för mycket respekt

T

trav

vad göra med en häst som har för mycket respekt. Rädd fast han aldrig fått stryk. Hur tränar jag denna häst? Är tydlig med vad jag menar men han är rädd o bara springer bakåt.

Någon som har tipps?
 
Rädd, inte respekt!
Är hästen allmänt rädd och osäker, eller bara rädd för folk? Rädslan behöver inte = strykrädd.
Tror inte du är så tydlig, på hästnivå, sas. I så fall skulle hästen inte vara rädd för dig. Du kanske säger "kom hit så skall jag äta upp dig" hela tiden. ;)
DITT kroppsspråk är avgörande här.

Grunderna är som vanligt (svårt att ge detaljerad hjälp utan hästen):
Du måste vinna hästens förtroende, vilket kan ta lång tid.
Du måste vara konsekvent, så hästen lär sig vad som gäller.
Umgås så mycket som möjligt med hästen.
Ta det lugnt under kroppsberöringarna och gå framåt med mycket små steg. Men försök hela tiden utöka området du berör. Låt hästen avgöra.
Ställ krav, motsvarande vanlig uppfostran.
Var inte rädd för att säga ifrån, när så behövs.
Ställ inga prestationskrav innan förhållandet blivit bättre.
Pyssla så mycket som möjligt, på så många sätt som möjligt.

Fr a, låt det ta tid!

LIA
 
Ransaka ditt eget beteende, hållning, rörelser, röst och tanke. Tydligen ser din häst dig som ett monster... :D Eller så mår han inte bra... :crazy:
Däremed inte sagt att det är du som satt sin präg på din hästs attityd, men det är av största betydelse att du låter din häst få förtroende för dig.

Mjukna i kropp och sinne. Tydliga, lugna rörelser.
Stressa av så att du kan vara helt avslappnad i hästens närvaro. Tänk fokuserat, endast "mjuka" och "vänliga" tankar -saker som brukar hjälpa.
 
JA en del hästar kan också vara lite överkänsliga, och behöver bara små signaler, men som självklart måste göras på ett rätt och tydligt sätt.

Oj de där lät krångligt!! :confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 895
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp