Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror också det handlar om personkemi snarare än ålder på hunden. En 5-6-månaders är ju bara en liten bebis, så jag har svårt att se hur de där allra första veckorna ska kunna göra så mycket skillnad.
Håller med alla som säger att det är personkemin och inte åldern. Har fått hem hundar i olika åldrar pga regler vid införande från utlandet. Ingen skillnad i hur hunden är utan det är dens personlighet som skiljer hundarna åt.
Jag tycker att du pratar ur ett alldeles för personligt perspektiv nu.:
Jag tycker att du pratar ur ett alldeles för personligt perspektiv nu.
Jag har två hundar, en vuxen tik som jag tog när hon fyllt tre år, och en unghundshane på 2,5 år som jag köpte som valp och väntade läääänge på att han skulle födas. Jag har inte haft ett så starkt band till en hund som jag har med tiken, jag och hanen har inte alls samma kemi och kontakt (men naturligtvis älskar jag honom). Jag tror inte ett dugg på den gamla myten om att det är så speciellt att ha valp, jag personligen tycker mest att valpar är jobbiga och längtar tills de fyllt iaf ett år.![]()
Håller med,
Line_n, du skriver, Det är just när man sedan jämför och inser att det är något speciellt att vara med från början.
det är generaliserande, det är jättetrevligt att DU kännt så, men långt ifrån alla gör det. Det är din persoliga åsikt, inte något du kan applicera på "man".![]()
Jag kn med tycka valptiden är mysig, men det är långt ifrån varför jag skaffat hund, och kan lika gärna vara utan den.
mer fågor
Hur är det med bitandet på allt de kommer åt? Hur länge "varar" det? går det i vågor allteftersom tänderna byts?
sambon ser framför sig hur hela nedervåningen kommer att bli totalförstörd..
pappas valp rev ner hela kökets tapetvåder på en natt när han var liten så jag vet att det lan gå fort. Och såklart att man ska hålla undan skor och sånt man är rädd om, det är ju en självklarhet.
Det kan ju vara olika anledningar, men troligt är att de som är mest lovande går iväg först.
mer fågor
Hur är det med bitandet på allt de kommer åt? Hur länge "varar" det? går det i vågor allteftersom tänderna byts?
sambon ser framför sig hur hela nedervåningen kommer att bli totalförstörd..
pappas valp rev ner hela kökets tapetvåder på en natt när han var liten så jag vet att det lan gå fort. Och såklart att man ska hålla undan skor och sånt man är rädd om, det är ju en självklarhet.
Det tycker inte jag man skall utgå ifrån. Det beror helt på uppfödaren, vad h*n vill med sin uppfödning, vilken policy h*n har för fördelning av valparna, vilka valpköpare som anmält intresse och sedan på tillfälligheter.
Jag vet många (!) som har håller på de mest lovande valparna i kullen. Antingen för att de kanske skall spara dem själva, eller för att de vill hitta en fodervärd eller för att vänta till den köparen dyker upp. Varför skall man sälja de mest lovande valparna (i vad det nu må vara) till de som kommer först om de kanske främst är intresserade av en sällskapshund? Naturligtvis skall alla valpar få goda hem, det är grundkravet. Men om man har en valp man tror är något lite speciellt arbetsmässigt och/eller exteriört sett väntar man till den person kommer som verkar kunna ta till vara valpens potential. Och det kan ta tid.