För mycket Kalcium! Är det skadligt?

Sv: För mycket Kalcium! Är det skadligt?

Var noga med alla mineraler och vitaminer så att inget saknas.
Se också till att hästen får tillräckligt med proteiner.
Proteinbrist ger jättedåliga hovar.

Jag har sett en häst få kexiga hovar av för hög kvot på kalcium.
Men där så låg kvoten Ca/P på över 4.
De hovarna ordnade upp sig med en kvot på 2.
Ägaren bytte ut en del av sitt hö mot ett med kvot på 0.8 för att lösa problemet.

Jag håller ju på och svarar på detta.
Om något är oklart, så fråga på du bara.

Det är ingen risk att min har protein brist...
Han får i sig över 800g om dagen...
Han äter 9kg hö (smrp 43), 2kg havre och 2 kg Edel avel (smrp 135). Det är en svårfödd rackare. Nu är han fin i hull och muskler men inte hovarna.

Mineraler och vitaminer är det gott om i foderstaten. Men som sagt den kanske inte har börjat verka än. Har bara ätit detta sedan slutet av augusti. Han har gått på lösdrift fram till nu.

Men jag hoppas det börjar verka. Vill ha honom i tipptopp skick till 3-års testet!

Inget mineraltillskott alls?
2kg Edel Avel ger bara 0.8mg Selen, det blir nog i minsta laget på en växande häst.
Räkna på Biotinet och B1 vitaminet så att det verkligen räcker.
Om det inte gör det så blir det inget vidare.
Kan du minska något på proteinet?
För om det går så kan du byta ut 1kg Edel Avel mot 1kg Edel Häst Topp för att få mera Selen och vitaminer.
Det skulle ge 1,2mg Selen vilket räcker.

Hovarna ser du ingen förbättring på förrän de har vuxit ner hela vägen från kronranden.
Vilket kan ta upp till ett år beroende på hovtillväxt.

Oftast är min. o vit. beräknat på x antal kg av ett färdigfoder.
Det måste ibland kompletteras beroende på ålder, arbete o hur nyproducerat fodret är plus förvarings hantering.

Man behöver inte alls vänta på att hoven ska ha vuxit ut till en ny, utan det syns eftersom hoven är levande vävnad.
Det döda hornet tar ej upp ngt.

Ngt ditåt var det. Hovis förklarade tidigare varför jag kunde se skillnad redan efter 4-6 v. på min hästs hovar av SJ.

Man behöver inte alls vänta på att hoven ska ha vuxit ut till en ny, utan det syns eftersom hoven är levande vävnad.
Det döda hornet tar ej upp ngt.

Nu så hoppas jag att de flesta som skor hästar spikar sömmen just i det döda hornet.
Då jag inte tror att det är bra att spika i levande vävnad.

Visst kanske han skulle ha lite mer selen men det har nog inte så stor betydelse för hovarna eftersom de påverkar imunförsvaret och de vita och röda blodkropparna.

Jag kommer att ge lite E-vitamin nu i vinter så då borde de kompensera varandra.

Vissa säger att det är kiseln i SJ som är den verksamma substansen men hästarna får väl i sig mycket mer än sitt dagsbehov av höt?

Jag tycker det verkar konstigt att SJ är så bra eftersom den innehåller i princip "vanliga" mineraler.

Men jag är lite desperat. Hovslagaren har varit ute 4 ggr på de senaste 6 veckorna. 1 skoning (fram), 2 tappskor, och en korrigering eftersom han slet av halva hoven (nästan iaf) när han tappade den ena.

Nu går han med boots och har knappt någon hovvägg att slå i söm i.
Detta blir rätt dyrt i längden så SJ är inte så kostsamt i jämförelse.
(Det är en bra hovslagare så det är inte det som är problemet.)

Visst kanske han skulle ha lite mer selen men det har nog inte så stor betydelse för hovarna eftersom de påverkar imunförsvaret och de vita och röda blodkropparna.
Det påverkar mera än så.
Ingenting i kroppen fungerar vid selenbrist.
Det blir t.ex. inga muskler alls.

Jag kommer att ge lite E-vitamin nu i vinter så då borde de kompensera varandra.
Det kompenserar inte.
Utan båda behövs för att den andra skall fungera.
Man kan inte ge mera E-vitamin för att fylla upp selenbrist.

Vissa säger att det är kiseln i SJ som är den verksamma substansen men hästarna får väl i sig mycket mer än sitt dagsbehov av höt?
Jo det sägs så.
Jag har varit inne på Kiselgur några gånger, men det har aldrig behövts till mina hästar.
Hovarna har ordnat upp sig ändå.
Men det kan vara annorlunda på högpresterande hästar.

Jag tycker det verkar konstigt att SJ är så bra eftersom den innehåller i princip "vanliga" mineraler.
De är antagligen så bra just för att de är vanliga mineraler.
Jag tror säkert att just dolomitkalk är toppen o.s.v.
Men att det går att få till på annat sätt.

Men jag är lite desperat. Hovslagaren har varit ute 4 ggr på de senaste 6 veckorna. 1 skoning (fram), 2 tappskor, och en korrigering eftersom han slet av halva hoven (nästan iaf) när han tappade den ena.

Nu går han med boots och har knappt någon hovvägg att slå i söm i.
Detta blir rätt dyrt i längden så SJ är inte så kostsamt i jämförelse.
(Det är en bra hovslagare så det är inte det som är problemet.)
Jag förstår dig.
Men jag tror att det bästa som du kan göra är att räkna igenom din foderstat ner på micromineralnivå.
Och sedan också vara noga med vitamin B1, E och Biotin.
B-vitaminspruta kanske?

Jag räknade igenom det där en gång när jag hade problem, och då så fattades det magnesium och vitamin B1.

Lycka till.
Och fråga igen om du undrar över något.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag har gjort en foderstat för första gången och det visar sig att min häst får i sig för lite kalcium då kvoten mellan kalcium och...
Svar
4
· Visningar
1 061
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 999
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 313
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V