För mycket vs. för lite täcken

Sv: För mycket vs. för lite täcken

Måste då vara världshistoriens mest idiotiska klippning. :angel: Hästar svettas väl inte under halsen eller under magen.

Jaså? Det är precis där min nordsvensk svettas, eller rättare sagt: det är där han har svårast att torka om han blivit svettig.
Och han är säkert inte ensam om det, eftersom spårklippningen är den vanligaste :cool:

Till TS: en klippt häst, även en helklippt, som går utan täcke när det är några minusgrader kombinerat med sol och vindstilla, fryser knappast. Det är betydligt värre när det regnar/snöar och blåser - även om det är plusgrader.

Senast ändrad:

Min häst svettas mest under halsen och där sadeln har legat.

Måste då vara världshistoriens mest idiotiska klippning. :angel: Hästar svettas väl inte under halsen eller under magen.

Vår miinishettis svettades precis där.:idea:
Hon mådde inte bra när hon som vanligt satte sin vinterpäls men hösten har varit ganska varm. Vi klippte henne på bringan, under magen samt på "överarmarna". Det har hjälp jättebra, hon mår betydligt bättre, är inte svettig och behöver heller inget täcke de dagar vädret är sämre.

Så idiotiskt eller ej, det funkar bevisligen med denna typ av klippning.

Jag har faktiskt inte sett någon enda privat hobbyhäst som varit både klippt och otäckad.

Har däremot sett många helt oklippta hästar som har diverse täcken, tjocka utetäcken när det är någon minusgrad och solsken, tjocka termotäcken inne i det plusgradiga stallet.

Tja, det beror väl på hästen...

Min nordsvensk får ju aningens mer päls än normala ridhästar. Och han VÄGRAR ha täcke på sig. Har försökt lägga på fleecetäcke när han är blöt/svettig, men det biter han sönder direkt i bogen, sen rullar han sig i boxen tills han tar asönder täcket.
Utomhus behöver han normalt sett inget täcke. Han är spårklippt, dvs undersida hals och halva sidorna bak till rumpan. Tog ganska mkt på honom men han har inte klagat ännu.

Innan han klipptes så var han svettig mellan frambenen bara av att gå in från hagen i +5.

Han har fri tillgång på mat i hagen och skog att ta skydd i. Och han får hellre huttra en liten stund än att han försöker ta av sig täcket till varje pris, fastnar och har sönder både sig själv och täcke, kanske skenar runt i hagen med täcket släpandes efter sig? Han har ju en hel del hull som håller värmen åt honom, också.

Mina pållar blir iaf svettiga där och efter att ha klippt av den delen så svettas de inte nämnvärt där-

Har fått klippa shettisen på undersidan av halsen, mellan frambenen och under magen en bit, hon står och svettas i stallet om det är för varmt ute, trots vidöppna dörrar. Svårt när hon satt päls för -45 och det blir +10 istället----

Min 4åring har jag spårklippt och han går otäckad ute. Däremot får han svett/fleece täcke på sig om han kommer in och är blöt och verkar kall.

KL

det en del verkar "missa" när det gäller klippning, är faktumet att det inte bara är partierna i sig som klippts, som gör hästen svalare, utan den blir svalare rent allmänt om delar där den ofta svettas, klipps.
dvs en häst som svettas mycket på undersidan/nedersidan av halsen, vilket är vanligt, blir svalare rent allmänt av att bli klippt, även om det bara är en rand just där.

Du skrev, läs det svarta

aldrig sett en klippt häst som inte går täckad i övertäcknings hysteri sverige faktiskt. :angel:såvida det inte handlar om att man klipper ett spår under halsen och halva magen. den typen av klippning är i princip lika med ingen klippning alls = inget som påverkar hästens värmereglage.

därav min kommentar om världshistoriens mest idiotiska klippning.

Jag klipper själv spårklippning på vissa hästar, men tycker det är onödigt med en liten rand under halsen och magen, ser ingen nytta. Hoppas ni förstås skillnaden.
Det är skillnad på spårklippning och spårklippning. :cool:

Du skrev, läs det svarta

därav min kommentar om världshistoriens mest idiotiska klippning.

Jag klipper själv spårklippning på vissa hästar, men tycker det är onödigt med en liten rand under halsen och magen, ser ingen nytta. Hoppas ni förstås skillnaden.
Det är skillnad på spårklippning och spårklippning. :cool:

Du läser ju inte mer än halva det jag skrivit. :D Jag skrev att en sån klippning i fråga om hur hästen HÅLLER VÄRMEN är i princip lika med noll. har dock inget att göra med att den definitivt svettas mindre om man klipper så. två rätt skiljda saker. Läs även inlägg # 27.
det är ju faktiskt fortfarande så att den klippningen är den vanligaste - så uppenbarligen finner plenty of folks den användbar och nyttosam : )

Okej, läste slarvigt. Får väl skylla på att man är sjuk och grinig. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 634
Senast: super
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 483
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i...
2
Svar
24
· Visningar
2 041
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar