För mycket kalium? mm..

pastejja

Trådstartare
Jag sitter och räknar på den nya ensilaget som ser så himla fint ut och doftar ljuvligt, och jag tror väl att jag får till det någerlunda, har just börjat. Det bästa är att mitt känsliga sto har vackraste tollarna ever, iallafall så här långt.
Upptäckte att det är mycket kalium i fodret och ska jag ge all energi/protein från ensilage.

Värdena är (per kg foder):
TS 71%
Energi 9,7g
Smrp 52g
kalcium 2,3g
fosfor 1,8g
magnesium 0,8g
kalium 16g
socker 78g

Om jag ska täcka prot.behov på den som äter mest blir det 17,5 kg. om jag bara skulle täcka energin så blir det 13 kg.
Vad säger ni som kan detta om kalium/magnesium och kalcium/fosfor? Annat?

/U

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 629
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 601
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama