För-och nackdelar med att gråpapprade hästar får delta i ASVH arrangemang

Sv: För-och nackdelar med att gråpapprade hästar får delta i ASVH arrangemang

Men vad skulle denna ha för nytta av att det genomfördes snabbt ? Dennes grå föl föds i år och har alltså 3år till innan det kan vara aktuellt att knipa några diplom för dessa, alltså gott om tid. Så som ändringar görs hit och dit hela tiden så är det mkt möjligt att det inte ens är detta som gäller när det är dags för dem att visas fram, jag känner mig osäker om det ens kommer att vara samma regler nästa år så att jag lugnt kan vänta till kvalitet med min som inte känns hundra klar nu eller om visningarna återigen är stängda för honom.

Som det första led att öppna upp ännu mer.
Fölen har också championat.
Kanske ge gröna papper i efterskott? Vad vet jag.

Jag kan tvärtom tänka mig att anledningen till att det blev en snabb ändring var för att fylla ut årets treårs test, ser man till trycket på platserna här nere tex så pekar det mot att båda visningsplatserna kommer att vara halvfulla bara om det inte rasslar in väldigt mkt i slutet, har nog aldrig hänt tidigare. Det som gick nu i veckan var inte heller fullt trots att det bara var 15 öppna platser.

Som jag skrev förut som kan man alltid släppa in hästar om man har plats (inget nytt) men för det behöver man inte dela ut diplom.

Det som gick nu i veckan var inte heller fullt trots att det bara var 15 öppna platser.
Nä, vem vill visa så tidigt på året?

Senast ändrad:

Som det första led att öppna upp ännu mer.
Fölen har också championat.
Kanske ge gröna papper i efterskott? Vad vet jag.

Hur får du att öppna upp visningarna mer till att vara ett led till att ge gröna papper i efterhand ?

Du drar nog lite för stora växlar av det hela, det handlar liksom bara om att man ger tillträde för att visa upp hästar på ett treårstest eller kvalitet.

På dig låter det som att hela universum var ur kurs och det skulle välla in skräphästar pga det. För det första importerar dessa importörer ytterst sällan så unga hästar för som du säkert vet är det en ytterst begränsad marknad för så unga hästar då de flesta som köper av sådana importörer inte har kunskap att utbilda unghästar utan måste då lägga pengar på utbildare till dem och vips var de inte lika billiga längre. Nej de vill ha redan inridna hästar = de är redan förbi unghästtesterna i ålder.

För övrigt så är väl inte rätten att delta unghästtesterna något som avgör om någon köper en häst eller inte, treårstest, kvalitet och treårs championatet är det enda de varit utestängda från tidigare och så stor dragningskraft har inte dessa, utan de flesta är mer än nöjda med att kunna rida 4års championatet och uppåt för från att hästen fyller 4 så är det ju ingen skillnad alls.

Jag kan tvärtom tänka mig att anledningen till att det blev en snabb ändring var för att fylla ut årets treårs test, ser man till trycket på platserna här nere tex så pekar det mot att båda visningsplatserna kommer att vara halvfulla bara om det inte rasslar in väldigt mkt i slutet, har nog aldrig hänt tidigare. Det som gick nu i veckan var inte heller fullt trots att det bara var 15 öppna platser.

Det är väl lite väl tidigt på året och för att inte glömma, alla medlemstvångsinbetalningar ASVH får för att ngn vill deltaga i arrangemang och sen skryter ååååå, vi ökar medlemsantalet.. :grin:

Det är väl lite väl tidigt på året och för att inte glömma, alla medlemstvångsinbetalningar ASVH får för att ngn vill deltaga i arrangemang och sen skryter ååååå, vi ökar medlemsantalet.. :grin:

Ja där har vi ytterligare en anledning att öppna visningarna, ännu fler som vill vara med som de kan tvinga att betala medlemsavgift.

Har grinat gott åt samma skryt inte bara på deras hemsida utan även på lokalföreningars hemsidor :D

kl

Debatten pågår även på Tidningen Ridsports hemsida.
H K m fl beskriver där problemet bättre än vad jag gör. Skönt att de är fler som tycker som jag. Tyvärr kommer det troligtvis inte att hjälpa...

Ja nog kostade det att delta på fölvisningen allt! :crazy: I och med att man ju måste vara medlem menar jag.
Fick ju erbjudande från ASVH att vara medlem i år igen, men jag känner att 1200:- spänn är rätt mycket, så jag avstod. Jag har ju liksom ingen nytta av att vara medlem känner jag, ingen häst till fölvisning, 3-årstest eller något.

Dessutom hade jag aldrig vågat vara med på fölvisningen om jag inte planerat att behålla fölet, en dålig bedömning hade ju dragit ner priset rejält om jag skulle sälja! Känner lite samma sak för 3-årstestet den dagen det kommer, ska jag sälja avstår jag nog 3-årstest, ska jag behålla startar jag hästen. Utbilda honom och börja tävla kan jag ju fixa ändå om jag vill sälja, det utan att kanske riskera att bli neddömd på ett årgångstest.

Varför ska man inte vara med och bidra till systemet när man tänker utnyttja det? Är det konstigt tycker du? Det finns inget förbund där du kan visa utan att vara medlem.

Å ena sidan tror man inte på systemet (använder sig av avelsdjur som domarkåren inte godkänt) å andra sidan är det livsnödvändigt att man får visa avkomman i samma system...:confused:

Ja där har vi ytterligare en anledning att öppna visningarna, ännu fler som vill vara med som de kan tvinga att betala medlemsavgift.

Har grinat gott åt samma skryt inte bara på deras hemsida utan även på lokalföreningars hemsidor :D

Eller så kan några föreningar strunta i att anordna visningar. Finns det inte fler med gröna papper som vill visa så behövs ju inte visningarna. Visningarna ska ju bara gå plus minus noll så föreningarna kan istället lägga tiden på att ordna unghästkurser, clinics o s v för sina medlemmar.

Eftersom jag i huvudsak avlar Tinker/Irisch Cob (kalla de vad du vill) så vet jag med bestämdhet att jag får vara med på i stort sett alla aktiviteter anordnade av båda rasföreningarna utan att vara medlem. Jag får visa på Riksutställningar, vara med på träningar, exteriörutbildning (tidigare anordnad) osv.
Det föreningarna gjort är att de möjligen sänkt 'anmälningsavgiften' med typ 100 kr för medlemmar. Dvs subventionerat för sina medlemmar, men alla är välkomna.
Jag får vara med på pay and ride och pay and jump på de flesta klubbarna i min närhet om jag vill, utan att vara medlem.

Jag har med årets föl som föds inom kort en 4'e hbl's-avkomma. De 3 tidigare är visad så 'som sig bör', varav 2 i visningsbar ålder (3-årstest) där båda två fått varsitt diplom. Dn 3'e blir 3 år i år, om den visas eller ej återstår att se då den inte är min längre och jag styr inte på nått vis.
Jag tänker inte hålla på med hbl längre då jag tycker det blivit alldeles för dyrt, förtjänsterna blir mkt färre trots välstammade individer med föräldrar som är visade osv. lägg då till dyra medlemsavgifter osv, jag kan köpa lokala föreningen, men man måste ju för bövelen även betala till förbundet.
Så för min del, så lägger jag ner hbl-avlen trots mina goda resultat hittills. Årets fölunge är till salu redan innan den är född och förhoppningsvis kan jag få åtminstone hyggligt betalt för den.

Senast ändrad:

Tror inte de medlemmar som har gröna att visa hade blivit så långlivade i den förening som inte längre anordnar visningar för dem och vips hade den föreningen tappat de där som fortfarande var intresserade av att visa över till en klubb som anordnade visningar. Effektivt sätt att ta död på en klubb.

Vem har sagt något om att det är livsnödvändigt att visa hästarna i systemet, jag kan inte se någon i tråden som gjort det ?

Den enda som är inne på att visningarna har hög status och är viktiga är väl du och som då samtidigt förfasar dig om att grå pappers kan få diplom, att de "där" verkligen skall få gå testerna helt på lika villkor jag ser ingen annan som har sagt något om att det är viktigt att de skall få göra det.

Jag kan tom säga att jag faktiskt blev helt paff när jag insåg att grå kunde få både diplom och få kvala vidare, det hade jag faktiskt aldrig ens drömt om att det skulle bli så även när det talades om att öppna visningarna. Jag var helt inställd på att de inte skulle få den möjligheten men däremot nu få möjligheten att verkligen få en officiell bedömning, det finns faktiskt en viss betydelse av det för de renrasiga hingstarna och det är att det faktiskt i hingstreglementet klart och tydligt framgår att en hingst faktiskt kan bli godkänd genom avkommevärdering något som är ganska omöjligt för någon hingst oavsett hur många avkommor den har som reglerna varit innan eftersom dessa avkommor inte har gått att få bedömda alltså har en väg de själva satt som kriterium för ett godkännande varit helt stängd för de svenska hingstarna. Vilket ju inte heller är helt korrekt.

Jag tror faktiskt att det dragit åt hållet att öppna i alla för vissa av de grå i flera år men att det gått fram och tillbaka, när jag reggade min 09 så blev han reggad i grundstambok avd 4 vilken enbart reggade hästar efter hingstar som var fullständigt avelsvärderade av asvh och hingstar som blivit v-hingstar eller sänkta. Året efter försvann denna stambok 4 igen (vet inte säkert om den bara fanns 09, den fanns i alla fall inte när mina ston reggades), vad var tanken med den ? Min känsla var att de redan då var inne på att öppna upp för dessa för att kunna bedöma dessa avkommor eftersom de särskildes från andra som de tidigare registrerats "tillsammans" med. Så jag tror inte att det är någon helt hastigt påkommen påtryckning från en person som du tror som gjort detta, däremot att öppna helt var nog inte iden tidigare gissar jag.

kl

Tycker också det är märkligt att gråpapprade ska få visas och kunna få diplom.
Det kan finnas mkt bra hästar med grå papper men jag håller nog med cat, vill man inte använda hos ASVH "godkända" hästar i avel så borde man inte heller nyttja övriga arrangemang.

Detta borde kunna öka användandet av icke godkända hingstar när man tom kan visa dem på treårs och kvalitén etc..
Min nästa undran är varför man ex ska visa hingst hos ASVH överhuvudtaget om avkommorna ändå får samma förmåner som de grönpapprade?

Då kan man spara dessa slantar och lägga dem på lite fin marknadsföring istället:D

Kommer de grå få blup också?

Vad är motiveringen till att man öppnar upp?

Du måste ju inte vara plusmedlem för 1200, vanlig medlem kostar 400 varav 200 till din reg föening och det känns kanske mer överkomligt?
Medlemskap är såvitt jag vet krav för allt deltagande i de andra förbund vi jämför oss med, de tyska, danska holländska. Oftast för att få reg föl och betäcka sto dessutom.

OK!
Ja jag hade verkligen snurrat till det då med andra ord!! =)

Främsta orsak till att öppna bed är nog PENGAR dvs intäkter från fler medlemmar. Ekonomin är ansträngd. Läs redovisningar på hemsidan.
Om det sen är rätt tänkt får tiden utvisa.
De medlemmar man vill åt/är rädd om är knappast de med korsningshästar utan de med renrasiga "grå" avkommor efter hingstar gdk i andra förbund men inte i SWB och som idag registrerar utomlands. Vi saknar fortfarande uppg om hur många detta verkligen är. Och ingen vet om det rätt tänk, eller om de som använder andra förbunds hingstar hellre vill registrera i dessa andra ofta mer statusstarka förbund även i forts. Lite panikåtgärd?

Att öppna bed o stb har varit på g tidigare precis som Gylle skriver men gällde då enbart de renrasiga som det var tänkt ge en egen färg och nr-serie och snabbare "klättringsväg" mot grön-status, tycker fortf det förslaget är bättre.
Detta gick för fort och är för dåligt konskvensbedömt. Eller i vart fall inte kommunicerat tillräckligt väl. Tyst på både hemsida, avelsledarblogg och medlemsinfo, tyvärr inger detta inget förtroende.

Nu jämför du med helt andra rasers förbund, jag tror att de flesta andra menar övriga "halvblodsförbund" som tex hannoveranerförbundet, oldenburgerförbundet, KWPN osv. I dessa förbund måste man vara medlem för att få delta i unghästtrster, regga föl osv. Dvs ASVH anpassade sig bara till resten av Europas ridhästförbund när det infördes medlemskrav. Medlemsavgifterna går bl a till att utbilda domare och göra reglementen, dvs sånt som alla som vill visa häst bör bidra till.

Till alla:
Jag tycker att det är "tråkigt" att ASVH ändrat reglerna för hästar med "icke-gröna papper". Varför? Jo, för att det sänder ut signaler om att det är helt ok att använda hingstar/ston i avel som har ratats av ASVHs egen utbildade domarkår. Jag tror att det är många som tyvärr kommer att tänka som det rebus skrev i trådens första inlägg:
Kanske jag ska betäcka stoet med grannens välstammade unghingst ändå i år
Jag tror inte att det gynnar aveln i det stora hela. I första hand drabbar det naturligtvis inte mig personligen, jag kan ju fortsätta betäcka de ston jag vill med de hingstar jag vill. Tvärtom så kan jag i det första skedet ha en konkurrensfördel om andelen "jag använder grannens hingst+mitt omeriterade sto med okänd härstamning-uppfödare" ökar. Däremot så kommer det troligtvis göra att ASVH får ännu lägre status i mångas ögon, och det drabbar ju alla oss som ska sälja SWB-hästar i längden.

Det är redan en hel del svenska uppfödare som väljer att regga sina föl i förbund som de anser har högre status än ASVH, och att de därför får mer betalt för sina hästar. Dessa uppfödare kommer inte att börja regga i ASVH igen när ASVHs krav blir lägre (tvärtom så kommer ännu fler att välja att regga i andra förbund).

Vilket scenario är "värst";
1. Att ASVH tappar de uppfödare som väljer att avla på individer som av en eller annan anledning inte nått upp till kraven (men som givetvis ändå kan producera en och annan bra avkomma) ELLER
2. Att ASVH tappar de uppfödare som vill hålla kvaliteten och statusen uppe (och som rent statistiskt bör ha större chans att producera en större andel bra avkommor eftersom de använder avelsdjur som nått upp till kraven)?

Liknande trådar

Avel Jag är ju nybörjare när det gäller avel, men det ser ju ut som om ASVH kämpar i rejäl motvind? Jag har ju också förstått att det är inte...
Svar
2
· Visningar
1 129
Senast: kopparberg
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Nu får även hästar med grå papper delta i avelsvärdering och liknande i Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästens regi...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Är det dumt att köpa ett häst (sto) med ett pass från holland, där hästen är import och det finns ingen stämpel på att hon har kommit in...
2
Svar
25
· Visningar
3 091
Senast: Masse
·
Avel En kompis har lyckats få ett föl den 20/12 2008 som resultat av en tjuvbetäckning med en 2-årshingst, hingsten är svensk varmblodig...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka