden igen. Nu har vi årets facit i hand; inte en enda av hästarna med grå papper som visades på treårstesterna i år nådde upp till diplom.

Så här står det i Ridsport:
De flesta platser har haft någon "grå" i startlistan, flest i Gnesta där sju visades. Ingen har fått diplom, så den hypotetiska frågan; vad göra med ett diplomsto som pga sin härstamning inte kan stamboksföras, blev aldrig aktuell. Det är ingen homogen grupp vi talar om. De med raskod 59 har ofta ponny eller småvuxen varmblodsras som travare eller arab i stammen. Spåren av dem syns i kolumnen mankhöjd i tabellen ovanför.

Puttar upp igen. Ingen som är intresserad av att diskutera årets utfall när det gäller hästar med grå papper eller nyttan med att de får officiella resultat?

Delvis knapplån. Hoppar in här, har själv en häst efter Nintender (2010), mamman är holländsk import och han har grå papper (raskod 54), planerade att visa nästa år men blir lite tveksam nu. Mamman är avlad på då hon är en otroligt trevlig individ som hoppar käckt (gått upp till 130). Jag var inne och kikade på resultaten från Södermanlands HAF på treårs, och det var allt några gråa som inte fått så himla kassa poäng, slog ju många av de gröna i varje fall. Att ingen av dem fått diplom var ju antagligen för att ingen av dem förtjänade ett diplom - vilket inte majoriteten av de gröna heller gör. Jag förstår bådas resonemang men jag vill inte visa min för avelns skull utan för att få en bedömning på honom som sporthäst... Men nu börjar jag tvivla, vill inte vara i vägen.

"I vägen" är de ju inte så länge de inte tar platser från de med gröna papper, och det gör de inte i nuläget iaf.

Liknande trådar

Avel Jag är ju nybörjare när det gäller avel, men det ser ju ut som om ASVH kämpar i rejäl motvind? Jag har ju också förstått att det är inte...
Svar
2
· Visningar
1 129
Senast: kopparberg
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Nu får även hästar med grå papper delta i avelsvärdering och liknande i Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästens regi...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Är det dumt att köpa ett häst (sto) med ett pass från holland, där hästen är import och det finns ingen stämpel på att hon har kommit in...
2
Svar
25
· Visningar
3 091
Senast: Masse
·
Avel En kompis har lyckats få ett föl den 20/12 2008 som resultat av en tjuvbetäckning med en 2-årshingst, hingsten är svensk varmblodig...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka