För-och nackdelar med att gråpapprade hästar får delta i ASVH arrangemang

rebus

Trådstartare
Enligt Tidningen Ridsport så får även hästar med grå papper delta i avelsvärdering och liknande i Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästens regi. Vad tycker ni som avlar hästar som registreras i ASVH om det? Kanske jag ska betäcka stoet med grannens välstammade unghingst ändå i år:o

Sv: För-och nackdelar med att gråpapprade hästar får delta i ASVH arrangemang

fast det stog väl att pappan var tvungen att vara godkänd har jag för mig.
Och om den inte är det får dom väl vita papper??

Du har fått det helt om bakfoten, vita papper får hästar efter godkänd far där stoet inte uppfyller härstamningskraven för dessa har visningarna alltid varit öppna (så länge jag kan minnas i alla fall).

Visningarna är numera öppnade för alla hästar registrerade i ASVH oavsett stam eller ej, de är alltså tom öppna för de hästar som inte ens är 04 = halvblod utan även för korsningar av raser ej godkända av ASVH bara de är reggade i ASVH.

Precis så (som gylle skriver).

Jag gillar det inte alls.
Men jag förstår att gylle är glad.

Jag har ett sto som är reggad I AES (Grannox u XX u Hackney) och hennes dotter f 09 e Marius Cladius som också reggad i AES kan alltså visas om jag reggar henne in ASVH? kostar det en förmögenhet att få grå papper?

Jag kan inte se varför det överhuvudtaget skulle vara till någon nackdel för någon att öppna visningarna, fortfarande har gröna papper företräde om visningarna blir fulla de snor ju inte platserna från dem med gröna papper, tvärtom kan de kanske fylla upp de platser som nu blir över med ett vikande deltagerantal lågt deltagar antal ger olönsamma visningar och visningsplatser dras kanske in annars.
För dem som anser pappersfärgen livsviktig och som nog också är de största motståndarna till att de öppnades får jag inte riktigt ihop varför de är så stora motståndare enligt dem är ju grönpappers hästar så mkt bättre så då borde det ju inte vara någon fara då utgör ju de med grå papper ingen konkurrans alls enligt dem. Sen är det ju faktiskt så numera att egentligen är det ju inte ens någon konkurrans längre iom fasta poäng för kval tex alltså inte bara ettan och möjligen tvåan som det var förr, så vad spelar det egentligen dem för roll om även hästar med "fel" färg på pappret blir bedömda ?
Sen är det stora frågetecknet kommer de att bli bedömda på lika villkor ?
Om du visar fram en häst med grå papper för en domare som tillhör de som är motståndare till öppnandet kommer den då verkligen att få en hundra procent rättvis bedömning ? Jag är lite tveksam även om jag hoppas att jag har fel.
Blev inte mindre tveksam efter att ha försökt bolla saken med en domare som väldigt tydligt inte vill svara alls på den biten (men på annat som diskuterades kom svaret snabbt), varför ville inte denna svara ?

Först blev jag väldigt nöjd med att få chansen att visa även den med grå men är nu högst tveksam till att göra det har ännu inte fattat det sista avgörande beslutet, en sak är i alla fall säker jag sätter ribban mkt högre för den med grå än den med gröna om var gränsen för visa fram eller inte går. Hade han haft gröna hade jag inte tvekat om att visa honom på det stadiet han nu är, men iom han har de grå så måste allt sitta till hundra procent och han är inte riktigt där men ett gränsfall som kan hinna dit innan det är dags för visning därav att jag fortfarande velar och även har gjort försök att fiska lite ang mina funderingar.

Jag har ett sto som är reggad I AES (Grannox u XX u Hackney) och hennes dotter f 09 e Marius Cladius som också reggad i AES kan alltså visas om jag reggar henne in ASVH? kostar det en förmögenhet att få grå papper?

Måste väl bli en tilläggsregistrering för import du får göra gissar jag priset på det står på deras hemsida, blev snurrig nu om det är 500:- eller 1.000:- det kostar (hjälp vad minnet är kort ibland ;) )

Om man är köpare av unghäst är det ju bara positivt. Likaså så är det väl bra om de bästa hästarna syns?

Måste väl bli en tilläggsregistrering för import du får göra gissar jag priset på det står på deras hemsida, blev snurrig nu om det är 500:- eller 1.000:- det kostar (hjälp vad minnet är kort ibland ;) )
ok var det inte värre än så, det var nån som sa det kostade minst 5000 plus lite andra kostnader så jag tänkte att båda märrarna får nog vara endast i AES.

kl

Jag är inte rädd för konkurrensen från de ofullständigt stammade hästarna.
Jag vill att aveln i stort håller hög kvalité och jag tror inte att avel gynnas alls av att hästar utan känd stam kommer in på samma vilkor som de med full stamtavla.
Reglerna ska vara en vägledning för uppfödarna och de nya reglerna är "avla på vad som helst, det är skitsamma". Det är en sak att få delta när det finns plats och en helt annan att få ut diplom.

Sedan gillar jag inte att regeländringarna görs av styrelsen över huvudet på medlemmarna. Det ser dessutom illa ut i o m att det finns styrelsemedlemmar som valt att avla med hingst som inte var godkänd. Dessa avkommor kan i framtiden erhålla diplom trots att ägaren valt att hållas sig utanför systemet.

Jag förstår att man vill använda hingstar (speciellt om man fött upp dem själv) som inte är godkända men då gör man ett aktivit val och få inse att man inte kan få alla fördelarna som om man valt en godkänd hingst.
Eller ja visst nu får man fördelarna också.

Sedan gillar jag inte att regeländringarna görs av styrelsen över huvudet på medlemmarna. Det ser dessutom illa ut i o m att det finns styrelsemedlemmar som valt att avla med hingst som inte var godkänd. Dessa avkommor kan i framtiden erhålla diplom trots att ägaren valt att hållas sig utanför systemet.

Jag förstår att man vill använda hingstar (speciellt om man fött upp dem själv) som inte är godkända men då gör man ett aktivit val och få inse att man inte kan få alla fördelarna som om man valt en godkänd hingst.
Eller ja visst nu får man fördelarna också.

För mig är det här ett personpåhopp... men det är ju jag det.

För dem som anser pappersfärgen livsviktig och som nog också är de största motståndarna till att de öppnades får jag inte riktigt ihop varför de är så stora motståndare enligt dem är ju grönpappers hästar så mkt bättre så då borde det ju inte vara någon fara då utgör ju de med grå papper ingen konkurrans alls enligt dem.

De som tjatar mest om pappersfärgen i trådarna på buke (o även ute i verkligheten) är de som har annan färg än gröna i sina hästars pass.

I området jag bor har de hästar som visats genom åren utan fullständiga papper bedömts på exakt samma sätt som de med gröna papper. Några efter en nu internationellt framstående hopphingst (som inte var godkänd när de första avkommorna tillverkades) har fått 9or i hoppning, en fölunge blev högt placerad, någon med okänt möderne fick 9or i hoppning o s v.

Jag ser inga direkta nackdelar med att gråa papper-hästar får deltar. Har själv två avkommor efter ett oldenburger sto med okänd stam. Avkommorna har dock godkända SWB-hingstar. Men i och med att mamman har okänd stam får de gråa papper. Förra året deltog vi med första avkomman i 3-års. Fick deltar, men utan tävlan. I år får den andra avkomman deltar på samma villkor som övriga (om jag inte fattat fel?)

Å andra sidan kan jag har åsikter om att övriga korsningar/äldre hästar skall få delta i bedömningar...

Tyck det du.

Varför tror du att just denna förändring i unghästreglementet var så viktig att genomföra snabbt när så många andra viktiga beslut inte genomförs?

Senast ändrad:

Varför det?

Jag kan inte alls se det som ett personpåhopp utan mer ett argument för sakfrågan att endast grönpapprade hästar bör ha dom fördelarna.

Sen tycker inte jag ur sportsynpunkt att gråpapprade hästar måste vara sämre, gylles hingst har väl placering i svår hoppning och har superstam och jag hade inte alls haft några som helst problem med att köpa och betala bra för dom avkommorna om jag hade sökt hopphästar. Det är ju inte med färgen på pappren dom ska hoppa, men ur avelssynpunkt kan man ju kanske reagera om det handlar om ett sto.

Jag tycker väl också att det var ett lite magstarkt påhopp på en person som så tydligt kan identifieras av många här på forumet.

Tror väl även att du nog tillskriver denna person lite väl mkt makt, tror du alltså allvarligt att denna haft så väldigt mkt att säga till om i frågan sett till att denna inte precis sitter på en framskjutande post med mkt makt, det är mkt möjligt att denna dragit upp iden om det hela men det kan mkt väl vara så att denna inte alls är särskilt inblandad i det hela utan att det är ett steg i ledet att försöka hålla folk kvar i asvh, och inte registrera i utländska förbund som nu tagit steget in i sverige. Vikande registreringssiffror och vikande visningsdeltagande och att försöka vinna kampen om uppfödarna gentemot utländska förbund där tror jag du har mer av förklaringen till detta.
Sen blev jag lite förvånad att de öppnade för alla inte bara för renrasiga, samtidigt så finns det ju en del fina irländare också i avel som inte är helt fel att fånga upp avkommorna till heller och dessa återfinns ju bland ej renrasiga.

Varför har du så ont av att de har möjlighet att få diplom, håller de diplomkvalitet så är de väl ändå en häst som är värd att fånga upp i systemet oavsett vilken färg den har på pappret, håller hästen diplomkvalitet så bevisar det ju bara att uppfödaren gjorde ett bra val av hingst för avkomman blev så bra att den tillhör toppskiktet i sin årgång. Det är ju inte så att färre gröna får diplom för att en grå också får det.

Jag tror inte att de som flyr ASVH för andra förbund d v s Hannoveraner- eller Holsteinerförbundet kommer att komma tillbaka för att ASVH blir ett vidöppet slaskförbund som låter alla hästar vara berättigade till avelsdiplom, tror du?
Möjligtvis kan de som nu reggar i Oldenburgförbundet, AES och Mecklenburg tänkas regga i ASVH istället om avgifterna är tillräckligt låga.

Jag tror i o m att ASVH (styrelse) nu vill sätta sina regler efter de förbund som har lägst status istället för de som har högst status så kommer ännu fler seriösa uppfödare välja andra förbund. För en del som avlar är det viktigt med statusen därför att det är lättare att sälja avkommor när de är reggade i de förbunden.

Därför att vi är många härinne som direkt kan identifiera vem som åsyftades med kommentaren. Och för att kommentaren antyder (dagens understatement...) att denna fråga har drivits igenom i styrelsen bara för att gagna personen i fråga.

Sen håller jag ändå med gylle om att det är ett dåligt betyg på den egna (?) föreningen om man tror att en person besitter så mycket makt, alla i styrelsen är "folkvalda" och enligt de jag känner som sitter i styrelsen så är det en fungerande församling människor.

Luktar lite jante.... men vad är nytt under solen.

Varför har du så ont av att de har möjlighet att få diplom, håller de diplomkvalitet så är de väl ändå en häst som är värd att fånga upp i systemet oavsett vilken färg den har på pappret, håller hästen diplomkvalitet så bevisar det ju bara att uppfödaren gjorde ett bra val av hingst för avkomman blev så bra att den tillhör toppskiktet i sin årgång. Det är ju inte så att färre gröna får diplom för att en grå också får det.

Den bästa dressyrstammade 3-åringen i Danmark inte kunde bli flöjhingst p g a OCD och den svenskfödda 3-årshingsten inte kunde bli premiehingst i Oldenburg p g a den inte var grundreggad i Oldenburg.

I vilket annat förbund kan du visa hästar utan stam på precis samma vilkor som de med full stam? Nämn ett enda.

Det kommer inte att gynna svenska uppfödare i stort. De som gynnas är de som köper in busslaster med billiga skräphästar från Holland, Polen o s v som nu kan säga ärligt "det är inga problem, ni får visa era hästar precis som alla andra".

Därför att vi är många härinne som direkt kan identifiera vem som åsyftades med kommentaren. Och för att kommentaren antyder (dagens understatement...) att denna fråga har drivits igenom i styrelsen bara för att gagna personen i fråga.

Sen håller jag ändå med gylle om att det är ett dåligt betyg på den egna (?) föreningen om man tror att en person besitter så mycket makt, alla i styrelsen är "folkvalda" och enligt de jag känner som sitter i styrelsen så är det en fungerande församling människor.

Luktar lite jante.... men vad är nytt under solen.

Du får gärna tro att det är avundsjuka. Frågan kvarstår...
Varför tror du att just denna förändring i unghästreglementet var så viktig att genomföra snabbt när så många andra viktiga beslut inte genomförs?
Det finns naturligtvis fler i styrelsen som driva egenom förslaget, kanske vill man använda seminhingstar som man inte kan lösas licens för p g a olika orsaker.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag är ju nybörjare när det gäller avel, men det ser ju ut som om ASVH kämpar i rejäl motvind? Jag har ju också förstått att det är inte...
Svar
2
· Visningar
1 129
Senast: kopparberg
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Nu får även hästar med grå papper delta i avelsvärdering och liknande i Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästens regi...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Är det dumt att köpa ett häst (sto) med ett pass från holland, där hästen är import och det finns ingen stämpel på att hon har kommit in...
2
Svar
25
· Visningar
3 091
Senast: Masse
·
Avel En kompis har lyckats få ett föl den 20/12 2008 som resultat av en tjuvbetäckning med en 2-årshingst, hingsten är svensk varmblodig...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka