För-och nackdelar med att gråpapprade hästar får delta i ASVH arrangemang

Sv: För-och nackdelar med att gråpapprade hästar får delta i ASVH arrangemang

Tidigare i tråden diskuterades om att ge gröna papper i efterskott (dvs om man har använt en icke godkänd hingst som senare blivit godkänd så kan avkommorna få sina papper ändrade från grå till gröna i efterhand). Detta förslag finns, så det kan vara på gång att det blir så, men det lär väl framtiden utvisa. Det finns iaf folk som sitter i "rätt position" som vill driva igenom det, dessa personer kommer i så fall att ha ganska stor personlig vinning av det. Men så är det med många beslut som tas, dvs någon måste kanske vara personligt "drabbad" av något för att få upp ögonen för ett "problem". Det är svårt att se helheten och inte bara från sitt eget perspektiv.

En annan sak som beslutades "lite snabbt" var de sänkta kraven för prestationhingstar som gått bruksprov utomlands. Kraven på hopphingstarna för att vara "direktkvalificerade" låg på 8,5 men ändrades till 8,0 strax innan ASVHs bruksprov. Sänkningen gjorde att några svenskägda hingstar som gjort tyskt hingstprov passerade nålsögat. Om dessa hingstar kommer att föra SWB-aveln till nya höjder blir spännande att se :)

Men är det isf inte bättre att öpnna stamboken istället och ge dem gröna papper?

Finns/har funnits ett flertal hingstar i Sverige godkända i flera olika utländska förbund som ger avkommor som ger grå papper här.

Då får man iallfall avkommor e individprövade hingstar även om det nu skulle vara Mecklenburgare.

Eller ska det vara mörkgrå och ljusgrå papper dvs mörkgrå till hbl hästar e grannens hblhingst o undan hblsto och ljusgrå till avkommor e hingst godkänd i utländskt förbund och u hblsto?

Gällande uppfödaren som nämns tidigare så tycker inte jag att det har med saken att göra iom att den hingstens avkommor födda i år säkerligen kan reggas i annat förbund och sen tas över på gröna papper hos ASVH. Det är en godkänd hingst.

Nej de avkommorna kommer inte att kunna tas över till gröna papper i ASVH iom att de är tillverkade när hingsten inte var godkänd, utan de kommer att räknas som att vara efter ej godkänd hingst.

Men om det löses papper på dem i det förbund där hingsten ifjol blev godkänd så går det ej att tilläggsregga här?

Men om stona var ståendes i ex tyskland och seminerades med samma hingst så skulle det bli gröna papper?

Tycker att det är en djungel det här..

Vissa ger den ändring lite väl stora propositioner, varför skulle ASVHs status sjunka som en sten för att en och annan grå pappers häst visades fram på ett treårstest och fick officiella siffror och är de trots att de har fel färg på pappret så bra att de tillhör toppskiktet av sin årgång så belönas de med en utmärkelse. De går fortfarande visningarna i mån av plats blir det fullt så åker de ut alltså har de inte samma status som de med gröna när det gäller visningarna. Den enda skillnaden egentligen för majoriteten av de få grå som kommer att visas fram är att de faktiskt får officiella poäng och kommer att stå med på resultatlistan istället för att bara få sina poäng inofficiellt.

Man kan även vända på det och se det som att det nu kan bli en officiell gallring bland tex färghingstarna som finns i avel bara pga sin färg. Börjar det komma officiella siffror på vad de egentligen nedärver så kanske en och annan tänker ett steg till innan de använder hingsten om avkommorna inte visar så bra nedärvning. På samma sätt finns även en möjlighet att snappa upp avkommor till hingstar som visar sig ha en väldigt bra förärvning. Varför bara se allt ur negativ synvinkel ?

Jag har ytterst svårt att tro att aveln på grå papper skulle öka av detta, en kategori möjligen och det är de som vill importera semin till eget sto som inte vill betala de summor det kostar att ta ner nämnden för att godkänna den. Men så stor betydelse har inte ett treårs test/kvalitet att det har någon större påverkan. De flesta visar inte ens sina gröna idag så varför skulle det påverka just grå så mkt ?

Men om det löses papper på dem i det förbund där hingsten ifjol blev godkänd så går det ej att tilläggsregga här?

Men om stona var ståendes i ex tyskland och seminerades med samma hingst så skulle det bli gröna papper?

Tycker att det är en djungel det här..

Nej hingsten var framvisad här och bedömd till EJ alltså ej gdk alltså är det den status han har i ASVH för fölårgången som tillverkades ifjor oavsett var fölungarna först registreras iom att oldenburg inte längre är ett gdk förbund hos asvh hade han varit gdk i tex DV eller Hann tex så hade det givit gröna papper om fölen först registrerades där iom att de förbunden är gdk av asvh och automatiskt ger godkänd avkomma även i sverige om hingsten är godkänd där.

Spelar ingen roll om stoet semineras utomlands eller inte när det handlar om hingstar gdk i förbund som inte är gdk av asvh som oldenburg, det blir ändå inte gröna papper om den är efter hingst som inte är godkänd här, för att få gröna måste det fortfarande vara en hingst från ett förbund som är godkänt av asvh skillnaden är att de då inte behöver vara en hingst som är gdk i sig av asvh bara den kommer från rätt förbund och är gdk där.

Aha, jag trodde att de gjorde individuell bedömning av härstamning när det gäller förbund såsom Oldenburg? Iom att hingsten numer är godkänd här så känns det mkt märkligt att neka en avkomma på oldenburgpapper e samma hingst gröna papper.

Det har ju hänt förr att hingstar får på tofsen här och sen godkänds utomlands för att komma tillbaka o bli godkända/återgodkända här.:)

Nåväl vi kanske inte ska gå in för djupt på det.

För mig så skiljer sig iaf avkommor e en sån hingst otroligt mkt från en avkomma med grå papper e ex Zeb.

Det avgörande är alltid hingstens godkännande status vid tillverkningen oavsett om den sedan blir godkänd. Det är inte första gången hingstar får avkommor som föds efter de har blivit gdk men var de inte gdk vid tillverkningen så blir det grå. Går tex en hel årgång med Irco Mena avkommor med grå papper med samma förutsättningar.

Vissa ger den ändring lite väl stora propositioner, varför skulle ASVHs status sjunka som en sten för att en och annan grå pappers häst visades fram på ett treårstest och fick officiella siffror och är de trots att de har fel färg på pappret så bra att de tillhör toppskiktet av sin årgång så belönas de med en utmärkelse. De går fortfarande visningarna i mån av plats blir det fullt så åker de ut alltså har de inte samma status som de med gröna när det gäller visningarna. Den enda skillnaden egentligen för majoriteten av de få grå som kommer att visas fram är att de faktiskt får officiella poäng och kommer att stå med på resultatlistan istället för att bara få sina poäng inofficiellt.
Fast det handlar inte om att några hästar med grå papper visas på unghästtester (det har de ju kunnat gjort hela tiden). Det handlar om att ASVH signalerar att det är ok att använda "vad som helst". Jag vet att många av de uppfödare som väljer att regga i andra förbund gör det pga av att de tycker att ASVH ger för låg status till avkommorna. De väljer att regga i t ex Holsteiner eftersom de anser att det ger mer pengar för avkommorna i o m att Holsteinerförbundet ställer högre krav än vad ASVH gör (och är därför en bättre kvalitetsstämpel). Så alla som pratar om att ASVH måste öppna upp och sänka kraven för att ASVH inte ska tappa uppfödare och hästar till andra förbund borde kanske tänka på att ASVH kan tappa uppfödare just pga av kraven sänks. Vilka uppfödare borde vara bäst för förbundet att behålla; de som avlar på hästar som når upp till förbundets krav eller de uppfödare som avlar på hästar som inte når upp till förbundets krav?

Hur sjutton får du det till att asvh signalerar att det är ok att använda vad som helst ? De har liksom inte släppt någonting fritt vad gäller att komma in i någon stambok det skulle vara att signalera att det är ok att använda vad som helst. Men inte sjutton för att de nu ger officiella poäng även till hästar avlade utanför systemet.

Knappast något som påverkar någon status hos förbundet, men klart sitter vissa och förstorar upp det till oanande höjder och ser alla möjliga skräckscenarior som tänkbara så kanske dessa uppdiktade historier får en och annan att dra öronen åt sig.

Herregud kom ner på jorden och se det för vad det egentligen är den stora skillnaden är enbart att de hästarna nu kan få officiella poäng på en bedömning, och knappast något som påverkar andra uppfödare alls eller statusen hos förbundet.
Se det i stället som att dessa nu är med och hjälper till ekonomiskt för att det skall fortsätta finnas visningsplatser till de gröna.

Knappast något som påverkar någon status hos förbundet, men klart sitter vissa och förstorar upp det till oanande höjder och ser alla möjliga skräckscenarior som tänkbara så kanske dessa uppdiktade historier får en och annan att dra öronen åt sig.
Det är redan ett faktum att flera stora uppfödare väljer att regga i andra förbund pga av ASVHs låga status (som de anser beror på den redan alltför öppna stamboken). Om det är några som kommer med skräckscenarion så är det de som säger att ASVH kommer "dö ut" om inte stamboken öppnas upp ännu mer.

Vore väldigt intressant med lite fakta, dvs om ASVH kunde undersöka hur många svenska uppfödare det är som faktiskt väljer andra förbund och det viktigaste; VARFÖR de väljer att göra det (är det för att de valt att använda avelsdjur som inte når upp till ASVHs krav eller är det för att de tycker att SWB-stämpeln ger för låg status eller finns det andra skäl).

Ställer frågan igen;
Vilka uppfödare borde vara bäst för förbundet att behålla; de som avlar på hästar som når upp till förbundets krav eller de uppfödare som avlar på hästar som inte når upp till förbundets krav?

Jag tror inte att någon väljer bort ASVH bara pga av att gråpappershästar får ut ett eventuellt diplom från ett treårstest, men jag tror att någon gång rinner bägaren över. Varje steg som tas mot en öppnare stambok, sänkta krav osv ger fler "avhoppare". Men det är min åsikt som baseras på mina erfarenheter, du får tro och tycka vad du vill (snällt va? ;) )

kl
Ponera att du får diplom på ett gråpapprat sto, får hennes mamma tillgodoräkna sig hennes poäng samt kommer treårsstoet gå som stimulanssto?

Stimulanspaketet är enbart för de gröna framgår klart och tydligt i reglerna. Vad gäller tillgodoräkningen av poäng så vet jag faktiskt inte men har för mig att det väl står i storeglementet att enbart avkommor med gröna papper räknas eller så har jag bara tagit det för givet. Gå in och kolla i storeglementet så lär det väl stå svart på vitt där vad som gäller.

Det finns redan nu hästar utan fullständig härstamning som är stimulansston.

För den som inte är insatt i hur registreringsnumrena ser ut är det idag omöjligt att i ASVHs databas se vilka hästar som har gröna papper och inte.
D v s den vanliga hästköparen.

Stimulanspaketet är enbart för de gröna framgår klart och tydligt i reglerna. Vad gäller tillgodoräkningen av poäng så vet jag faktiskt inte men har för mig att det väl står i storeglementet att enbart avkommor med gröna papper räknas eller så har jag bara tagit det för givet. Gå in och kolla i storeglementet så lär det väl stå svart på vitt där vad som gäller.

Idag kanske det är så men det baseras ju på att avkommor med grå papper inte kan få off resultat och inte heller diplom. Om det nu ändras så kanske bestämelserna kring stimulansston och vilka avkommor vars "poäng" räknas också ändras?

De "avhoppare" jag känner till i form av stora uppfödare har inte hoppat av i alla fall pga för låg status hos förbundet utan för att de inte har varit nöjda med asvh av andra orsaker och få ett friare utbud av hingstar att välja mellan utan att behöva gå genom asvh och betala en massa för att få använda dessa. Sen kommer ju aldrig asvh få samma status som tex holstein eller hann oavsett vad som görs åt något håll, uppfödaren skall dock "orka" ta det extrajobbet att regga i utlandet, nu hade ju iofs hann visning här för unghästarna i fjor men är ju inte så inarbetat utan skall du ha tillgång till de riktiga visningarna får du ligga och köra ner avkommorna till tyskland och hur många ärligt talat orkar göra det ? Alla mina ston tex är helt rena holsteiner men kan nog säga att det enda som skulle få mig att släpa ner dem för visning/registrering i tyskland skulle vara om jag stenhårt vill använda en hingst som bara är tillgänglig för holsteinston (som ju vissa av dem är) att lägga all den extra tid och arbete bara för att hästen då skulle få lite högre status som holsteiner när man enkelt och bekvämt kan regga på hemmaplan och har en halvtimmes körning till visningar odyl väger lätt upp det. Och jag tror att det finns många som värderar närheten högre. Splittringen tror jag vi kommer se den dagen de olika förbunden verkligen etablerar sig fullvärdigt i sverige, ett alternativ kan ju också vara att asvh öppnar upp för att fortfarande få behålla en bit av kakan hos dem som väljer att regga i utländska förbund, chansen att få dessa hästar (om de inte hade givit gröna papper i sverige) tilläggsregistrerade i sverige kan nog öka en hel del för att då kunna visa fram dem på de svenska visningarna kvala till championat odyl även här hemma de avsäger sig ju inte hästens egentliga förbund för det, där skulle det kanske kunna bli lite klirr i kassan för asvh.

Du har inte funderat på att kanske en hel del av de grå finns hos folk som även avlar grönt ?
Sen finns det ju väldigt olika kategorier av uppfödare bakom grå papper, det svåra är att de uppfödare de faktiskt vill ha tag på gömmer sig inne bland andra som de kanske inte egentligen är så roade av sen kan jag tänka mig om öppningen påkallades till stor del av ekonomin så hjälper det inte till mkt att tex bara öppna för renrasiga - 04 grå årgång 09 bestod tex av 38 st sådana så inte så stort tillskott i kassan dock är det ju där de som använder utländsk hingst ej gdk av asvh och alltså reggade i utlandet hamnar så finns ju ett stort frågetecken om hur mycket tillskott en öppning av bara den kategorin hade gett. Sen har vi som jag nämnt tidigare irländarna(även de med fullstam) som inte är allt för ovanligt förekommande i avelsboxarna i sverige för att producera tävlingshästar att öppna för dem utan att öppna upp helt är svårt då de är reggade tillsammans med alla olika typer av korsningar. Och vips har de fått öppna för alla även om de kanske ville inrikta det mer mot de som faktiskt är intressanta för halvblodsavel.
Av någon anledning tror jag att de egentligen inte alls hade lust att öppna upp för alla tänkbara typer av korsningar som nu slank med men en sak kan jag säga med säkerhet att hade de öppnat upp för vissa och uteslutet irländarna som legat på hårt i många år för att få sina accepterade då hade det blivit ramaskri och de hade säkert tappat varenda en som har en irländare i sina avelsboxar för de känner sig redan extremt orättvist behandlade.

Dock kan stona redan idag föda föl med grå papper och ha avkommor med grå papper som tävlar och dessa räknas inte poängen på så tror inte det skulle bli annorlunda med diplom,

Var för övrigt inne och läste i debatten på ridsport och HK får nog kolla upp bakgrundsfakta lite mer när hon drar upp att vi nu skulle skicka grå till UVM och att det skulle vara ändrat nu, det har inte funnits något krav alls på pappersfärgen i alla fall inte i hoppreglerna så långt tillbaka jag känner till. Utan det har varit öppet för alla hästar fölregistrerade i Sverige oavsett pappersfärg tex har Glorydays gått uvm för sverige trots grå papper och inte ens raskod 04 pga att mamman är irländare.

Vilket väl förövrigt också är ett bra exempel på en framgångsrik häst avlad på grå papper något HK inte kände till att det fanns någon alls enligt sista inlägget.
Får väl räknas som framgångsrikt att gå WC och nationshoppningar eller ?

Senast ändrad:

Idag kanske det är så men det baseras ju på att avkommor med grå papper inte kan få off resultat och inte heller diplom. Om det nu ändras så kanske bestämelserna kring stimulansston och vilka avkommor vars "poäng" räknas också ändras?

Ja det är väl här det börjar bli riktigt intressant: vad ska de grå (av olika nyanser dvs med olika raskoder) få använda sina resultat till? När ska deras avkommor bli "gröna", hur ska de klättra i stamboken, med i avkommebed etc. Där har vi förhoppningsvis chansen kvar att vara med och diskutera och påverka.

När jag skulle lösa medlemsavgift var det en djungel vad jag skulle betala! :crazy: Till slut hade jag fått ett mail från Niklas Lidgren (heter han väl?) och han visste inte heller! Så fram och tillbaka, fick till slut hjälp av den lokala föreningen som var mycket hjälpsam!

Så jag kom fram till att det var de 1200:- som krävdes för att få delta på fölvisningen! I år sparar jag alla pengar till en ny betäckning, så ett medlemsskap i ASVH känns helt onödigt i år! Jag ska ju ändå inte visa något känner jag! Får väl lösa nytt medlemsskap om det blir ett föl till som ska visas på fölvisning eller om 1-åringen ska gå 3-årstest. Känner liksom att jag inte får så mycket för pengarna...

Liknande trådar

Avel Jag är ju nybörjare när det gäller avel, men det ser ju ut som om ASVH kämpar i rejäl motvind? Jag har ju också förstått att det är inte...
Svar
2
· Visningar
1 129
Senast: kopparberg
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Nu får även hästar med grå papper delta i avelsvärdering och liknande i Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästens regi...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Är det dumt att köpa ett häst (sto) med ett pass från holland, där hästen är import och det finns ingen stämpel på att hon har kommit in...
2
Svar
25
· Visningar
3 091
Senast: Masse
·
Avel En kompis har lyckats få ett föl den 20/12 2008 som resultat av en tjuvbetäckning med en 2-årshingst, hingsten är svensk varmblodig...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka