För och mot en till hund

M

Minime

Hade en tråd för ett tag sedan där jag skrev att vi ev skulle adoptera en hund till, en Abbe. Men vi kan helt enkelt inte bestämma oss!! :crazy:

Vi har gjort en för- mot- lista:
För
* Det är pv's nuvarande hunds valp. Pojkvännen avgudar sin hund, men tyvärr har han fått inse att hon faktiskt är 8 år, och åldern börjar synas på henne. Så möjligheten att han ska kunna få en son till henne är största argumentet 'för'.
* Det skulle vara roligt, givetvis. Bessy börjar som sagt bli till åren, och även om det är full rulle ibland så blir hon trött mkt fortare, och lydnadsträningen är absolut inget som faller madame i smaken.
* Det är ingen "problemhund". Husse har helt enkelt inte tid och lust att ha honom kvar. :(
* Tydligen har han pass, vilket pv ser som ett stort plus för då kan han följa med till Finland. :confused:
* Vi får honom gratis hellre än att han hamnar hos någon annan.
* Han är 2,5 år, så vi slipper valpstadiet.
* Han är rumsren, och det är viktigt för pv. :grin:
* Bessy skulle uppskatta sällskapet.

Mot
* Kostnaderna för mat och försäkring.
* Han är totalt ouppfostrad.
* Kräver mer tid. (Här är jag lite kluven, ser det inte som nånting helt negativt att pv kanske måste skärpa till sig och gå lite längre promenader, och jag har all tid i världen. Det är både 'för' och 'mot' alltså!)

Sen har vi kört fast. Till antalet är ju punkterna på 'för' sidan fler, men de på 'mot' försvinner ju inte för det... men inget är ju omöjligt. Så hur bestämmer man sig?! Vi bara bollar det fram och tillbaka... bollar, bollar och bollar... Någon som kan komma på fler för eller mot!?
Jag vill fatta ett beslut nu! :bump: Är rädd att om vi bollar vidare och om vi väl bestämmer oss för att ta honom så har han flyttat till nån annan! :crazy:

Sv: För och mot en till hund

Kolla över den ekonomiska biten först, om ni HAR råd med försäkring och extra foderkostnader etc så tycker jag ni ska se till hunden, tycker ni om honom? Känns han som er hund, eran familjemedlem som ni vill välkomna och bo tillsammans med i 10år till? Om man verkligen fastnar för hunden och dessutom är i det stadiet att man vill skaffa en till hund så kör på!:laugh:

Kolla över den ekonomiska biten först, om ni HAR råd med försäkring och extra foderkostnader etc så tycker jag ni ska se till hunden, tycker ni om honom? Känns han som er hund, eran familjemedlem som ni vill välkomna och bo tillsammans med i 10år till? Om man verkligen fastnar för hunden och dessutom är i det stadiet att man vill skaffa en till hund så kör på!:laugh:

Jo vi har råd, men samtidigt finns det ju alltid annat man kan använda pengar till. :cool:
Jag har personligen bara träffat hunden en gång. Men det lilla intryck jag han få då var bra. Fick många pussar! :D Har även träffat hans syster från samma kull, och henne gillar jag skarpt! Var en otroligt go och glad hund, inteligent och enl ägarinnan lätt att jobba med. Dom är 50% Border Collie och det märktes på syster, på Abbe syns det på utseendet och jag hoppas att han har samma psyke som sin syster! :D

jag kom just på det när jag skickat iväg inlägget, att kanske vill ni prioritera pengarna på annat som resor, heminredning eller vad som nu kan tänkas locka:D Men umgås med hunden mer och känn efter är nog bara mitt tips, eller erkänn för er själva att ni vill ha en lyxigare vardag utan mer kostnader :laugh: oavsett vad så hoppas jag att ni kan besluta er för något, förstår det måste vara svårt det är ju ett stort ansvar! Men klart gillar ni lydnad får ni nog fullt upp med en bc-korsning:D

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 902
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 804
Senast: Acto
·
Hundträning Såg en annan tråd, och har funderat på detta tidigare. Jag har en chihuahua tik på 11 år, kastrerad och frisk. När hon var 3 år gammal...
Svar
10
· Visningar
3 254
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka