För-och nackdelar med att gråpapprade hästar får delta i ASVH arrangemang

Sv: För-och nackdelar med att gråpapprade hästar får delta i ASVH arrangemang

Mitt sto är ett sådant sto som ASVH inte tycker det ska avlas på. För hon har bara tävlat tom 1,20 och vunnit allt hon startat i 1,10 och 1,20, men kapacitet för 1,30 har hon inte. Likaså så räcker hon bara till dressyr lätt klass. Men hon har ett fullkomligt supertemperament! Kan ridas av hobbyryttare som mig som får en mycket trevlig kompis! Vilket hon verkar ha nedärvt till sin avkomma!

Så för min del kvittar det var jag stamboksför hennes avkommor, hon är ju värdelös i avel i ASVH:s ögon ändå! :cool:

Vet inte om du egentligen ville rikta inlägget till mig för jag har nog inte skrivit något om vilka ston som är värdelösa eller inte?

I alla fall så blir jag nyfiken på på vilket sätt du menar att ditt sto anses vara värdelöst i ASVHs avel, går hon inte att B-premiera eller? Alla ston som når upp till ASVHs krav för B-premiering anses som "godkända" av ASVH.

Idag kanske det är så men det baseras ju på att avkommor med grå papper inte kan få off resultat och inte heller diplom. Om det nu ändras så kanske bestämelserna kring stimulansston och vilka avkommor vars "poäng" räknas också ändras?

Igen:

Det finns redan nu hästar utan fullständig härstamning som är stimulansston. Alltså kommer även de grå som får diplom bli stimulansston.

För den som inte är insatt i hur registreringsnumrena ser ut är det idag omöjligt att i ASVHs databas se vilka hästar som har gröna papper och inte.
D v s den vanliga hästköparen.

Var för övrigt inne och läste i debatten på ridsport och HK får nog kolla upp bakgrundsfakta lite mer när hon drar upp att vi nu skulle skicka grå till UVM och att det skulle vara ändrat nu, det har inte funnits något krav alls på pappersfärgen i alla fall inte i hoppreglerna så långt tillbaka jag känner till. Utan det har varit öppet för alla hästar fölregistrerade i Sverige oavsett pappersfärg tex har Glorydays gått uvm för sverige trots grå papper och inte ens raskod 04 pga att mamman är irländare.

Vilket väl förövrigt också är ett bra exempel på en framgångsrik häst avlad på grå papper något HK inte kände till att det fanns någon alls enligt sista inlägget.Får väl räknas som framgångsrikt att gå WC och nationshoppningar eller ?

Jag har fetat i citatet från gylle. Glory Days är gråpapprad men är grundreggad i ASVH, alltså född inom systemet. Jag läste det som att HK inte kände till någon svenskfödd häst som tävlar på hög nivå för annat förbund t ex en svenskfödd grundreggad oldenburgare.
Självklart finns det fler exempel på framgångsrika gråpapprade hästar och för dessa hade ASVH kunnat ge någon dispens (typ B-stamboken) istället för att ge kleti och pleti tillträde.

Mitt sto är ett sådant sto som ASVH inte tycker det ska avlas på. För hon har bara tävlat tom 1,20 och vunnit allt hon startat i 1,10 och 1,20, men kapacitet för 1,30 har hon inte. Likaså så räcker hon bara till dressyr lätt klass. Men hon har ett fullkomligt supertemperament! Kan ridas av hobbyryttare som mig som får en mycket trevlig kompis! Vilket hon verkar ha nedärvt till sin avkomma!

Så för min del kvittar det var jag stamboksför hennes avkommor, hon är ju värdelös i avel i ASVH:s ögon ändå! :cool:

Men du stamboksförde väl ditt sto i höstas?? Klass II och B-premierad??
Vad vill du ha från ASVH - en trumvirvel??
Ditt sto är ett helt normalt avelssto. Hade hon haft placeringar i 1.30 eller medelsvår dressyr så hade hon kunnat bli AB-premierad med sitt klass II.

Absolut inte riktat till dig! :laugh: Du nämnde om ASVH och bra ston i avel, jag spinner vidare på det!

Jag menar, jag som enligt ASVH avlar på sådant ASVH inte vill ha i avel, varför ska jag vara medlem i ASVH? Vad vill ASVH ha av mig förutom mina pengar typ? ;)

Vad vill du ha av ASVH??

Nää, jag har inte stamboksfört. Ser inte poängen med det, det kostar pengar! :grin: Mycket liten chans att mitt sto får ett hingstämne känner jag.

Jag vill inte ha något av ASVH, vad för nytta skulle jag ha av dem? Och vad har de för nytta av mig? Jag vill avla fram trevliga hobbyhästar till hobbyryttare, om någon av mina uppfödningar går 1,30 eller msv dressyr är det en positiv bieffekt eller hur man säger, huvudsaken är att hästarna jag föder upp är till glädje för hobbyryttare som vill ha en trevlig kompis att träna, tävla, rida i skogen och känna sig trygg på!

Först och främst har jag avlat för att behålla avkomman, men måste jag av någon anledning sälja så kommer det ju bli till någon som är som mig själv!

På tal om ASVH så fick jag deras avelsråd, alltså förslag på hingstar. Jag kollade runt lite med duktigt hästfolk jag känner (uppfödare som hållit på i många år och har avsättning för sina halvblod, tränare som själv föder upp, utbildar och tävlar tom svår hopp osv), och de tyckte helt tvärt om mot ASVH och deras avelsråd till mig! Och jag som är novis måste ju lyssna på de som kan och sedan ta egna beslut!

Så du vill... ha avelsråd... visa på fölvisning... kanske på treårstest också?

Men inte betala??

Jag ser det som så att om jag vill ha råd eller delta, då betalar jag det året! :laugh:

Har jag inget som ska visas/behöver råd, då behöver jag ju inte vara medlem känner jag! Precis som jag inte löser medlemsskap i en klubb och löser licens om jag inte ska tävla.

Det är nog dyrt att ha häst ändå! :crazy:

Precis. Så när du utnyttjar deras tjänster måste du betala. Det är enkelt och logiskt, jag förstår i grunden inte alls frågan.

Igen:

Det finns redan nu hästar utan fullständig härstamning som är stimulansston. Alltså kommer även de grå som får diplom bli stimulansston.

För den som inte är insatt i hur registreringsnumrena ser ut är det idag omöjligt att i ASVHs databas se vilka hästar som har gröna papper och inte.
D v s den vanliga hästköparen.

Nu blandar du ihop stimulans och selektionssto, det finns grå som är selektionssto ja, men stimulanspaketet är enbart för de gröna precis som jag skrev så det kommer inte de grå få ta del av oavsett hur många diplom de får. Det var stimulanspaketet Fenestra frågade om.

Jag har fetat i citatet från gylle. Glory Days är gråpapprad men är grundreggad i ASVH, alltså född inom systemet. Jag läste det som att HK inte kände till någon svenskfödd häst som tävlar på hög nivå för annat förbund t ex en svenskfödd grundreggad oldenburgare.
Självklart finns det fler exempel på framgångsrika gråpapprade hästar och för dessa hade ASVH kunnat ge någon dispens (typ B-stamboken) istället för att ge kleti och pleti tillträde.

Hela inlägget för övrigt handlade ju om grå hästar så varför skulle hon rätt vad det hoppa över till att skriva om utlandsregistrerade hästar som alltså inte ens har någon pappersfärg alls i sverige iom att de inte är reggade här, dessutom utan att skriva att hon helt bytte "område".
Nej det framgick ganska klart att det inte fanns några hästar som inte var avlade inom ramen (gröna) som var framgångsrika. Vilket ju som sagt inte stämmer så bra.

Jag vill gärna stamboksföra bla för möjligheten att vid god nedärvning få höja avelsvärdebokstaven. Så nördig är jag att jag gärna lusläser i flera generationer i grenar av stofamiljerna för att se vilken nedärvning de haft.
En sak jag bla skulle önska är att det inte var tidsgräns på postumthöjningarna så man kunde få höja de ston som tidigare ägare struntat i att höja/ alt glömt då de blivit berättigade efter de gått bort. Allt för att se vilka ston som nedärver sig väl. Men men e som sagt en nörd:D

Du betalade alltså inte i stamboksföringsavgiften, för du visade ju stoet?

Utan att ha en aning om poängen så kan det ju också vara så att stoet inte nådde upp till gränsen för klass 2 och därför inte kan stambokföras även om den visats. Därav Kopparbergs kommentar att asvh inte "ville" ha eller ansåg att hennes sto skulle avlas på.

Jag tolkar också HKs inlägg som att hon menar svenskfödda hästar som grundreggats i annat förbund än ASVH. T ex en häst född i Sverige men som grundreggats i hannoveranerförbundet eller oldenburgerförbundet. Det exemplet som du tar upp är ju grundreggad i ASVH och den hästens resultat tillgodoräknas alltså ASVH. Men det finns nog andra exempel på hästar som är svenskfödda men grundreggade i annat förbund och som är framgångsrika på ett eller annat sätt.

Frågan är vad ASVH förlorar/vinner mest på i längden och i det stora hela, att uppmuntra till att använda "vad som helst" i avel eller att försöka upprätthålla kvalitetsnivån och då tappa några hästar på vägen? Nu pratar jag inte om just ifall gråpapprade hästar ska få ut ett diplom eller inte utan om trenden att öppna upp stamboken rent allmänt. Jag är positiv till individuell prövning av hästar med ogodkänd stam, dvs om de har riktigt bra meriter så kan de hoppa upp ett snäpp i stamboken, annars kan de fortsätta att vara "förvisade" och ska då inte ha samma "rättigheter" som grönpappershästar.

KL
Nu är det ju inte så hemskt många år sedan de gråpapapprade faktiskt fick delta i treårstest, och inte "buskavlades" det mer för det.

KL
Nu är det ju inte så hemskt många år sedan de gråpapapprade faktiskt fick delta i treårstest, och inte "buskavlades" det mer för det.
Ok, intressant, var hittar du de siffrorna? :)

Ja det är ju det jag säger! Om jag vill ha ASVH:s tjänster så betalar jag medlemsavgiften. Vill jag inte ha några tjänster så är jag inte medlem. Vart någonstans är det oklart? Och varför är det konstigt? :confused:

Liknande trådar

Avel Jag är ju nybörjare när det gäller avel, men det ser ju ut som om ASVH kämpar i rejäl motvind? Jag har ju också förstått att det är inte...
Svar
2
· Visningar
1 129
Senast: kopparberg
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Nu får även hästar med grå papper delta i avelsvärdering och liknande i Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästens regi...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Är det dumt att köpa ett häst (sto) med ett pass från holland, där hästen är import och det finns ingen stämpel på att hon har kommit in...
2
Svar
25
· Visningar
3 091
Senast: Masse
·
Avel En kompis har lyckats få ett föl den 20/12 2008 som resultat av en tjuvbetäckning med en 2-årshingst, hingsten är svensk varmblodig...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka