För mycket hö anledning till gallor?

Sv: För mycket hö anledning till gallor?

Det kan ju vara groddoljan som HH skrev... Kom gallorna i samband med att du började ge oljan?

Jag kan tänka mig att de kom ungefär en vecka senare.. Inte längre tid i alla fall. Så det känns ju som att det är relaterat till det..
pluckade bort oljan nu i söndags, så får se om de vill försvinna.
Nån som vet hur lång tid det kan ta?
Än så länge är de kvar i alla fall..

Relaterar jag till mina hästar genom åren så har jag sett skillnader inom ett dygn vare sig det är åt det goda eller onda hållet. Tog du bort det i söndag så borde de har försvunnit nu om de är boven anser jag.

Är dom inte borta/mycket bättre efter 1 vecka skulle jag nog kunna dra slutsatsen att det INTE beror på oljan. Men bara mina egna spekulationer.... :smirk:
Har, som sagt, ingen erfarenhet av gallor.

Okej.. litar på dig såklart! ;)
Men vad tror du kan ha orsakat det nu då? Som du själv har sett på bilderna är de ju inte stora (gallorna alltså)..

Nja... Min häst får alltid gallor vid betessläppet. Det kvittar verkligen HUR försiktig jag är. Det resulterar alltid i mjuka gallor, fast dessa brukar ju vara mkt större än vad de är nu.
Så av detta tror jag att hon är lite känslig för foder, hon får också gallor av korn och kli till exempel..

Du kan ju ha fått en magtarmrubbning genom oljan som visar sig med gallor och den försvinner ju inte i ett nafs (eftersom du så gärna vill att det ska vara oljan :-)). Har hon förändrad bajs, uppsvullen, fisig eller luktar blä i munnen, mjällig i pälsen? I så fall är lite magtarmbalans på sin plats en stund.

Men jag undrar om det inte är min första teori ändå. Omställningen i belastningen, antar att hon är ngt. lägre i trakt nu än tidigare med skor vilket ger en annan belastning och dragning i senor, muskler och ligament. Det kan ju efter en stund ge sin lilla överansträngning, även om jag inte tror den är ett dugg allvarlig för det skulle du ha märkt i så fall eftersom du har koll.

Kortet försvann ju lika fort som det kom eftersom det inte kom på mailet.

Hehe, jaa faktiskt tysker jag hon fiser mer nu än normalt :S
men kanske är inbillning... Men har faktiskt reagerat..

Hehe, kortet ligger bland dina mottagna filer på msn! ;)
"Mina dokument-Mina mottagnafiler" så hittar du på datorn.. På msn kan du gå in på mina mottagna filer direkt! ;)

Hur gammal är din häst? Äldre hästar har ofta gallor. Antar att det är gallor kring böjsenorna eller kotleden. Man brukar väl säga att dubbelsidiga gallor är ingen fara så länge hästen inte är halt, varm eller öm.

Funderade lite om det kunde ha med djup snö att göra. Det kan nog vara ganska ansträngande att pulsa runt hela dagarna i skaren. Då är ju benen iof nedkylda. När hästen sen kommer in och står i varmt stall ökar blodgenomströmningen till benen och senorna och de svullnar upp lite. En tanke?

Av för mkt protein får hästar gallor bland annat. Så det kan mycket väl bero på fodret. Även vid byte av ett hö till ett annat ger lätt gallor. Eventuellt dra ner lite på höet och öka på efterhand för att undvika gallor någorlunda.

En tidigare häst vvar otroligt känslig för foder, efter man bytt hö fick hon gallor och vid för mycket protein. Har även varit med om en häst som fick foderchock av fodergäst, då vet. fick komma ut bland annt. Alla fyra benen var som trädstammar.

Men som sagt, det kan mycket väl bero på fodret. Det är en realtivt vanlig orsak till gallor.

joo.. lite märkligt... har haft hästen på ett anant ställe nu där hon har ätit annat hö... och jag tycker gallorna har minskat.. men hon har abra stått där en dag.. så ska kolla inte noggrannare imon :p
Men har som sagt tagit bort groddoljan också.. så kan ju vara den med som har gjort det lite bättre i så fall..
Men det kan lika gärna bara vara tillfälligt..
Tack för synpunkt! :)

Hon är 13 år.. Gallorna är väldigt små och mjuka och dessutom "liksidiga". Och som sagt, inte varm eller öm.. Så särskilt orloig är jag inte alls.. bara undrar förstås varför de har kommit..

Det där med snön kan ju faktiskt vara en förklaring.. Hon har ju tvingats pulsa i den ganska länge nu, och som jag skrev i tidigare inlägg, där hon tillfälligt står nu, är det inte alls så mycket snö.. dessutom står hon mer inne (med lindade ben)
Så kanske kan vara en ide.. får se om det blir värre när jag kommer hem igen med henne..
Tack för även dina funderingar!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka