För mycket magnesium?

hanoirocks

Trådstartare
Hur mycket magnesium kan man ge en häst? (10 år, varmblod, rids regelbundet och tävlar lite) Är 15 mg för mycket? Det är mycket Ca i hösilaget. Kvoten blir 3,2!! (Hans behov är 11,9 mg magnesium.) Tacksam för svar, inte gissningar :bow:

Sv: För mycket magnesium?

Överskott av magnesium är inte farligt, dessutom överskrider du ju inte så värst mkt. Ca/mg-kvoten behöver du inte ta hänsyn till längre, den är "borttagen" och nämns inte i foderböcker/på Slu längre, forskning har visat att de tillgodogör sig magnesiumet ändå. Enda mineralkvoten du behöver bry dig om är Ca/P;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
36
· Visningar
2 458
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka