För mycket vs. för lite täcken

Olympus

Trådstartare
Efter att ha läst täckestråden så märker man ju att det är väldigt många som täckar sina hästar väldigt mycket, klippta som oklippta. Men jag har även sett att en del inte täckar sina klippta hästar alls. Dock så är det ju ingen som reagerar på det lika starkt som man reagerar på övertäckning.
Men är det verkligen rätt att inte täcke en klippta häst alls? Även om hästen har fri tillgång på mat (i hagen snackar vi om då)?
Om man klipper bort pälsen och det är under 10 grader, borde man inte ersätta pälsen men iafa ett tunt täcke?

Ingen behöver ta det här som ngn kritik, är bara nyfiken på hur ni andra tänker ang. detta?

Sv: För mycket vs. för lite täcken

Jag helklipper och sätter alltid på täcke på min häst! Nu har han iofs också ryggproblem som gör att han inte får bli blöt/kall om ryggen. Spänner han sig får han ont! Jag tycker personligen att om man klipper borde man täcka.

jo, tar man bort hästens päls så ska den ersättas med täcke. hästens päls är ju som ett täcke.

-10 är väl inga större problem om det finns mat. Däremot 3-4 grader och regn uha, så blir hästarna kalla.

Lite beroende på hur jag klipper så täckar jag, oklippt häst oftast inget täcke men beror mkt på individ samt pälssättning.
Nuvarande hästen är klippt överallt utom länd och rygg, hon går utan täcke om det är över 5 grader och vettigt väder. 100 g regntäcke ner till -5 grader ungefär och 250g vintertäcke resterande temp.

Man ser ju om hästarna fryser och jag har aldrig sätt en häst frysa av köld (däremot ofta när de är blöta), även om det självklart förekommer.

Jag har tre hästar. Två tjocka tanter, (den ena dräktig den andra fet) och en tävlingshäst. Tjockisarna rids inte och har satt tjock vinterpäls. Tävlingshästen får ingen vinterpäls så hon behöver inte klippas.

Tanterna har tunnfodrat regntäcke på sig när det regnar och blåser. Vid väder som idag, soligt, lugn vind och ett par minusgrader så går dom utan täcke.
Tävlingshästen fryser alltid så hon är inpackad i tjocka täcken med halskragar odyl när det är under 12 plus. Annars står hon och skakar. Har aldrig tidigare haft en häst som fryser som hon.

Jag tror att man måste se till varje hästs behov och de förutsättningar man har för hästarna att söka skydd, hur länge dom är ute, tillgång till foder i hagen, klippning och användning. Man får aldrig generalisera och säga att si och så här ska det vara.

En viktig sak att tänka på är dock att om man själv fryser så är det inte säkert att hästen fryser. Ser allt för ofta hästar som är inpackade både ute och inne helt galet. Speciellt sommartid :eek:

//Sita

Jag skulle nog utgå från att hästägaren i så fall konstaterat att hästen inte fryser fast den är klippt. Det måste ju märkas om hästen fryser när man tar in den, eller hur?

10 minusgrader "torr kyla" är nog inga större problem för en häst, det är värre om det samtidigt snöar så att hästen blir täckt av snö som blir liggande. (Tänker främst på klippt häst nu.)

Däremot är det nog kanske läge att täcka redan vid ett par plusgrader om det är blötväder. Det är ju oftast inte kylan i sig som gör att hästar fryser, utan att de blir blöta inpå bara skinnet. :idea:

Min oklippta häst fryser ganska lätt när det regnar, ibland t.o.m. på sommaren! Men är det torrt väder klarar hon mycket. ;)

Det är ju så olika, så man får nog som sagt utgå från att varje hästägare har koll på sin hästs "fryspunkt".

kl

Jag täckar min häst rätt ordentligt, om jag inte gör det så är han helt "tom" när jag skall rida på eftermiddagen. Då har han hållt värmen hela dagen i hagen och har ingen ork kvar till ridningen.
Han är 75% fullblod och har ingen päls att tala om. Det märks direkt om han har varit kall under dagen när jag skall rida. Alla hästar är olika.

Hästen ska vara torr och varm, sen hur man som hästägare ser till att så blir är ju upp till var och en, tycker jag iallafall!:laugh:

jag började täcka min häst i september på kvällarna(de gick ute ända till oktober)då han inte sätter så mkt päls.Nu har han täcka på sig ute,förutom då det är plusgrader och sol:)

Jag har en helklippt häst och en som är en liten nallebjörn. Helklippta går med ett ganska tjockt vintertäcke ute och stalltäcke inne. Nallebjörnen går med fleece+regntäcke om det snöar eller blåser. Vintertäcket åker på när det kryper ner mot 15-20 minus.

Vi har fyra ponnyer och en av dem har täcke regelbundet.

Pälsen på den som använder täcke är lång och tunn. Hon brukar inte ha täcke så ofta på sommaren, i så fall ett regntäcke om det regnar hela dagen men annars går hon utan. Nu när det är kallt så har hon alltid täcke. Om det är strax över 0 grader brukar hon ha ett 100-150g täcke och när det är runt -2-5 har hon ett 200-250g. Är det kallare än så släpar jag fram 350g, men det händer inte så ofta här!

De andra tre ponnyerna är vana vid att vara utan täcke, det är ett avelssto, en 2-åring och en 7-åring. Det händer att 7-åringen får ha täcke ute om vi ridit innan och hon är svettig. Då blir det antingen regntäcke med fleecetäcke under eller ett 100-150g täcke.

Ingen av hästarna är klippta.

Jag tycker alltid att man ska täcka med sunt förnuft. Hästen är ett utegångsdjur och behöver inte flera lager av täcken för att klara några minusgrader. Däremot krävs ju en ersättning när man rakar/klipper hästarna. Då tar man ju bort deras naturliga skydd - pälsen, och då behövs ett täcke som ersätter pälsen. Sen varierar det ju på hur mycket hästen fryser och hur kallt det är. Men jag tycker det finns tillräckligt många täcken på marknaden för att täcka alla möjliga behov, utan att man behöver täcka dubbelt (eller ännu värre, har läst om några här på buke som täckar med 3-5 täcken!).
Ett regntäcke som används vid regn tycker jag dock att man kan ha på alla hästar, i alla fall när det börjar bli kallare ute. Många hästar fryser av regnet på sommaren också, och då tycker inte jag att det är fel att lägga på ett tunt regntäcke.
Som sagt, täcka med sunt förnuft. Hästen ska ju inte behöva stå och skaka pga att den fryser, men den ska ju inte heller bli helt matt av värmen. Jag tror att dagens människor lider av lite täckeshysteri, och många verkar tro att hästen fryser ihjäl när det är runt 10 grader ute (oavsett väder). Men då ska man också veta att hästen har en stor förmåga att ta upp värmen som solen ger, i mycket större utsträckning än vad vi människor kan. Därför kan man tänka att det blir mycket varmare ute än vad termometern visar, om det är sol ute. Och om det inte är sol, utan lite ruggigt, brukar definitivt ett tunnare täcke räcka.

Klipper man så skall dom ha täcke, tycker jag.
Min pålle är oklippt men med väldigt tunn päls, har fram tills nu gått med ett 200 g täcke ute och haft 200g stalltäcke inne. Om han blivit svettig under ridtur får han ett 300 g täcke med hals på sig. Fasst han hostade idag så blir 300g+ hals imorgon oxå. Har även hals på innertäcket men bara halsen uppe om det varit skitväder eller som nu när han är krasslig. Tycker inte jag övertäckar då han är "lagom" varm under täcket, man har fått höra att folk tycker jag har honom för varmt täckad. Skulle vi få 10-15- så köper jag ett tunnare stalltäcke som han får ha under 300g täcket :)

Mina hästar (en 18-åring och en 3-åring) har jag valt att inte klippa i år.
Unghästen får inte så mycket vinterpäls och den äldre herrn ska inte bli kall om länden, så båda har på sig mellantjocka täcken med 200g nu när det snöar och är 3-4 minusgrader.

Säger som de flesta, en klippt häst ska täckas efter väderbehov.

aldrig sett en klippt häst som inte går täckad i övertäcknings hysteri sverige faktiskt. :angel:såvida det inte handlar om att man klipper ett spår under halsen och halva magen. den typen av klippning är i princip lika med ingen klippning alls = inget som påverkar hästens värmereglage.

såvida det inte handlar om att man klipper ett spår under halsen och halva magen. den typen av klippning är i princip lika med ingen klippning alls = inget som påverkar hästens värmereglage.

Måste då vara världshistoriens mest idiotiska klippning. :angel: Hästar svettas väl inte under halsen eller under magen.

Måste då vara världshistoriens mest idiotiska klippning. :angel: Hästar svettas väl inte under halsen eller under magen.

?
spårklippning är ju en av de vanligaste typerna av klippning, tex. på islandshästar. Hästar svettas ofta betydligt mindre om undersidan av halsen och ner mellan frambenen är klippt.

tycker du de svettas mer uppe på korset eller på benen? : ) med tanke på hur många som klipper där.

?
spårklippning är ju en av de vanligaste typerna av klippning, tex. på islandshästar. Hästar svettas ofta betydligt mindre om undersidan av halsen och ner mellan frambenen är klippt.

tycker du de svettas mer uppe på korset eller på benen? : ) med tanke på hur många som klipper där.

Jag anser att ett litet klippt spår under halsen och under magen inte har nån betydelse. Hästen svettas väl där den har päls. Om folk vill klippa sina hästar på korset eller benen är upp till dem. (är väl enbart för utseendets skull skulle jag tippa)

En spårklippning kan ju se ut hur som helst.

En minispårklippning är onödig. Hellre då orakat eller...
....en rejäl spårklippning, dvs hals, under magen och halva sidorna är då betydligt mer funktionsdugligt.

;)

Likväl är det som sagt en mycket vanlig klippning och de som använder den anser att det funkar utmärkt på deras häst : )

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 634
Senast: super
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 483
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i...
2
Svar
24
· Visningar
2 041
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar