För mycket hoppning?

Urris

Trådstartare
Hej!
Jag har anmält mig till ett ridläger i sommar, med inrikting hoppning!
Man rider då två pass om dagen (det är fem dagar), varav ett är hoppning.
Jag ska ha med mig min egna ponny, men nu till frågan Tror ni det blir för mycket hoppning? Hon är i normal kondition, och till sommaren ska hon förhoppningsvis vara i bättre kondis :) Kan ju även tillägga att hon älskar att hoppa, även om vi mest satsar på dressyren :laugh:

Sv: För mycket hoppning?

Det är säkert inga problem, några av hoppassen är nog snarare typ bomövningar, gymnastisera hästarna och balansövningar.

Ren hoppning en gång om dagen hade jag nog inte velat ge mig på med min häst.

Men de som håller i ridlägret har säkert tänkt längre än så och som Lobelia säger lagt in andra övningar. :)

Jag har varit på en del hoppläger/träningsläger med hoppinriktning och då är hindrena mycket låga och med mycket bommar, precis som de andra skriver. Det ingår mycket lydnad och gymnastikhoppning på lägre hinder.

Är din häst bra musklad och i kondition tror jag inte du behöver vara orolig :)

Se till att din häst har en bra kondition så är det ingen fara. Att under några dagar hoppa varje dag är sällan ngt problem om hästen är i bra kondition och hoppas regelbundet i övrigt.

Åh, tack! Nu känner ja mig lugnare, hehe =)
Antagligen är det som ni säger, att det inte är "ren hoppning" varje dag.

Jag tycker det låter lite mycket om det är så att ni ska hoppa varje gång. Kanske inte så mycket för hästens konditions skull men de flesta hästar tröttnar lätt och börjar vägra m.m. om man hoppar dom för mycket. Men tycker du ska ringa och fråga är det mest bom övningar är det säkert ingen fara annars kanske du kan låna en häst eller liknande:)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 282
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 367
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar