För mycket protein.. Hjälp!

Sv: För mycket protein.. Hjälp!

Jag tror inte att höga värden av protein gör hästar slöa, men går det åt mkt energi för att förbränna proteinet så kan ju krafterna tryta lite möjligen.
Sen är det ju så att ju kallare det är ute desto mer energi behöver hästen.
Och jag håller med om att mer grovfoder är bättre än kraftfoder, men å andra sidan skriver du ju att den inte tål hö eller halm, och ger du mer av ensilaget så får den ju också mer protein, så jag skulle kört på en bra olja och betfor.

Att få en "perfekt" balans är få förunnat, och sedan är hästar individer så det stämmer inte alltid heller med foderuträkningarna.... så använd ögat och se om pållen ser fin ut i hull, muskler och verkar glad och pigg...
Lycka till oavsett vad du kommer fram till....:)

Tycker det är ett perfekt silage! Har haft ett liknande för några år sedan, gav 8-9 kg (beroende på vinterkylan) lite betfor, linfröolja och mineraler. Gällde en normalhullig islandshäst som stod kallstall nattetid, den lättfödda kompisen fick mindre hö nattetid annars delade de kvoten ute o han fick också betfor mm.

Lite gammal tråd nu men...

Eftersom han har fått magsår så har han nu fri tillgång till hösilaget. Jag skulle tro att han äter ca 15 kg om dagen. Är det farligt? Tänker mest på att det blir mycket protein nu.. Vad kan hända?

I övrigt får han betfor och olja. Kan också tillägga att han är smal och liten som en hitteräv nu efter vistelsen på klinik.

Du kan inte ge halm upptill? eller det kanske han inte gillar.. Jag har också högt proteinvärde i mitt hösilage och jag har ökat på betfor och olja på de jag rider och de har blivit mycket piggare att rida (på gott o ont) så jag tror för mycket protein kan göra dem lite sega. Sen har min ena haft lite knutor i huden och jag vet inte men det kan nog ha med proteinet att göra, för nu har de blivit finare i pälsen.

Mitt innehåller 105 g smrp per kg foder.. och 79% ts.

Förstår överhuvudtaget inte problemet. Kvot på 8,4 är ju hur bra som helst, speciellt om hästen måste bygga muskler.
Ca/p-kvot 1,8 är perfekt.

Du behöver ju bara fodra med hösilaget och inget annan GRATULERAR!

En näve pelleterade mineraler med standrardkvot på ca/p så får du selenet på köpet och nåt att skramla med i krubban.

Senast ändrad:

Lite gammal tråd nu men...

Eftersom han har fått magsår så har han nu fri tillgång till hösilaget. Jag skulle tro att han äter ca 15 kg om dagen. Är det farligt? Tänker mest på att det blir mycket protein nu.. Vad kan hända?

I övrigt får han betfor och olja. Kan också tillägga att han är smal och liten som en hitteräv nu efter vistelsen på klinik.

Hur tillgodoser du hans selenbehov?

Mitt welsh-cob-sto äter 11 kg av hö med 86 g smrp/kg så oroa dig inte för proteinet från hösilaget.

Jag har fodrat med hösilage som hade 120 g smrp/kg foder, alla hästarna i stallet mådde prima.

Är du säker på att du behöver mera mineraler.Räkna hur mycket det blir efter kg silage. Har själv haft ett hösilage med alldeles för mycket protein och för lite energi , har aldrig haft en sån snygg o välmusklad häst ( fjording )som det året.:)

KL

Suck! Har nu försökt göra foderanalys bra länge men får inte till det! Har alltid gått på vad ögat säger men tänkte att de skulle vara kul å se hur det egentligen låg till med tabellvärdena.

Idagsläget får min 6åriga vbl valack (står för tillfället pga skada men ska snart sättas igång igen):
* fri tillgång till ensilage (analys nedanför) men räkna med ca 16kg
* 0,7kg topmix lucern hack
* 0,25 kg korn
* 0,25 kg hippo bas musli
* 20 ml linfröolja
* 1 "pump" chenival plus

Analys ensilage:
66% TS
7,2 MJ/kg
54 g smältbart råprotein/kg
2,6 g Ca
1,5 g Forfor
1.1 g Magnesium

Bara genom att skriva in hans ensilage ger för mycket protein och för mycket MJ enl. HippoCamp*s tabeller. Nån som kan hjälpa mig få balans i foderstaten?

Om jag tolkar dig rätt så ger du nu mer än vad Hippocampus program anser att du ska ge. Skit i det.
Lägg på mer vikt på hästen eller mer arbetstillägg så kommer du upp i hästens verkliga behov. Tabellerna vet inte vad din häst behöver. Hästar är individer.
Du vet ju nu hur mycket MJ hästen behöver genom att räkna på vad hästen fått i foder. Använd dessa värden när du räknar.
// Linda

frågan är ju om du BEHÖVER minska energin? Är din häst fet?

KL

Suck! Har nu försökt göra foderanalys bra länge men får inte till det! Har alltid gått på vad ögat säger men tänkte att de skulle vara kul å se hur det egentligen låg till med tabellvärdena.

Idagsläget får min 6åriga vbl valack (står för tillfället pga skada men ska snart sättas igång igen):
* fri tillgång till ensilage (analys nedanför) men räkna med ca 16kg
* 0,7kg topmix lucern hack
* 0,25 kg korn
* 0,25 kg hippo bas musli
* 20 ml linfröolja
* 1 "pump" chenival plus

Analys ensilage:
66% TS
7,2 MJ/kg
54 g smältbart råprotein/kg
2,6 g Ca
1,5 g Forfor
1.1 g Magnesium

Bara genom att skriva in hans ensilage ger för mycket protein och för mycket MJ enl. HippoCamp*s tabeller. Nån som kan hjälpa mig få balans i foderstaten?

Vad säger programmet om selenet?

Misstänker att det är för lågt.

Det jag egentligen vill veta är om jag kan minska ner energivärdet och i så fall hur?

Om du kan minska energin ser du ju på hästen, är den i lagom hull så -nej, är den tjock - ja.

Om du ska börja minska på nåt så välj kornet och muslin. Och behöver du verkligen ge lucern, ser ut som att det finns tillräckligt med protein i hösilaget.

Men som sagt, titta på hästen.

Selenet var för lågt, men jag trodde det kompletterades med chenival? Ska jag tillsätta extra selen och i så fall vad rekommenderar du?

Sen jag tillsatt lucernet har han hållt vikten bra, innan har han varit svårfödd så det borde jag nog inte ta bort. Och han är i bra hull nu (inte överviktig, inte för smal) men han har grymt mycket energi så hade hoppats på att kunna få ner det lite.

Chevinal innehåller 0,7 mg selen /dl

Minimibehovet hos häst tror man är 0,2 mg/100kg häst.

500 kg alltå grundbehov minst 1,0 mg

Du kan använda chevinalens värden och lägga in dem i hippocampus under mineralfoder

Jag gillar lantmännens flytande selentillskott. Billigt och ges varje dag.

Men hade jag varit du så hade jag valt ut pelleterade mineraler (berikade med vitaminer) som passar till ditt grovfoder och gett det istället för chevinalen. Då får du selenet på köpet.

Behövs lucernet så behöver hästen uppenbarligen mer protein än tabellhästen och lucern räknas som grovfoder så det är ju bra att ge.

Du ger inte mkt kraft så frågan är om det gör nån skillnad men om nåt ska bort så hade jag valt kornet och muslin. Inte konstigt om hästen är pigg om den står på vila, tyvärr får du kanske bara acceptera det.

Fri tillgång på hösilage är utmärkt om hästen nu inte har annat att sysselsätta sig med.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 338
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka